کد خبر: ۱۵۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳

بازار مانيتور هر روز کوچک‌تر از قبل مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنياي اقتصاد: اگرچه مانيتورها طي سال‌هاي قبل مخاطبان بسياري داشتند و اکثر کاربران کامپيوترهاي خانگي يک نمونه از اين مانيتورها را در اختيار داشتند، اما به تدريج با گسترش کاربري نوت‌بوک‌ها، کامپيوترهاي روميزي يا pc‌ها و در نتيجه مانيتورها محبوبيت خود را از دست دادند، به‌طوري که کارشناسان مي‌گويند؛ امروزه سهم فروش مانيتورها در بازار در حدود يک سوم پنج سال قبل است.

رشد تعرفه واردات مانيتور که به‌منظور حمايت از توليدکنندگان وطني صورت گرفته، موجب چنين اتفاقي در بازار شده است.

در هر حال، در حال حاضر 2 برند توليدکننده مانيتور بازار داخلي اين کالا را به‌دست گرفته و سهم تقريبا يکساني از لحاظ فروش را به خود اختصاص داده‌اند. البته فعالان بازار مي‌گويند؛ در برخي برهه‌هاي زماني يکي بر ديگري برتري يافته و گاه اتفاق برعکس رخ مي‌دهد.

سيد مهدي ميرمهدي، رئيس اتحاديه فناوران صنف رايانه با بيان اين مطلب که بازار مانيتور مانند سابق مخاطب ندارد به «دنياي‌اقتصاد» گفت: رونق بازار نوت‌بوک و تبلت به انزواي مانيتورها در بازار ختم شده است.
علي رونقي يکي از فعالان بازار کامپيوتر در اين باره مي‌گويد: سال‌ها است که بازار مانيتور در حاشيه بازار کامپيوتر به فعاليت ادامه مي‌دهد و تنوع برندها در آن روز‌به‌روز کمتر مي‌شود. اين فعال بازار گفت: عوامل گوناگوني در بروز اين تغيير و تحول در بازار دخيل بوده است که رشد تقاضا براي لپ‌تاپ و کاهش شديد کاربري کامپيوترهاي روميزي مهم‌ترين علت کوچک شدن بازار مانيتور است.

يکي ديگر از فعالان بازار کامپيوتر هم با تاييد گفته‌هاي همکارش گفت: کاهش شديد تقاضا اگرچه منجر به کوچک شدن بازار مانيتور شده است، اما از سويي بازار اين کالا را تخصصي‌تر کرده است و در حال حاضر يا مشتريان خاص و حرفه‌اي به سراغ اين کالا مي‌‌آيند يا کاربران کامپيوترهاي روميزي قديمي!
اين فعال بازار گفت: در هر حال با تمام اين اوصاف بازار مانيتور همچنان برقرار است و برندهاي موجود در بازار بابت تصاحب سهم بيشتر از ميزان فروش بازار با هم رقابت دارند.

فعالان بازار همچنين با اشاره به اين موضوع که در حال حاضر بازار اگرچه از لحاظ تنوع برند بسيار محدود شده است، اما از لحاظ سايز و مدل با تنوع زيادي مواجه است گفتند؛ در حال حاضر نمونه‌هاي صفحه عريض (WIDE) و معمولي در بازار در سايزهاي گوناگون موجودند که در بين سايزهاي گوناگون 19 اينچ‌ها و پس از آن سايزهاي بزرگ‌تر در بازار محبوب‌ترند. اين در حالي است که سابق بر اين، حدود سه تا چهار سال قبل سايز 17 اينچ محبوب‌ترين سايز مانيتور در بازار بود.

بر اساس اعلام فعالان بازار، در حال حاضر مشتريان بازار مانيتور را افراد خاصي تشکيل مي‌دهند و به احتمال زياد تا چند سال آينده کمتر نشاني از مانيتور در بازار مي‌توان يافت.
نظرات بینندگان