arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳

اختلافات اصولگرايان و پایداری براي انتخابات مجلس کلید خورد

اين‌بار پايداري‌ها قصد كانال‌كشي دارند. مي‌خواهند براي رقابت كانال بكشند تا فعالانه‌تر به ميدان بيايند. از دست اصولگرايان دلخور هستند. مي‌گويند اصولگرايان به پايداري‌ها توهين مي‌كنند و توقع وحدت هم دارند. اصولگرايان را تهديد مي‌كنند كه اگر روند توهين به جبهه پايداري ادامه پيدا كند خبري از وحدت نخواهد بود. ديگري حرف آن يكي را رد مي‌كند و از تدوين «الگوي دواير متحدالمركزي» براي رسيدن به وحدت خبر مي‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اعتماد نوشت: اين‌بار پايداري‌ها قصد كانال‌كشي دارند. مي‌خواهند براي رقابت كانال بكشند تا فعالانه‌تر به ميدان بيايند. از دست اصولگرايان دلخور هستند. مي‌گويند اصولگرايان به پايداري‌ها توهين مي‌كنند و توقع وحدت هم دارند. اصولگرايان را تهديد مي‌كنند كه اگر روند توهين به جبهه پايداري ادامه پيدا كند خبري از وحدت نخواهد بود. ديگري حرف آن يكي را رد مي‌كند و از تدوين «الگوي دواير متحدالمركزي» براي رسيدن به وحدت خبر مي‌دهد. هنوز هم با سعيد جليلي ارتباط دارند و احتمال سرليستي‌اش براي انتخابات مجلس را نه رد مي‌كنند و نه تاييد. جبهه پايداري حالا همچون يك استخوان در گلوي اصولگرايان مانده است.

 اين طرف اصولگرايان دل‌خوشي از تندرو‌هاي اين جبهه ندارند و مي‌گويند آنها حاشيه ايجاد مي‌كنند. اين طرف هم پايداري‌ها ديگر نه از حمايت‌هاي دولتي برخوردار هستند و نه ديگر اميدي به پايگاه مردمي دارند. هيچ‌يك از ساختارهاي اصولگرايان را قبول ندارند. براي خودشان پدر معنوي دارند و مي‌دانند كه اين انتخابات مجلس با انتخابات پيشين مجلس متفاوت است. در نتيجه با وجود آنكه تاكيد مي‌كنند قصد مقابله با دولت را ندارند امضاي‌شان پاي اكثر سوالات و تذكرات هر روزه از هيات دولت بوده است. حالا پايداري‌ها مي‌خواهند براي انتخابات مجلس دهم كانال بكشند. كانالي كه معلوم نيست در حفر آن احمدي‌نژاد هم همراهي‌شان مي‌كند و مقصدش بهارستان هست يا خير؟

هدف پایداری ها، كانال‌كشي براي شركت فعال در رقابت‌ها ست

سقاي بي‌ريا، سخنگوي جبهه پايداري روز گذشته نشست خبري گذاشت تا اينگونه تصور نشود كه اين جبهه جز نظارت بر دولت نوپا و ارائه ليست انتخاباتي كار ديگري نمي‌كند. اين جبهه كه پس از شكست كانديداي مورد حمايتش در انتخابات رياست‌جمهوري از حجم پايين پايگاه مردمي‌اش با خبر شده است از اهداف جديدي صحبت كرده است. به گزارش تسنيم، وي اظهار داشت: يكي از كارهايي كه تشكل‌ها بايد انجام دهند، تربيت نيروهاي كارآمد و حضور در انتخابات است. از اين رو هدف جبهه، كانال‌كشي براي شركت فعال در رقابت‌هاست. سخنگوي جبهه پايداري در پاسخ به اين پرسش كه آيا جبهه پايداري در انتخابات مجلس دهم با اصولگرايان به ليست مشترك خواهد رسيد يا نه؟ گفت: ما الگوي دواير متحدالمركزي داريم و يكي از اهداف براساس همين دواير متحدالمركز، وحدت است. البته ممكن است سلايق مختلفي داشته باشيم اما اين سلايق نبايد مانع كم كاري در مشتركات باشد. سخنگوي جبهه پايداري اما ظاهرا اختلافات به وجود آمده توسط جبهه پايداري در ميان اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم را فراموش كرده كه گفته است: جبهه پايداري در انتخابات مجلس تا حدود زيادي با جبهه متحد به كانديداي واحد در شهرستان‌ها رسيد و معتقديم بايد اين همكاري و هم‌افزايي را با اصولگرايان داشته باشيم.

