arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

واکنش وزیر اقتصاد احمدی نژاد به عملکرد روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر اقتصاد احمدی نژاد می گوید افرادی که آن روز در مسند امور نبودند و اطلاعات نداشتند تحلیل های کتابی ارائه می کردند این افراد چون امروز باید پاسخگو باشند دیگر حرفی از یکسان سازی نمی زنند.

سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم در گفت وگو با هفته نامه تجارت فردا مهم ترین مسائل اقتصادی پیش روی کشور را بررسی کرده و با بیان این که این روزها بیشتر وقت و تمرکز من صرف دانشگاه علامه طباطبایی می شود که کار تمام وقت من محسوب می شود، گفت: یکی از زیرمجموعه های دانشگاه ایرانیان مجتمع علوم اقتصادی و مالی است که مسئولیت آنجا نیز با من است.

وی درباره دیدارهای هفتگی اعضای هیات دولت سابق با احمدی نژاد گفت: طبیعتا مشابه روال سابق که هفتگی یا دوبار در هفته برگزار می شد نیست. اما هر چند هفته یک بار اعضای دولت قبل جلساتی را با آقای دکتر احمدی نزاد دارند تا بیشتر از حال و احوال هم مطلع شوند.

حسینی ادامه داد: بخش عمده جلسات به دید و بازدید برمی گردد. وقتی گروهی چهارسال و یا بعضا 8 سال با هم کار کرده اند یک علاقه و رابطه عاطفی به هم پیدا می کنند. البته آقای مشایی جزو وزرا نیست ولی ایشان هم شرکت می کند. تا آنجایی که در خاطر دارم قریب به اتفاق اعضای دولت سابق می آیند.

گزیده اظهارات وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در ادامه می آید:

• در مورد نتیجه انتخابات می شود گفت برخی از بحث هایی که در مناظره ها پیش آمد و به نظر من بیشتر از ضعف سایرین ناشی می شد منجر به این شد که فردی با یک نمره متوسط قبول شود. من نشنیدم دولت به معنای یک مجموعه و شخص رئیس جمهور از نامزد خاصی حمایت کند.

• گرایش سیاسی در دولت دهم متنوع بود. اما تقریبا می توانم بگویم به جز یکی دو نفر از اعضای دولت که در برخی از جلسات انتخاباتی از بعضی از نامزدها اعلام حمایت کرده بودند بقیه اعضای دولت احمدی نزاد به صورت شفاف اعلام موضع نکردند.

• مصاحبه ای از بابک زنجانی خواندم که می گفتم در دوران آقای نوربخش راننده ایشان بودم. این فرد را در تلویزیون دیده ام که حداقل با دو رئیس جمهور از جمله رئیس جمهور فعلی عکس داشته است بنابراین بحث ویژه خواری نیست و بحث عدم شفافیت است. این سوال مطرح است که بلاخره این فرد کیست که در تلویزیون تصویری نشان داده می شود. چند عکس مربوط به زمان های مختلف را نشان داده اند که این فرد با آقای هاشمی و آقای روحانی عکس گرفته است و نه تنها عکس که جایزه هم گرفته است. به هرحال این را می گویم که بنده نه کسی را تایید و نه رد کرده است و نه با چنین شخصی آشنایی داشته ام.

• در حال حاضر افرادی در دولت فعلی در کنار هم هستند که در دولت آقای خاتمی با هم قهر بودند.

• چطور ممکن است خزانه خالی باشد و بعد در حالی که در بودجه پیش بینی سبد کالا نشده منابع اضافه ای هم برای این طرح علاوه بر هزینه های معمولی اختصاص داده شود؟

• مدت ها پیش از واژه خودانصرافی استفاده کرده بودیم ولی گویا در هر دوره این موضوعات باید برای افراد ثابت شود.

• بحث دریافت مجوز نیروی انتظامی برای فروش نفت متفاوت است. این نهاد مجوزهایی داشت که البته از دولت هم نگرفته بود.

• این نکته جالبی است که از دولت قبل تنها دو وزیر با دولت فعلی همکاری می کنند که یکی از آنها وزیر پیشین نفت است. پس الان دو مسئله روشن شد. باابک زنجانی با آدم های درجه یک این دولت عکس دارد و جایزه گرفته است. حالا اگر فرض کنیم این فرد در دولت قبل معاملات نفتی داشته است، وزیر نفت دولت قبل هم در حال حاضر از دولت فعلی حکم دارد و با آن همکاری می کند. البته من در سلامت و صحت آقای قاسمی هیچ شائبه ای نمی بینم. و قبل از این که دولت فعلی موضوع بابک زنجانی را رسانه ای کند وزارت نفت آقای قاسمی برای این فرد تشکیل پرونده داد. به رقم این که در دولت قبل، وزارت آقای قاسمی به دلیل بدهی های این شخص از او شکایت کرد، در دولت فعلی تعداد معدودی از اشخاص جایزه می گیرند که یکی از آنها همین فرد است.

• مواردی که فعلا وجود داررد عکس هایی است که منتشر شده و بابک زنجانی گفته است که برای بانک مرکزی در دوره آقای هاشمی ارز می فروخته است.

