پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در روزهای شلوغ وپرهیاهوی جشنواره
،یکی از جنجالی ترین نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر بدون تردیدنشست خبری
فیلم«خانه پدری »فیلمِ کیانوش عیاری بودکه درجشنواره پس از سه سال توقیف
باحاشیههای فراوان اکران شدودرنشست خبری این فیلم نیزخبرگزاری هاوسایتهای
خبری خاص و نزدیک به جریانهای خبری افراطی سعی در تخطئه کارگردان و فیلم و
موضوع آن داشتند و البته عجیب نبود که در دوران رئیس دولت نزدیک به این
رسانهها این فیلم سه سال در محاق توقیف مانده بودو عاقبت هم با پادرمیانی
وزیر ارشاد دولت یازدهم در بخش خارج از مسابقه در جشنواره مجوز اکران محدود
گرفت.حالا پس از گذشت سه ماه از آن زمان کیانوش عیاری کارگردان آن فیلم
سکوت خود را شکست و درباره فیلمش سخن گفت.
حادثه ای دلخراش و آزار دهنده
دلیل شکسته شدن این سکوت بود.«زنده به گور شدن دوقلوهای یک ساله توسط
پدرشان در خوزستان»خبر تلخی بود که موجب شکسته شدن سکوت کارگردان شریف
ایران شد.این کارگردان در این رابطه گفت:«باید باور کنیم در میان مردم خوب و
مهربان ایران یا هر جای دیگری از دنیا، چنین اتفاقاتی بارها رخ داده و باز
هم تکرار خواهد شد. او ادامه داد: فیلم «خانه پدری» شاید توان این را
نداشته باشد که تلنگری برای پیشگیری یا به حداقل رساندن این فجایع باشد اما
دست کم مردم را متوجه چنین جراحتی در جامعه میکند. »
به گزارش ایسنا کارگردان فیلم «خانه پدری» با اشاره به بازخوردهایی که پس
از نمایش فیلم «خانه پدری» در جشنواره فجر گرفته بود، ادامه داد:«بارها
اشاره کردم وقوع چنین اتفاقاتی انگیزه ساخت فیلم نبوده و فقط به یک نوع
تنگنظری پرداخته شده است. »
کیانوش عیاری به نکته ای اشاره کرد که در نشست خبری فیلمش نیز به آن اشاره
کرده بود:«19 بهمنماه پس از نمایش این فیلم جوانی به من گفت، آیا جایی که
در «خانه پدری» به تصویر کشیده شده ایران است یا سرزمینی است که فقط
مردماش مثل ما فارسی صحبت میکنند؟»عیاری در توضیح این اتهام که سرزمین
مطروحه در فیلم «خانه پدری»، ایران نیست و اگر هم ایران است چرا باید چنین
مردان سفاک و خشنی تصویر شوند؟گفت:«شنیدن خبری که حالا منتشر شده، هر
انسانی را ویران میکند و این انسان ویران به قاعده، به خود اجازه نخواهد
دادخبرگزاری شما را چند سال تعطیل کند یا خواهان حذف جملههای موحش این خبر
باشد.» این کارگردان اضافه کرد:«انتشار این خبر بیآنکه آبروی ایران و مرد
ایرانی را ببرد، یک واکنش طبیعی است به حادثهای که وقتی از نزدیک دیده
میشود شرایط پیچیده شکلگیریاش عیان میشود. شرایط پدیداری یک جامعه
انسانی، محو شدن خشونت است و میدانیم این سرزمین «اتوپیایی» هنوز وجود
ندارد.»
کارگردان فیلم «خانه پدری» در ادامه گفت:«نه فیلم من و نه خبر شما
قرار نیست به گونهای باشد که انگار میخواهیم زشتیها و جراحات جامعه را
بزک کنیم. کسانی که بخواهند من و شما را به تسامح دعوت کنند،درواقع تسامح
«سرکوبگر»ی را میپرورند که مبادا مُخل کارخانه رؤیاسازی باشد و البته
خوشحالم مسئولان فعلی در برخورد با فیلم بیادعای «خانه پدری» حب و بغضی را
نیافتند و این فیلم را با همین ویژگیهایش پذیرفته و به تسامح هم دچار
نشدهاند.» کیانوش عیاری در پاسخ به اینکه نگاهش به این پدری که فرزندانش
را زنده به گور کرده چیست؟ بیان کرد: «خبر فعلا در مرحله شوکبرانگیزی است و
باید زوایای پنهانش آشکار شود اما هرچه هست، حتی اگر ناشی از جنون محض هم
باشد، همچنان هولناک است و جایی برای مدارا نمیگذارد. »اکنون بیش از پنج
سال از ساخت فیلم «خانه پدری» میگذرد و این فیلم به دلیل تلخی و خشونتی که
در صحنه قتل وجود دارد (پدری دخترش را در زیرزمین خانه دفن میکند، به
دلیل مشکلات و سوءتفاهمهای ناموسی)، هنوز امکان نمایش پیدا نکرده است، این
در حالی است که کیانوش عیاری بارها بر این نکته تاکید داشته که به هیچ وجه
قصد سیاهنمایی نداشته و تنها آنچه را که از گذشتههای دور در این جامعه
رخ میداده و هنوز هم در بخشهای مختلف کشور حتی پایتخت رخ میدهد، نمایش
داده است.
عیاری که تا به حال در مقابل اصرارهایی که برای حذف صحنه قتل
فیلماش مطرح میشد، مقاومت کرده است، در جشنواره سیودوم فیلم فجر پس از
نمایش این فیلم بیان کرد:«من به سیاهنمایی علاقهای ندارم، مرا سانسور
نکنید. در جامعهای که از مشکلات فراوان سرشار است، چطور از اینها عبور
کنم؟ بنابراین از من نخواهید به چیزهای فرعیتر جامعه بپردازم. »