arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

زنگنه: ظرفیت تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب می رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  وزیر نفت با بیان این که ظرفیت تولید گاز کشور از 600 میلیون متر مکعب کنونی تا سه سال آینده به روزانه یک میلیارد متر مکعب افزایش می یابد گفت: شبکه انتقال گاز کشور تقویت خواهد شد تا در صورت قطعی یک خط، مشکلی در گازرسانی ایجاد نشود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز، بیژن نامدار زنگنه یکی از اولویت های شرکت گاز را اجرای طرح های ذخیره سازی عنوان کرد و افزود: مدیریت شبکه گاز به اجرای طرح های ذخیره سازی نیاز دارد.

وی با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش خانگی، افزود: هنوز مصارف گاز در بخش خانگی تعیین کننده است و بر این اساس باید بخشی از مصرف گاز خانگی با بهره گیری از گاز ذخیره شده مدیریت شود، نه تولید.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی گاز با هدف پایداری شبکه در سال جاری به طور جدی دنبال می شود، گفت: در این خصوص باید به طرح های روزمینی ذخیره سازی و تبدیل گاز مایع به ال پی جی (LPG) برای ذخیره سازی در فصول سرد سال نیز توجه کنیم.

زنگنه با تاکید بر بهینه سازی مصرف سوخت گفت: شرکت های گاز استانی به طور مستقیم با بهینه سازی مصرف سوخت در ارتباط هستند و بر این اساس ٢ میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد که با انجام کارهای ساده، می توان مصرف گاز را ٣٠ درصد کاهش داد.

وی ادامه داد: همچنین ٢٠ میلیون بخاری گازی در سطح کشور وجود دارد که با اصلاح مصرف می توان از هدر روی انرژی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به مصرف بی رویه گاز در کشور افزود: با روند کنونی مصرف گاز در کشور، در صورتی که تمام فازهای پارس جنوبی نیز به بهره برداری برسد، در بخش خانگی مصرف شده و در سال های آتی به وارد کننده گاز تبدیل خواهیم شد، گفت: برای برون رفت از این مشکل باید مصرف انرژی مدیریت شود و به راحتی می توان با تحقق این مهم معادل یک فاز پارس جنوبی(روزانه ٢٥ میلیون متر مکعب) در مصرف گاز صرفه جویی کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه سال ٩٣ نیز سالی پر کار برای صنعت نفت و گاز کشور است، تصریح کرد: اگر چه امسال با افزوده شدن فازهای جدید پارس جنوبی به چرخه تولید، میزان تولید گاز افزایش می یابد، اما این به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست و باید همواره با بهینه کردن مصرف گاز در کشور زمینه را برای تامین پایدار گاز بخش صنایع به ویژه در زمان پیک مصرف گاز و همچنین صادرات این حامل انرژی فراهم کنیم.

وزیر نفت توسعه کنتورهای هوشمند در کشور را از دیگر اولویت های مهم این شرکت در سال ٩٣ اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه هم اکنون ٩ میلیارد متر مکعب گاز گمشده در شبکه وجود دارد با اصلاح سیستم های اندازه گیری تا حد زیادی می توان این میزان را کاهش دهیم.

وی از اصلاح روابط شرکت ملی گاز ایران با خزانه دولت همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: در زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها تمام درآمدهای این شرکت به خزانه دولت واریز می شد و بخشی از این درآمد از طرف خزانه به شرکت ملی گاز ایران تعلق می گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه طبق نظر ریاست جمهوری این روابط در اجرای فاز دوم اصلاح شده و بر اساس آن شرکت ملی گاز ایران باید رقم مشخصی را به خزانه واریز و مابقی درآمدهای این شرکت به توسعه و اجرای پروژه های عملیاتی و هزینه های جاری اختصاص می یابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان