arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳

برخی نمايندگان مجلس: جنجال های امثال رسایی صداي ما نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين روزها، صداهايي در خانه ملت بلند مي شود که صداي اکثريت نيست.

به گزارش آريا، در روزهايي که ملت ايران به موفقيت هاي بزرگ خود در عرصه بومي سازي دانش هسته اي بمناسبت فرا رسيدن روز  ملي فناوري هسته اي مي باليدند، صداهايي در خانه ملت بلند شد، که اهداف سياسي يک طيف و جريان خاصي را دنبال مي کرد. اين جريان و طيف خاص سياسي که از همان روزهاي آغاز کار دولت يازدهم و سکانداري ظريف در وزارت خارجه، حملات خود را عليه ادامه مذاکرات هسته اي آغاز کرده بودند در آستانه روز ملي فناوري هسته اي و روزهاي پس از آن، بار ديگر صداهاي خود را بلند کردند. اين در حالي بود که رهبر معظم انقلاب اسلامي همزمان با روز ملي فناوري هسته اي ، در ديدار رئيس، مديران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژي اتمي ايران تاکيد کردند: مذاکرات هسته اي بايد ادامه يابد و هيچيک از دستاوردهاي هسته اي نيز تعطيل بردار نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامي تصريح کردند تحريم و فشار ، ناشي از موضوع هسته اي نيست ، بلکه دشمنان با هويت مستقل ملت ايران مخالفند. به تعبير حضرت آيت الله خامنه اي ، اگر موضوع حقوق بشر هم پس از موضوع هسته اي حل شود ، نظام سلطه دنبال بهانه ديگري خواهد رفت ، بنابراين ، تنها راه ، ادامه مسير پيشرفت و ايستادگي در برابر حرف زور است.

حميد رسايي يکي از نمايندگان اين جريان خاص بود. او در مراسم گراميداشت روز ملي فناوري هسته‌اي در دانشگاه شهيدچمران اهواز گفت: هيچ‌کس مثل ظريف در مقابل کشورهاي اجنبي کوتاه نيامد.

رسايي در گفتگويي هم گفت:« رسايي:مذاکرات ژنو قطعاً به بن بست خواهد رسيد و ظريف استيضاح مي شود!»

او چند روز بعد در نطق پيش از دستور خود در خانه ملت اظهار داشت:« توافقنامه ژنو به بن بست رسيده و عملا ما با آنها نمي توانيم به توافقي برسيم... چگونه چنين توافقي بين ما و کفر صورت خواهد گرفت؟ دولت محترم در قالب توافقنامه اي که در خصوص پرونده هسته اي پذيرفته، به دليل امتيازات متعددي که داده و امتيازات حداقلي اي که ستانده، سبب جري شدن دشمنان ديرينه انقلاب اسلامي شده تا جايي که جبهه استکبار هر روز با ادعايي تازه نه تنها توهيني جديد مي کند که در مقابل انفعال مديران سياست خارجي، يک گام به پيش مي نهد.»

انجام مذاکرات هسته اي زير نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي
اين اظهارات رسايي در حالي مطرح شد که چهارچوب اصلي مذاکرات هسته اي طبق سياست هاي کلي نظام جمهوري اسلامي ايران و ديدگاههاي رهبر معظم انقلاب تنظيم و تعيين مي شود و لذا دستگاه ديپلماسي کشور نيز در همين چهارچوب مذاکرات را پيگيري مي کند. سکاندار دستگاه سياست خارجه کشورمان نيز پيش از اين بر اين نکته تاکيد داشته است.

وزير امور خارجه چندي پيش در ديدار با امام جمعه مشهد، عنايت پروردگار، رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و پشتيباني ملت ايران را عامل مهم موفقيت در مذاکرات هسته اي ايران با گروه 5بعلاوه يک دانست.

محمدجواد ظريف در اين ديدار با اشاره به تاکيدات رهبر معظم انقلاب و عزم راسخ دولت مبني بر دفاع از حقوق ملت ايران در بحت برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي افزود: مردم همانگونه که با حضور در صحنه هاي مختلف نظير راهپيمايي 22بهمن سال گذشته از آرمانهاي نظام دفاع کردند- همواره حامي و پشتيبان تيم مذاکره کننده هسته اي ايران هستند.

ظريف با تشريح دستاوردهاي دور اول و دوم مذاکرات هسته اي گفت : هيچ زمان از حق طبيعي صلح آميز هسته اي ايران در مذاکرات کوتاه نمي آييم و همواره از آن دفاع مي کنيم .

