arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

معاون رئیس جمهور: تبحر سعدی در شناخت جامعه/ گلستان زیباترین اثر منثور فارسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: سعدی فرزانه ای خرمند است که نه تنها در علوم دینی و اخلاقیات بلکه در شناخت اجتماع نیز تبحر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز،  مسعود سلطانی فردشامگاه یکشنبه در جریان یادواره سعدی در شیراز توضیح داد: آثار باقیمانده از سعدی بهترین گواه بر این است که او نه تنها شاعر و نویسنده ای تواناست،  بلکه فرزانه ای است خرمند که در علوم دینی، اخلاقیات، عرفان و سیاست و شناخت اجتماع متبحر است.

وی ادامه داد: استادی سعدی در این است که قادر است  از تمام اطلاعات وسیع خود در بیان مواضع و نگارش داستانهای آموزنده و سرودن ابیات و مثنوی ها و قصاید نغز سود جوید و آنها را به زبان ساده و شیرین که قابل استفاده همگان باشد بیان کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: بی گمان گلستان او زیباترین اثر منثور فارسی در زمینه مسائل اخلاقی و اجتماعی است.

سلطانی فر ادامه داد: در این کتاب چهره عاطفی و  اخلاقی انسانها آنچنان که هستند نه آنچنان که باید باشند ماهرانه عنوان شده و تناقضات و تضادهایی که در طرز تفکر افراد مختلف وجود دارد موشکافانه تفسیر شده و در قابل داستانهای دلکش و مزین به آیات قرآنی و احادیث نبوی  و در نهایت بلاغت و شیوایی مطرح شده است.

وی عنوان کرد: بوستان که زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است آکنده از نیکی، پاکی، ایمان  و صفاست و در این گلراز حقایق انسان آنگونه که باید باشد رخ می نماید و شاعر با گشودن 10 باب  به کسانی که قصد گل گشت در این فضا را دارند  آنها را در این مدینه فاضله راهبری می کند که در چشم انداز آن انسان بر قله رفیع آدمیت قرار می گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: اما اوج هنرمندان سعدی در غزلیات او متجی است ، غزلیاتش دنیایی است رنگارنگ و پر رمز و راز از جلوه های عشق که با شور و جذابیت فوق العاده با زیبایی و فصاحتی زیبا بیان می شود.

سلطانی فر اضافه کرد: غزلهای سعدی حاکی از سوز و گذاز او در عشق است، عشقی که هم جنبه مجازی و هم عشق معنوی را شامل می شود.

وی بیان کرد: می کوشیم با تکمیل مجتمع فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در کنار آرامگاه سعدی، اندکی از دین خود را به این شاعر بزرگ و شهر شیراز ادا کنیم.
منبع: مهر
برچسب ها: سعدی ، شیراز ، سلطانی فر
نظرات بینندگان