arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳

تنها پایتخت اروپایی که مسجد ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 تاکنون فقط یک ائتلاف سیاسی در یونان با پروژه ساخت این مسجد موافقت کرده و این پروژه هنوز منتظر تأیید از سوی مقامات آتن است.

مسئله دیگری که منجر به تأخیر در این پروژه شده، نزدیکی انتخابات محلی آتن است که ماه آینده برگزار خواهد شد.

آریس استیلیوتوپولوس، وزیر امور دینی و آموزش یونان که در انتظار انتخاب شدن به عنوان شهردار آتن است، خواستار برگزاری رفراندوم برای ساخت مسجد در آتن شده است.

این در حالی است که استیلیوتوپولوس پیش از آنکه وزیر شود، صراحتاً با ساخت یک مسجد در منطقه «وتانیکوس» آتن موافقت کرده بود.

البته چندی پیش یورگوس کامیلیس، شهردار فعلی آتن، استیلیوتوپولوس را به رفتارهای متناقض و برقراری روابط دوستانه با راستگرایان افراطی و نقض کردن گفته‌های خود متهم کرده است.

بنابر گزارش‌ها، استیلیوتوپولوس اعلام کرده است که مردم باید در مورد وجود مسجد تصمیم بگیرند، اما به شیوه‌ راستگرایان اضافه کرده که آتن دیگر جایی برای پناهندگان (اشاره به مسلمانان) ندارد.

شهر آتن زمانی تعداد زیادی مسجد داشت که از دوران امپراتوری عثمانی‌ها به جای مانده بودند، اما پس از استقلال یونان و به ویژه پس از معاوضه مسیحیان ترکیه و مسلمانان یونان، بسیاری از این مساجد تعطیل شدند و یا به منظورهای دیگری مورد استفاده قرار گرفتند.

با وجود این، مذاکرات از سوی ترک‌ها برای ساخت یک مسجد در آتن ادامه داشت که در سال 1851 و 1890 میلادی از سوی مقامات آتنی رد شد. تلاش‌های مصر نیز برای ساخت مسجد در سال 1934 متوقف شد.

در سال 2000 و همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک در آتن، تلاش‌های جدیدی برای ساخت یک مرکز اسلامی آغاز و مجدداً با مخالفت مسئولان متوقف شد. ساخت مسجد برای چندمین بار در سال 2006 به یک مسئله تبدیل شد، اما «ماکیس وریدیس»، وزیر زیرساخت یونان در آن زمان مایل به پیگیری این طرح نبود.

سرانجام در تابستان سال گذشته، مناقصه برای ساخت مسجد آتن برگزار شد که با مخالفت‌های شدید گروه‌های راست‌گرا در این کشور مواجه شده که اعتراض‌های خشونت‌آمیزی را علیه ساخت مسجد به راه می‌اندازند.

مسلمانان آتن اکنون منتظر آن هستند که ببینند پس از روی کار آمدن شهردار جدید، پروژه ساخت مسجد آتن به کجا خواهد رسید.

نظرات بینندگان