arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳

انتظارات و وعده های روحانی در سفر به سرزمین نخل و آفتاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس جمهوری در سومین سفر داخلی خود به سرزمین نخل و آفتاب سیستان و بلوچستان رفت و با اعلام برنامه های دولت برای این منطقه، خواستار مشارکت مردم، نخبگان و علما در توسعه و امنیت این استان شد.
 

کاروان تدبیر و امید سه شنبه بیست و ششم فروردین ماه پهناورترین استان کشور را مقصد اولین سفر داخلی خود در سال جدید برگزید و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بدو ورود به زاهدان و درفرودگاه این شهر، دورنمای تصمیمات دولت برای این استان را در این جمله گنجاند که چهره استان تغییر خواهد کرد.

الف) برنامه ها و وعده ها

** اکتشاف و بهره وری از معادن استان هم از نظر رییس جمهوری می تواند به توسعه استان کمک کند که در این باره روحانی اظهار داشت: در مرحله اول کشف، شناسایی و استخراج منابع ذی قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن با هشت گروه شناسایی اقدام خواهد شد.

** گازرسانی آرزوی دیرینه این سرزمین محسوب می شود که روحانی خبر خوش حال کننده ای را به مردم منطقه داد و گفت: خط لوله گاز از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش، چابهار و زابل می رود.

** رییس جمهوری با بیان این که گاز تا سال 94 به زاهدان خواهد آمد، وعده دیگری هم به مردم زابل داد و آن هم احداث نیروگاه گازی در این شهر بود.

** برنامه دولت برای شهرستان ایرانشهر هم آماده سازی مجتمع های پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی اعلام شد.

** از نظر رییس جمهوری، سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم تا منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کند و در این راستا بر ایجاد راه آهن و توسعه بندر چابهار تاکید کرد.

** در این برنامه ها، راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی پیش خواهد رفت.

** رییس جمهوری بر توجه ویژه ای به ورزش استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: به ویژه در زمینه والیبال که مهارت بیشتری و تلاش و افتخار بیشتری دارد برنامه ریزی کنید و دولت کمک خواهد کرد که نشاط بیشتری به ورزش استان برگردد.

** روحانی در عین حال به موضوع علم، فناوری و شکوفایی استعدادها توجه و بر رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان در این استان تاکید کرد.

** آب وهوای گرم و خشک که آب وهوای غالب استان سیستان و بلوچستان است، این استان را با کمبود جدی آب مواجه کرده است، رییس جمهوری بارها در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد و برای برطرف کردن این مشکل، جلسه دو جانبه خود با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان را یادآور شد.

** روحانی با بیان این که رییس جمهوری افغانستان قول داد قراردادی را که در این زمینه داریم به طور دقیق اجرا کند، گفت: حق آبه از رودخانه هیرمند حق ماست و قراردادهایی که در این زمینه داریم باید عمل شود و فکر می کنم در این هفته ها هیاتی از افغانستان هم خواهد آمد.

** رییس جمهوری راه حل نخست مشکل کمبود آب را دیپلماسی آب و راه حل دوم را آبیاری تحت فشار بیان کرد و نوید داد: 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهره ورانه از آب قرار خواهیم داد که اعتبار لازم برای اجرای این طرح 1500 میلیارد تومان است.

** احیای بازارچه های مرزی دیگر وعده روحانی به مردم استان سیستان و بلوچستان بود و با اشاره به گزارش وزیر کشور به میرجاوه خاطر نشان کرد: همه مناطقی که بازارچه های مرزی اش تعطیل و نیمه تعطیل بوده، احیا خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد .

** تثبیت شن های روان در این استان برنامه زیست محیطی دولت بود که رییس دولت تدبیر و امید بشارت داد: ما برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و ان شاء الله دولت این طرح را گسترش خواهد داد.