• در دولت جدید یکسری آمارهایی داده شد که بعدا پس گرفته شد. مثل اظهاراتی که در خصوص کسری یارانه ها، بدهی های دولت یا خالی بودن خزانه منتشر شد.

• وزیر اقتصاد همین دولت وقتی به مجلس رفت در کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد وضعیت خزانه عادی است.

• اگر آقای زنگنه گفته باشد که نفت خام می فروشند و یارانه را تامین می کنند که خلاف قانون است. این دولت می گوید ما هیچ کسری نداریم و خلافی هم نمی کنیم. اما اگر از درآمد نفتی برای یارانه ها هزینه می شود آیا خود این دولت می پذیرد که دارد خلاف می کند؟ اگر از منابع غیرقانونی استفاده می کند خلاف است.

• دولتی که سرکار آمده در ابتدا سراسیمه بود و دولت قبلی را متهم به برداشت منابع غیر قانونی می کرد. حال این دولت دارد همان پول را پرداخت می کند. قیمت حاملی هم افزایش پیدا نکرده است و حتی بیشتر از قبل هم پرداخت می کند. برای دوره بعد هم برخی از منابع هدفمندی را می بخشد. پس این نشان می دهد که تراز حسابداری هدفمندی در تعادل است. علاوه بر این در تراز اقتصادی هم کاملا مازاد وجود دارد.

• تیم اقتصادی دولت دهم و شخص رئیس جمهور بر این اعتقاد بودند که صنعت برق نباید بساز بفروشی کند. در حالی که در حال حاضر صنعت برق در حال بساز بفروشی کردن است. وقتی با آنها صحبت می کنیم می گویند ما سرمایه گذاری نکرده ایم. سوال می کنیم که طبق سیاست های کلی اصل 44 مگر این شرکت ها می توانند بیش از 20 درصد سهم بازار برق سرمایه گذاری کنند؟

• یکی از مشکلات ما در هدفمندی این بود که برخی از شرکت ها می خواستند خزانه را دور بزنند به طور مثال منابع صادرات انرژی خود را وارد خزانه نکنند.

• سرایدار ساختمان ما تنها کسی در ساختمان بود که از سبد کالایی بهره مند نشد، یعنی دقیقا فقیرترین فرد این مجموعه!

• رشد منفی سال 91 به این خاطر بود که اقتصاد ایران با مانع سیاسی رو به رو شده بود.

• این که برخی از بدهی ها مثل تنخواه بانک مرکزی به سازمان هدفمندی یارانه ها تسویه نشده بود دلایل مختلفی داشت به عنوان مثال ما مطلع بودیم که برخی از وجوه مربوط به سهم هدفمندی، هنوز به خزانه واریز نشده است و بین خود شرکت ها در حال انتقال است. صورتجلسه هایی وجود دارد که نشان می دهد چقدر هرکدام از شرکت ها به صندوق هدفمند سازی یارانه ها بدهکارند.

• رقم دقیق بدهی به هدفمندی ها را در خاطر ندارم. فکر می کنم صندوق هدفمندسازی یارانه ها حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان به غیر از وجوه مربوط به صادرات انرژی از شرکت ها طلب کار بود.

• در مورد پرداخت سهم 20 درصدی تولید قانون بد وجود نداشت بلکه تفسیر بد یا اشتباهی توسط عده ای از متن قانون به وجود آمد. ما سهم تولید را پرداخت کردیم.

• من فکر می کنم حالا که دوستان با واقعیت مواجه شده اند خود به خود در مورد خیلی از مسائل مسابه ما صحبت می کنند. به مرور می توانید تغییرات دیگر را در اظهارنظر آنها مشاهده کنید.

• رئیس مردم ایران و ما و شما در حال حاضر آقای روحانی است و از خدا برای ایشان آرزوی توفیق دارم. در خصوص مناظره در مورد هدفمندی تردید نکنید هم من و هم آقای دکتر فرزین اعلام آمادگی کرده ایم شما با مقام مسئول مناظره بگذارید یکی از ما حتما حضور خواهد داشت.

• ملاک درآمد برای شناسایی نیازمندان یارانه قطعا با مشکل مواجه می شود چون روی دیگر سکه هزینه است. هزینه را می خواهید چه کنید؟

• نمی توانید فقرا را شناسایی کنید. شناسایی فقرا دشوارتر است. مثال این قضیه طرح سبد کالا است. فرض کنید بخواهید پرداخت یارانه را نیز با این سیستم انجام دهید، شدنی نیست.

• با این بودجه من پیش بینی می کنم رشد نقدینگی سال آینده بالای 20 درصد است.

• افرادی که آن روز در مسند امور نبودند و اطلاعات نداشتند تحلیل های کتابی ارائه می کردند این افراد چون امروز باید پاسخگو باشند دیگر حرفی از یکسان سازی نمی زنند.

• رشد صفر به این معنا است که ما حداکثر به اندازه سال قبل تولید می کنیم. این همه به دنبال گفت وگو و توافق رفتیم که بگوییم امسال معادل سال قبل تولید خواهیم داشت؟

• مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی سال 84 با سال 91 قیاسی مع الفارق است چون در رشد اقتصادی و بیکاری آمار دو سال متوالی بررسی می شود.

نظرات بینندگان