گلايه‌هاي پايداري از اصولگرايان

اميد سخنگوي اين جبهه به رسيدن به وحدت با ساير اصولگرايان در حالي پابرجاست كه روز گذشته يكي از اعضاي ارشد اين جبهه انتقادات تندي را به ادبيات اصولگرايان داشت.

به گزارش جمهوريت روح‌الله حسينيان، عضو شوراي مركزي جبهه پايداري در همين مورد گفت: كساني كه خود را اصولگرا مي‌دانند و مرتب از دغدغه‌هاي اصولگرايي دم مي‌زنند، اين روزها تنها كارشان اين شده است كه عليه جبهه پايداري صحبت كنند. ظاهرا حسينيان از رفتارهاي ساير اصولگرايان دل پر دردي داشته است كه در ادامه تاكيد كرده است: برخي از اصولگرايان چگونه با اين ادبيات توهين‌آميز مي‌خواهند وحدت ايجاد كنند. ايراد اين دوستان اين است كه مي‌گويند و فكر مي‌كنند محور دين و عالم و روحانيت هستند و اصول انقلاب هستند و همه موظف هستند با آنها به وحدت برسند.

روح‌الله حسينيان كه در سال‌هاي اخير يكي از نزديك‌ترين چهره‌ها به محمود احمدي‌نژاد بوده و جريان حاميان وي را به نوعي در مجلس رهبري مي‌كرد به نوعي توقع اصولگرايان براي وحدت با جبهه پايداري را بي‌جا خوانده و گفته است كه افرادي كه اين طور گستاخانه در خصوص جبهه پايداري صحبت مي‌كنند چطور انتظار اتحاد را از ما دارند در حالي كه اتحاد يك شرايط و اصولي دارد. وي تصريح كرد: ما اين افراد را كه در نهايت بي‌معرفتي عليه جبهه پايداري موضع‌گيري مي‌كنند دشمن جبهه پايداري مي‌دانيم، چرا كه بدون هيچ منطقي عليه ما موضع‌گيري مي‌كنند.

اصولگرايان تغيير روش مي‌دهند يا پايداري‌ها؟

پايداري‌ها اما به نوعي اصولگرايان را تهديد كرده‌اند و از همين حالا كه دو سالي تا انتخابات مجلس زمان باقي مانده است اتمام حجت كرده‌اند. حسينيان تاكيد كرده است كه «دعوت به وحدت با توهين ممكن نيست و اين روش آقايان روش دعوت به وحدت نيست، اين روش را عوض كنند، جبهه پايداري بدون شك دنبال اين است كه اصولگرايان در انتخابات آتي به يك پيروزي نسبي برسند و بدون شك جبهه پايداري در انتخابات آتي بر اساس تكليف و وظيفه عمل مي‌كند» .

تهديد جبهه پايداري تنها يك موضوع را روشن مي‌كند و آن هم اين است كه اختلافات به وجود آمده در ميان اصولگرايان بسيار بيشتر از آن چيزي است كه به نظر مي‌رسد. اختلافاتي كه دو موضوع در به وجود آمدن آنها بي‌تاثير نبوده است. يكي اقدامات محمود احمدي‌نژاد و ديگري نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم. از همين حالا دعواهاي اصولگرايان ميان طيف‌هاي مختلف‌شان براي انتخابات دو سال بعد آغاز شده است. شش كانديداي آنها مورد استقبال جامعه قرار كه نگرفت هيچ حالا آنقدر چند تكه شده‌اند كه بند زدن اين تكه‌ها به يكديگر عزمي مي‌خواهد راسخ.

سعيد جليلي بازهم به صحنه مي‌آيد؟

سقاي بي‌ريا سخنگوي جبهه پايداري اما روز گذشته از ارتباط حفظ شده اين جبهه با اصولگرايان خبر داده است. ارتباطي كه شايد در مسير كانال‌كشي‌هاي اين جبهه به سرليستي سعيد جليلي براي انتخابات مجلس از سوي جبهه پايداري ختم شود. هرچند كه نظر آيت‌الله مصباح‌يزدي به عنوان پدر معنوي اين جبهه در تعيين مسير پايداري‌ها موثر است. حالا سعيد جليلي كه با راي چهار ميليوني‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري جلوه‌گر پايگاه اجتماعي جبهه پايداري بود نيز در معرض تصميم‌گيري آمدن يا نيامدن است.

دو سال تا انتخابات مجلس دهم زمان باقي مانده است و بايد ديد كه «استخوان در گلو مانده» اصولگرايان پايين مي‌رود يا اصولگرايان در اين انتخابات هم كه فصل آخر تعيين تكليف جناح‌هاي سياسي است، شكست مي‌خورند.

نظرات بینندگان