** تسهیل سرمایه گذاری در استان هم رویکرد دیگر دولت یازدهم بود که در این زمینه روحانی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی برای هر کس که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند، با تخفیف 4 درصد نسبت به استان های دیگر، وام در اختیار کارآفرینان قرار می دهد.



ب) انتظارات

** روحانی که اعتدال را سرلوحه کار خود قرار داده است، خطاب به مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: شما بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام، مدارا، اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه بودید.

** رییس جمهوری افزود: من از شما مردم غیور استان سیستان و بلوچستان می خواهم که واسطه فرهنگی و اتصال قوی تر بین ملت ایران و ملتهای شرقی، جنوبی و حتی شمالی این سرزمین باشید.

** رییس دولت تدبیر و امید در این رابطه آشتی با همه منطقه و جهان را از برنامه های این دولت بر شمرد.

** رییس شورای عالی اشتغال برای رفع بیکاری به عنوان مشکل بزرگ این استان به جمع سرمایه گذاران بومی داخلی و خارج نشین رفت و با دعوت آن ها به سرمایه گذاری در استان گفت: دولت در حال فراهم کردن شرایط بین المللی برای فعالیت بهتر کارآفرینان بوده و معتقد است، اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران با تلاش، کوشش، صبر و حوصله قدم به قدم می تواند برطرف شود.

** روحانی همچنین خاطر نشان کرد: اگر مذاکرات هسته ای با همین روند ادامه پیدا کند، می توان ظرف مدت شش ماه به توافق نهایی رسید و این به معنای رفع همه تحریم ها و ایجاد مناسبات پولی و مالی با دنیا خواهد بود.

** وحدت، یکپارچگی، انسجام و برادری موضوعی بود که رییس جمهوری در جای جای این استان بر اهمیت آن تاکید کرد و گفت: فعالیت و رقابت احزاب و تشکل ها آزاد است اما از برادری و اخوت، وحدت و انسجام مردم خدای ناکرده کسی نخواهد کم بگذارد یا سوءاستفاده کند.

** روحانی هم چنین تصریح کرد: هیچ کس نباید برای منافع حزبی از نام سیستانی و بلوچ و زابلی استفاده کند.

**رییس شورای عالی امنیت ملی، سیستان و بلوچستان را پاره تن ایران دانست و بر این نکته تاکید کرد که ˈ تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب اعم از سنی و شیعه، همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم بدهیم.ˈ

** اولین نکته درباره سیستان و بلوچستان از نظر عالی ترین مقام اجرایی کشور، امنیت این سرزمین بود که روحانی در این باره خطاب به مردم گفت: امنیت بر دوش و عهده شماست و نیروهای مسلح در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین کمک شما خواهند بود.

**رییس جمهوری همچون دو سفر گذشته، حقوق شهروندی را یادآور شد و تصریح کرد: همه ما تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد، ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم.

**روحانی در آغازین سخن خود در جمع مردم به خبرسازترین موضوع دو ماه گذشته این استان یعنی ربایش مرزبانان توسط گروهک تروریستی اشاره کرد و از علمای شیعه و سنی، تمام ریش سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان تلاش کردند با اهدای سلام مردم ایران تشکر کرد.

به طور کلی می توان انتظارات رییس جمهوری اسلامی ایران از مردم استان سیستان و بلوچستان را در سه محور مهم مشارکت در توسعه پایدار، مشارکت در امنیت پایدار و تقویت برادری و وحدت بین اقوام و مذاهب دسته بندی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سه شهر زاهدان، زابل و چابهار با مردم این استان سخن گفت و این در حالی بود که استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهل سنت مسجد مکی او را همراهی می کردند که این اقدام خود گواهی بر وجود انسجام و وحدت میان مذاهب و مسوولان استانی است.

آرزوی رییس جمهوری که در این سفر به مردم اعلام شد، آبادانی استان سیستان و بلوچستان توام با نشاط و توفیق بیشتر مردم در سال های پیش رو بود.
نظرات بینندگان