arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳

پوتین: ایده نظام تک قطبی به رهبری آمریکا باطل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن هشدار به سران آمریکا اعلام کرد: ایده برقراری نظام تک قطبی جهان به رهبری آمریکا باطل شده و قدرت های جدیدی در عرصه بین المللی ظهور کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، پوتین روز جمعه گفت: آمریکا با تلاش های خود برای مجازات دیگر کشورها در واقع به خود ضربه می زند.

وی افزود: کشورهای مختلف در عصر معاصر به قدری به یکدیگر وابسته شده اند که اگر ایالات متحده برای مجازات کشوری تلاش کند در واقع شاخه زیر خود را قطع می کند.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: وضعیت جهان تغییر کرده است و سران آمریکا باید این واقعیت را بپذیرند.

وی اضافه کرد: آمریکا مانند سابق نمی تواند به دلخواه خود کشورهای دیگر را مانند کودکان تنبیه کند و در این حال هیچ مساله ای پیش نیاید.

رییس جمهوری روسیه با اشاره به فضای بی اعتمادی حاکم بر روابط روسیه و آمریکا اظهار داشت: اعتماد به دو کشور پس از حمله آمریکا و متحدانش به لیبی و سرنگونی حکومت ˈمعمر قذافیˈ (رهبر معدوم لیبی) در این کشور از بین رفت.

وی افزود: اعتماد بین دو کشور مساله حال نیست و در رابطه با کریمه از بین نرفته است بلکه چند سال پیش و به دنبال حوادث لیبی (تهاجم غرب به لیبی در سال 2011) رخ داد.

پوتین یادآوری کرد: دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه در سال 2011 با برقراری محدوده پرواز ممنوع در لیبی موافقت کرد اما این اقدام به کجا انجامید؟ به این کشور حمله و قذافی کشته شد و به دنبال آن سفیر آمریکا در این کشور به قتل رسید.

وی اضافه کرد: از اینجا بی اعتمادی بین دو کشور ناشی می شود.

رییس جمهوری روسیه در عین حال گفت: اما علاقمند به توسعه روابط با آمریکا هستیم و تمام تلاش خود را برای اعتمادسازی میان دو کشور به عمل می آوریم.
نظرات بینندگان