arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

آمریکا عامل اجرای سناریوی جاری اوکراین است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا عامل و علاقه مند به اجرای سناریوی تغییر حکومت در اوکراین بود و برای این منظور برنامه ریزی کرده بود.
 

به گزارش ایرنا، چورکین روز سه شنبه در گفت وگو با کانال تلویزیونی ˈروسیه24ˈ گفت: این واقعیت آشکار است زیرا آمریکا اذعان کرده است که پنج میلیارد دلار برای پیشبرد اهداف خود در اوکراین صرف کرده است.

وی افزود: آمریکا برای تحقق افراطی ترین سناریو در اوکراین تلاش کرد و از حصول توافق میان ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری اوکراین و مخالفان وی رضایت نداشت.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده بود که زمان آن فرا رسیده است که از هزینه پنج میلیارد دلاری برای اوکراین نتیجه بگیرد و حکومت این کشور را تغییر دهد و شاهد بودیم که این سناریو تحقق یافت.

وی افزود: هر فرد عاقلی به این نتیجه می رسد که هزینه پنج میلیارد دلاری آمریکا نتیجه مطلوب را نداد و اگر این مبلغ برای حمایت از دمکراسی و نه تغییر حکومت صرف می شد، دمکراسی در این کشور به پیروزی می رسید.

به گزارش رسانه های روسی، ˈویکتوریا نولندˈ دستیار وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرده است واشنگتن از زمان فروپاشی شوروی برای حمایت از دمکراسی در اوکراین پنج میلیارد دلار صرف کرده است.

چورکین در ادامه سخنان خود گفت: آمریکا در مساله اوکراین تلاش بسیار گسترده ای داشت و موضع تندروانه ای را در مقایسه با کشورهای اروپایی نسبت به این مساله اتخاذ کرد.

وی همچنین امکان عملیات صلح بانی سازمان ملل در اوکراین را رد کرد و گفت: با توجه به این که اوکراین کشور بسیار بزرگی است اجرای عملیات صلح بانی سازمان ملل در این کشور ناممکن است.

وی افزود: حضور سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین کفایت می کند و هیات این سازمان می تواند بر اوضاع این کشور نظارت داشته باشد.

چورکین گفت: سران اوکراین باید این واقعیت را بپذیرند که باید توافقنامه ژنو را اجرا کنند و اقدامات لازم برای خلع سلاح شبه نظامیان افراط گرا و اصلاح قانون اساسی را به عمل آورند.
نظرات بینندگان