آيت الله "سيد احمد علم الهدي " امام جمعه مشهد نيز در اين ديدار گفت : گروه مذاکره کننده هسته اي ايران مسووليت بسيار مهم و خطيري بر عهده دارند و در خط مقدم دفاع از حق مسلم ملت ما در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي قرار دارند و ما همواره دعا گوي آنها هستيم و براي آنان در استمرار موفقيت آميز مذاکرات آرزوي توفيق مي کنيم .

خبرگزاري آريا با توجه به اين نکته مهم که مذاکرات هسته اي ايران زير نظر مقام معظم رهبري انجام مي گيرد و دستگاه وزارت خارجه کشورمان نيز بر اين نکته تاکيد دارند، در گفتگو با تعدادي نمايندگان مجلس و کارشناسان سياسي به چرايي بلند شدن برخي صداها در خانه ملت عليه دستگاه سياست خارجي کشورمان در شرايطي که تعامل خوبي بين پارلمان و دستگاه ديپلماسي آغاز شده است، پرداخت.

ديدگاه رسايي رويکرد مجلس نيست
احمد شوهاني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه در ارتباط با انتقادات رسايي از دکتر ظريف به خبرگزاري آريا گفت : آقاي رسايي با اصل مذاکرات مشکل دارند و اين در حالي است که اصل مذاکره بارها مورد تاکيد مقام معظم رهبري قرار گرفته است و زماني که صحبت از مذاکره به ميان مي آيد در واقع يک معامله برد – برد است  و انتظار نمي رود اين يک بازي برد- باخت براي يکي از طرفين باشد. در روند مذاکرات بايد امتيازاتي داد و امتيازاتي گرفت و بايد تامل کرد که در موقعيت کنوني چه امتيازي مي توان داد و چه امتيازي مي توان گرفت. چارچوب حقوق هسته اي ،منافع ملي و خطوط قرمزجمهوري اسلامي بايد در مذاکرات مورد توجه قرار گيرد.

وي تاکيد کرد: آقاي رسايي به لحاظ سياسي با دولت روحاني مشکل دارد از آنجا که نقطه قوت دولت جديد وزير خارجه است رسايي با انتقاد از ظريف به دنبال پيشبرد اهداف سياسي خود است.

محمدرضا محسني ثاني ديگر عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس در ارتباط با انتقادات صريح رسايي به دکتر ظريف و تيم هسته اي وي به خبرگزاري آريا گفت:متاسفانه برخي ضرورت ها را در سطح اجتماع و مردم درک نمي کنند. مجلس جاي تسويه حسابهاي شخصي نيست بلکه بايد به مطالبات و نياز مردم توجه شود.

وي تاکيد کرد: ديدگاه رسايي رويکرد مجلس نيست. اينگونه نگاه، منش، رفتار و گفتمان در اقليت مجلس است. کساني که نتوانسته اند به نتايج سياسي خود دست پيدا کنند در تقابل با وضعيت موجود به جاي در نظر گرفتن مطالبات مردم به دنبال مناقشات سياسي هستند.

مهدي رحمانيان،مدير مسئول روزنامه شرق، درباره انتقادات صريح رسايي نماينده مجلس از دکتر ظريف و تيم مذاکره کننده به خبرگزاري آريا گفت: اينکه چرا رسايي افراطي با مسائل برخورد مي کند يا ناشي از شخصيت وي است و يا يک برنامه استراتژيک در پشت آن قرار دارد. اما در موضوع مهم و حساس مذاکرات هسته اي، زماني که مقام معظم رهبري اعلام موضع کردند همه بايد پيرو ايشان باشند و پشت ايشان حرکت کنند و افرادي مانند رسايي که ادعاي ولايي بودن دارند بايد بسيار بيشتر در بيانات خود دقت کنند. 

مجموع اين نظرات و ديدگاه ها بر اين نکته تاکيد دارد که روند مذاکرات هسته اي ايران با گروه 5+1 مبتني بر سياست عزت مقتدرانه، مواضع حکيمانه و مصالح و منافع ملت ايران در حال پيگيري است  و تيم مذاکره کننده نيز در چهارچوب اصلي مذاکرات هسته اي که طبق سياست هاي کلي نظام جمهوري اسلامي ايران و ديدگاههاي رهبر معظم انقلاب تنظيم و تعيين مي شود، مذاکرات را ادامه مي دهد  و مذاکرات مسير درست خود را طي مي کند.

در چنين شرايطي، فرياد صداهاي بلند در خانه ملت از سوي يک اقليت و جريان خاص که بر خلاف منافع نظام و ملت ايران در روزي که با وجود همه کارشکني هاي غرب ، دانش هسته اي در ايران به يکي از افتخارات هاي علمي ملت ايران تبديل شده است ، گوشي براي شنيدن نخواهد داشت.
نظرات بینندگان