arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳

عراقچی: 450 میلیون دلار دیگر از درآمدهای نفتی محدود شده ایران آزاد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 « سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: 450 میلیون دلار دیگر از درآمدهای نفتی محدود شده ایران بر اساس توافق ژنو آزاد و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است.
 

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پنجمین قسط از هشت قسط درآمدهای نفتی محدود شده ایران است که بر اساس توافق ژنو گروه 1+5 متعهد شده بود، آنها را آزاد و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز کند .

عراقچی خاطرنشان کرد: این مبلغ در حساب بانک مرکزی است و تصمیم گیری درباره نحوه هزینه آن با این بانک بوده و 1+5 تعهد خود را انجام داده است .

پیش از این در نشست مشترک مسوولان بانک مرکزی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود که قرار است دارایی های آزاد شده با رویکرد تولید و پروژه های عمرانی هزینه شود.

با واریز پنجمین قسط، گروه 1+5 تاکنون از مجموع 4.2 میلیارد دلار درآمدهای نفتی محدود شده ایران که متعهد به آزادسازی و واریز آنها شده بود، دو میلیارد و 550 میلیارد آن را آزاد و به حساب ایران واریز کرده است.

پیش از این، پس از تشکیل کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو در شهر وین اتریش در روزهای بیستم و بیست و یکم فروردین ماه جاری، «حمید بعیدی نژاد» رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای و رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، از آزادسازی پنجمین قسط از درآمدهای نفتی محدود شده ایران در هفته جاری خبر داده بود .

بر اساس توافق ژنو که ایران و گروه 1+5 پس از سالها مذاکره درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در سوم آذر ماه 92 (24 نوامبر 2013) به این توافق دست یافتند، هر یک از طرفین تعهداتی را برای مدت 6 ماه پذیرفتند تا در طول اجرای این توافق اولیه برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره کنند و هم اکنون نیز طرفین در حال مذاکره برای رسیدن به راه حل نهایی هستند.

بر اساس توافق ژنو یا «برنامه اقدام مشترک» که از 30 دی ماه 1392 اجرای آن آغاز شد، بخشی از تعهدات گروه 1+5 آزادسازی و واریز چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران است که در هشت قسط به حساب ایران واریز می شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس این توافق متعهد شده است، نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد خود را اکسید سازی و نیم دیگر آن را رقیق سازی کند که بر اساس تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.
نظرات بینندگان