پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: بر اساس آمار به دست آمده از
جامعه باسوادی و بی سوادی کشور، 9 میلیون و 700 هزار نفر در ایران از بی
سوادی رنج می برند.
به گزارش ایرنا، ˈمحمد مهدی زادهˈ روز یکشنبه در
جلسه تبیین برنامه ها و سیاست های سوادآموزی استان در سالجاری در اداره
آموزش و پرورش ناحیه 2 قم، واقعیت تلخ جمعیت 9 میلیون و 700 هزار بی سواد
در کشور را حاصل سرشماری سال 1390 ذکر کرد و گفت: سه میلیون و 450 هزار نفر
از این افراد زیر 50 سال سن دارند و این مساله بسیار تلخ و ناراحت کننده
ای است.
معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: بر اساس آمار،
یک میلیون و 500 هزار نفر از اولیا در کشور بی سوادند که سهم استان قم سه
هزار و 654 نفر است.
وی اظهار داشت: برای با سواد کردن مردم باید
هدفی والا داشته باشیم تا بتوانیم روزی را بعنوان ˈروز باسوادیˈ در کشور
جشن بگیریم و در تاریخ ثبت کنیم.
مهدی زاده با اشاره به نامگذاری
امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و
مدیریت جهادیˈ اظهار کرد: برای تحقق سخنان معظم له باید سطح آموزش جامعه را
که همان فرهنگ است، بالا ببریم.
وی تصریح کرد: در صورتی که عدالت اجتماعی و آموزشی در یک مملکت و در یک نظام تامین نشود هرگز به عدالت اقتصادی نمی توان دست یافت.
معاون
آموزش سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به فرهنگ و تعالی منطقه هر جامعه
بیان کرد: بطور قطع در هر منطقه ای که آمار باسوادی بالا باشد میزان فرهنگ
در آن نیز افزونتر است.
وی به استانهای سمنان، یزد و اصفهان اشاره
کرد و گفت: این استانها با وجود اینکه در منطقه کویری کشور قرار دارند ولی
بدلیل بالا بودن سطح فرهنگ و آموزش در آنها از مشکلات اقتصادی کمتری
برخوردارند.
وی در ادامه با ابراز نگرانی از ترک تحصیل دانش آموزان
در مدارس کشور گفت: شمار بالایی از دانش آموزان مقطع ابتدایی که سال گذشته
در کلاس های درس حاضر می شدند، امسال از تحصیل بازماندند و صندلی هایشان در
مدارس خالی مانده است.
مهدی زاده تاکید کرد: این رخداد تلخ در حالی
وجود دارد که هیچ حساسیتی نیز برای پیوستن این گروه بزرگ به شمار بی
سوادان کشور وجود ندارد.
وی افزود: این افراد که امروز صندلی های
کلاس درس را ترک کرده اند نه تنها هزینه ای را به آموزش و پرورش تحمیل
نکرده بودند بلکه در مناطق شهرنشین زندگی می کنند و پرونده تحصیلی آنها در
مدارس وجود دارد و تمام مشخصات آنها قابل دسترسی و شناسایی است.
وی
اقدام به بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل را مهمترین اقدام برای ریشه
کن کردن بی سوادی در جامعه دانست و بیان کرد: نباید بگذاریم هیچ کودکی خارج
از مدرسه بماند و شرایط را باید به گونه ای تقسیم کنیم که همه بتوانند به
تحصیل بپردازند.