arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

آیا زنبور درمانی برای ام اس موثر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ام اس یکی از بیماری‌های دنیای جدید ما است که آن را لااقل در ایران در زمره بیماری‌های خاص قرار داده‌اند، چرا که دانشمندان مانند برخی از بیماری‌های دیگر چون سرطان تاکنون هیچ نوع درمان قطعی را برای آن کشف نکرده‌اند.

تسنیم: برای برخی از انواع بیماری‌های خاص و ترسناک مانند سرطان شاید درمان‌هایی وجود داشته باشد، اما ام اس که یک بیماری خاموش و شاید بدون درد است چنان سایه ترسناک و هول انگیزی بر بیماران خود می‌اندازد که در خیلی از وارد کنترل پیشرفت بیماری را در بیماران کند می کند و سبب می شود بیمار از راه‌های پزشکی دست بکشد و برای مداوای خود دست به دامن نسخه‌های عجیب و غریب دوستان و نزدیکان شود، کاری که برای ما ایرانیان کاملاً عادی است و تقریباً همه مردم هنگام بروز مشکل و بیماری تبدیل به متخصص می‌شوند.

بر همین اساس بیماری ام اس هم از تخصص‌های فوق تخصصانه! ما ایرانیان در امان نمانده و گاه گاهی شنیده می‌شود که فلانی با این کار یا خوردن این چیز یا مالیدن آن روغن ( مثل روغن الاغ) یا رفتن به پیش فلان کسی که درمان‌های سنتی انجام می دهد و اتفاقاً دستش هم شفا است، خوب! شده‌است.

بر همین اساس اخیراً که نگارنده این گزارش به جهت ملاقات یکی از آشنایان خود که اتفاقاً دچار بیماری ام اس هم شده است به یکی از بیمارستان‌های قزوین رفتم، شنیدم که مادری قصد دارد برای درمان بیماری ام اس دخترش دست به دامان یکی از همان درمانگران سنتی شود.

مادر بینوا که دختر 16 ساله‌اش ام اس داشت و از بیماری او در سن نوجوانی سردرگمی شده‌بود در پی این بود که پس از خلاصی دخترش از تزریق کورتون و تخت بیمارستان او را نزد کسی ببرد که شنیده بود با روش زنبوردرمانی توانسته است بیماری ام اس را درمان کند.

این درحالی است که به گفته تمام متحصصان ام اس یک بیماری مربوط به  سیستم عصب است که در آن سسیستم عصبی فرد بیمار عملکرد خو را در حالت عادی از دست می‌دهد و فرد بیمار دچار فلج حرکتی و در برخی موارد حاد دچار فلج جسمی می‌شود، به گونه ای که قادر به انجام کارهای روزمره خود نمی‌شود و بیمار دچار اختلالات مغزی و حتی جنسی نیز می‌شود.

همین امر سبب شد نزد یکی از متخصصان مغز و اعصاب رفته و از او در مورد بیماری ام اس و راه‌های درمانی که اخیراً برای آن عنوان می‌شود سئوال کنیم، حسین مژدهی پناه که یکی از متخصصان بنام مغز و اعصاب در قزوین است و در بیمارستان‌های استان قزوین مشغول به طبابت است، درمان ام اس را به وسیله زنبور درمانی رد کرد و این روش را در حد آزمایش دانست که نتایج آن در هیچ مجمع علمی عنوان نشده است.

زنبور درمانی روش تحقیقی است، نه درمانی

حسین مژدهی پناه اظهار کرد: زنبور درمانی یکی از روش‌هایی است که  دانشمندان برای درمان بیماری ام اس در حال پژوهش بر روی آن و عملکردش در بهبود بیماران هستند.

وی افزود: این روش فقط در حد یک فرضیه پژوهشی است و از نظر علمی مورد تایید هیچ مرکز تحقیقی و علمی نبوده و نتایج خاصی نیز نداشته است.

مژدهی پناه تصریح کرد: نتایج علمی این فرضیه که گزش نیش زنبور می‌تواند در درمان بیماری ام اس موثر باشد تاکنون در هیچ نشریه علمی تخصصی پزشکی ام اس منتشر نشده‌است.

وی تاکید کرد: بیماران باید توجه داشته‌باشند که در صورت مشاهده تبلیغ این روش درمانی به انجام آن تن ندهند و خود را دستاویز سودجویان قرار ندهند.

مژدهی پناه خاطر نشان کرد: جامعه پزشکان مغز و اعصاب نیز این روش را تایید نمی‌کنند و به بیمارانی که دچار بیماری ام اس هستند سفارش می‌کنند برای درمان بیماری خود به اینگونه روش‌ها که برخی از سودجویان از درماندگی بیماران و خانواده‌های آنها سوء استفاده می‌کنند و آنها را به استفاده از این روش رو روش‌های درمانی مشابه ترغیب می‌کنند، متوسل نشوند.
نظرات بینندگان