arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳

اختلاف مجلس و شورای نگهبان در خصوص تشکیل شورای دستگاه های نظارتی به مجمع ارسال شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پافشاری بر ماده ای در طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان در برخی شوراهای عالی دستگاه های نظارتی این طرح را برای حل اختلاف شورای نگهبان و مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان در برخی شوراهای عالی، مجامع و سایر هیات ها در دستور کار صحن قرار گرفت.

شورای نگهبان به ماده ای از این طرح ایراد گرفته بود که بر ساز و کار تشکیل شورای دستگاه های نظارتی تاکید داشت.

بر اساس این ماده به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقای بهره وری و برای تقویت مدیریت کشور شورای دستگاه های نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می شود.

 دستورالعمل اجرای این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم گیری و نحوه پیگیری تصمیمات، ظرف شش ماه به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تعیین می گردد.

پس از آن که این ماده مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد کمیسیون شوراها برای رفع ایراد شورای نگهبان خواستار حذف این ماده شد تا در طرح دو فوریتی ساز و کار تشکیل شورای دستگاه های نظارتی را تعیین کند اما تعدادی از نمایندگان و حسین مظفر معاون نظارت مجلس با حذف این ماده مخالفت کردند.

در پایان حذف این ماده رای نیاورد اما  تعداد آرا را صفحه نمایشگر مجلس نشان نداد و اصل ماده به رای نمایندگان گذاشته شد.

نمایندگان با 112 رای موافق، 34 رای مخالف، 15 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در مجلس این ماده را به تصویب رساندند.

بر این اساس به دلیل مخالفت شورای نگهبان با این ماده کل این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می شود تا اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان در این طرح حل گردد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان