arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

"اجازه موج‌سواری به پایداری نمی‌دهیم"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مي خواهيم با دولت تعامل برقرار كنيم.» اين حرفي است كه اكثر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از انتخابات 92 تاكنون بارها از تريبون‌هاي مختلف و در محافل، مجالس خصوصي و عمومي اعلام كردند و هنوز بر آن پافشاري مي‌كنند. حرفي كه يك روز در مجلس نقش‌آفريني مي‌كند و يك روز ديگر در خاطر هيچ كس ديگري نمي‌ماند. دليلش هم يك روز مي‌شود فضاسازي اقليت‌ها، يك روز اشتباه ميانه‌روها و روز ديگر كوتاهي دولت.

 اما دليلش هرچه باشد، درمانش نه لاعلاج است و نه در قله قاف قرار دارد، با اين حال مجلس هنوز در گام اول يعني تغيير فضاي عمومي براي نوع ديدگاه نمايندگان به برقراري ارتباط با دولت قرار دارد. مرحله‌يي كه ناكامي مجلس در آن باعث شد تا فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت را به يك برگ برنده براي علي لاريجاني، رياست مجلس شوراي اسلامي تبديل كرد. برگزاري جلسات اين فراكسيون با كابينه روحاني و تلاش براي حذف سوالات زايد و حاشيه‌يي اقليت تندروي مجلس از جمله برنامه‌ها و محورهاي اعضاي شوراي مركزي «رهروان» قرار گرفت.

 چيزي كه غلامرضا اسداللهي، يكي از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون رهروان در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن اشاره كرده و مي‌گويد: «رهروان در تلاش است تا اجازه موج‌سواري را از پايداري‌ها در مجلس بگيرد». در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را با هم مي‌خوانيم:

‌ روز گذشته فراكسيون رهروان با آقاي آخوندي، وزير راه و شهرسازي جلسه‌يي برگزار كردند. خط مشي و خاستگاه «رهروان» از اين جلسات چيست؟

فراكسيون رهروان به لحاظ اعتدال و تعامل با دولت در نظر گرفته است تا در گام اول به اختلاف بين نمايندگان و خواسته آنان از وزرا رسيدگي كرده و در گام دوم نيز از آنجايي كه ماهيت جلسات فراكسيوني اعتدالي است، ما سعي بر آن داريم تا اختلافات بين مجلس و دولت را كاهش دهيم.

‌ فكر مي‌كنيد برگزاري اين جلسات مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد؟

بله، چون به اعتقاد ما بيشتر سوالات نمايندگان قابل حل است و با برگزاري يك جلسه يا ارائه يك توضيح روشن مي‌توان آن را برطرف كرد. بنابراين با برگزاري اين جلسات ضمن رفع دغدغه‌ها مي‌توان از آمدن سوالات به صحن علني جلوگيري كرد. چراكه آمدن چنين سوالاتي به صحن علني باعث مي‌شود تا هزينه‌هاي سياسي بزرگي بر مجلس و دولت وارد شود.

اما در جريان كارت زرد به آقاي فاني چنين اتفاقي رخ نداد.

در جريان اين كارت زرد بله ما نتوانستيم موفق عمل كنيم. البته در آن اتفاقات زيادي دست به دست هم داد كه عدم تشكيل جلسه فراكسيون درباره طرح سوال از فاني يكي از همين عوامل بود.

‌ به نظر شما چرا فراكسيون رهروان نمي‌تواند در تصميمات سياسي، مثل طرح سوالات وحدتش را حفظ كند؟

چون بخشي از فراكسيون رهروان اصلا سياسي نبوده و فقط در قالب فراكسيون هستند و رفتار مي‌كنند. اين طيف از نمايندگان بيش از آنكه به مسائل سياسي بپردازند، پيگير مسائل و مباحث حوزه‌هاي انتخابيه هستند.

‌ افزايش تذكرات به آقاي آخوندي اين شائبه را به وجود آورده كه طرح سوال يا استيضاح ايشان نزديك است. آيا چنين چيزي صحت دارد؟

از برگزاري اين جلسه صرفا نمي‌شود چنين برداشتي داشت. ضمن اينكه هنوز چنين چيزي مطرح نشده است. لذا طرح سوال يا استيضاح آقاي آخوندي صحت ندارد. درباره تعداد تذكرات هم بايد گفت كه برخي نمايندگان دغدغه‌هاي حوزه‌هاي انتخابيه خودشان را مطرح مي‌كنند و فراكسيون نيز به خاطر رفع كدورت و ناراحتي نمايندگان از عدم رسيدگي به خواسته‌هايشان ترتيب چنين جلسه‌يي را داد.

‌ شما تاكيد بر اين داريد كه اكثريت نمايندگان سوالات ‌شان مربوط به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌شود. آيا قبول هم داريد كه طيف خاصي از نمايندگان مدام سوالات حاشيه‌يي و زايد مي‌پرسند؟

اينكه برخي نمايندگان سوالات‌شان حاشيه‌يي و زايد است را خود ما نيز قبول داريم. بسياري از نمايندگان همين طيف درباره انتصابات وزارتخانه سوالاتي را مطرح كردند. اصلا به خاطر همين هم هست كه فراكسيون رهروان، بنا به درخواست آقاي لاريجاني تصميم به برگزاري جلسات منظم با وزراي دولت گرفته است.

تصميم فراكسيون رهروان در مقابل عملكرد اقليت پايداري چيست؟ اين جريان سياسي تاكنون بيشتر نقش را در اختلافات بين مجلس و دولت را داشته است.

تصميمات و مباحث فراكسيون رهروان مربوط به يك طيف خاص در مجلس نيست البته ما تلاش خواهيم كرد تا ديگر اجازه موج‌سواري را به پايداري‌ها در مجلس ندهيم.

قرار شده كه فراكسيون رهروان به‌زودي جلسه‌يي با آقاي جنتي وزير فرهنگ برگزار كند. نظر فراكسيون درباره انتقاد نمايندگان از وزير فرهنگ چيست؟

در بين سوالاتي كه از آقاي جنتي پرسيده شده، ديدار ايشان با آقاي خاتمي بيشتر از همه مورد توجه منتقدان آقاي وزير قرار گرفته بود كه فكر نمي‌كنم اين سوال هم نتيجه داشته باشد چون اولا آقاي جنتي مي‌توانند به ديدار هر كسي بروند. ثانيا اگر ما با كسي مثل آقاي خاتمي هم مشكل داشته باشيم اين دليل نمي‌شود كه اجازه ندهيم كسي با ايشان ديدار يا گفت‌وگو داشته باشد
نظرات بینندگان