arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳

کارشناسان معماری اسلامی: چرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به دنبال هشدارهای مکرر، تاریخ دانان بار دیگر تذکر دادند که توسعه ساختمانی شهرهای مکه و مدینه به قیمت تخریب مهمترین اماکن مقدس و تاریخی این دو شهر تمام شده است.

به گزارش شفقنا زندگی به نقل از "Construction Week Online"، بنیادی برای بررسی اخبار و رویدادهای ساخت و ساز در خاورمیانه است، سامی انگوی- متخصص معماری اسلامی اذعان داشته است که بسیاری از اهالی سعودی روزانه شاهد آن هستند که میراث فرهنگی آنها ویران می شود و به جای آن هتل های لوکس و بازارهای خرید سر از زمین بیرون می آورند.

وی تاکید کرده است: «هم مکه و هم مدینه به لحاظ تاریخی تقریبا پایان یافته اند و دیگر بجز آسمانخراش نمی توان در این شهرها چیزی پیدا کرد».

عرفان العلوی- مدیر اجرایی بنیاد پژوهش در میراث اسلامی نیز در مورد آنچه که "وحشیگری فرهنگی" می نامد، هشدار داده است.

وی می گوید: «تاکنون حدود 400 تا 500 سایت فرهنگی را در کشور عربستان از دست داده ایم.»

از جمله آثار اسلامی تخریب شده در این دو شهر مقدس می توان به آثار معماری دوران های عباسی و عثمانی قدیم در  مسجدالحرام، خانه ای که پیامبر اسلام (ص) در آن متولد گردید و خانه ای که عموی ایشان جناب حمزه در آن پرورش یافت، اشاره کرد.

علوی ابراز امیدواری کرده است که جامعه جهانی سرانجام بیدار شود و ببیند که در اماکن مقدس اسلامی چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

وی تاکید کرده است: «هیچ کس هرگز اجازه نخواهد داد که اهرام مصر ویران شود، پس چرا اجازه داده می شود که آثار تاریخی اسلام محو و ناپدید گردد؟»
نظرات بینندگان