arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

تظاهرات اتوبوسی پایتخت لبنان را فلج کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 با فراخوان سندیکاها و اتحادیه های بخش حمل ونقل زمینی لبنان، عصر دیروز (دوشنبه) ، راننده ها با برگزاری تظاهراتی نمادین با اتوبوس ها و مینی بوس های خود در بیروت، پایتخت این کشور را فلج کردند تا شاید دولتمردان و نمایندگان پارلمان را وادار به تحقق مطالباتشان کنند.
 

به گزارش ایرنا، این تظاهرات آغاز مرحله جدید تحصن ها و اعتصاب های کارگران و معلم ها در لبنان اعلام شده است که برای چندروزی متوقف شده بود و قرار است امروز(سه شنبه) و بویژه فردا (چهارشنبه) همزمان با نشست احتمالی پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری شدت بگیرد.

تظاهرات اتوبوسی که به قلب پایتخت لبنان میدان ریاض الصلح کشیده شد برای بیش از4 ساعت خیابان ها را کاملا قفل کرد و دامنه راه بندان ها و ترافیک سنگین که با صدای بوق ممتد خودروهای عبوری زجرآور شده بود، تا حومه پایتخت کشیده شد.

بخش حمل ونقل لبنان با 21 سندیکا و 3 اتحادیه و همراه دهها اتحادیه و سندیکای کارگری دیگر قرار است به درخواست اتحادیه عمومی کارگران لبنان روز چهارشنبه از ساعت یازده صبح در میدان ریاض الصلح بیروت و نزدیک ساختمان پارلمان و همچنین مقابل کاخ نخست وزیری تجمع اعتراضی برگزار کنند و این در حالی است که نمایندگان هم یک ساعت بعد یعنی دوازده ظهر باید در پارلمان حاضر شوند تا رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند.

بسیاری از ناظران تاکنون احتمال تشکیل جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری را به علت به حد نصاب نرسیدن، بعید دانسته اند مگر اینکه مذاکرات و رایزنی های امروز و فردا به نتیجه برسد و یک معجزه سیاسی رخ دهد.

سندیکاها و اتحادیه های کارگری و معلم ها و دانشگاهی ها خواستار حل و فصل مطالبات خود هستند که سالها انباشت شده است و مهمترین آنها افزایش حقوق ها ، تثبیت شغلی و تصحیح احکام کارگزینی ، بیمه و یا تبدیل وضعیت استخدام است.

اکنون پیش نویس های قوانین در خصوص این مطالبات در مجلس لبنان معطل مانده و کمیسیون های تخصصی در تماس با دولت بویژه وزارت دارایی و مجامع بانک ها سرگرم بررسی این پیش نویس ها هستند و به نظر می رسد، این روند کند سندیکاها و اتحادیه ها را بار دیگر به بازگشت به خیابان ها وادار کرده است.

اما بخش حمل ونقل زمینی لبنان علاوه بر این مطالبات با مشکلات دیگری هم که از آنها با عنوان « تخلف های آشکار قانونی » یاد می شود، مواجه است.

حدود 50 هزار لبنانی در حوزه رانندگی خودروهای گردشگری ، خودروهای جمعی ون ، مینی بوس و اتوبوس ، کامیون ها و تانکرها فعال هستند که بویژه « رانندگان خارجی» بکارگرفته شده در حوزه حمل ونقل زمینی را برای آینده خود و شغلشان نگران کننده می دانند.

اجرای تصمیم وزارت دارایی لبنان برای تحویل بنزین و گازوئیل با قیمت های 25 هزار لیره لبنانی و 20 هزار لیره لبنانی برای هر گالن، مقابله با خودروهای شخصی و دارای پلاک ها و نشانه های تقلبی ، تاکسی های متخلف و ممانعت از فعالیت راننده های خارجی و رانندگانی که دفترچه کار در خطوط را ندارند، از جمله مطالبات سندیکاهای رانندگان لبنانی است.

« بسام طلیس» رییس اتحادیه سندیکاهای رانندگان خودروهای عمومی لبنان گفت که این تظاهرات اتوبوسی نمادین گام اول اعتراضات است.

وی تهدید کرد که اگر به مطالبات آنها پاسخ داده نشود، گام های بیشتری را از اوایل هفته آینده برمی دارند که از جمله آنها بستن راه های اصلی ، توقف کامل حرکت خودروها بویژه در چهار راه های اصلی بیروت است.

طلیس گفت که راننده های لبنانی مطالبات جدیدی ندارند آنها فقط از دولتمردان می خواهند به وعده ها و تصمیم های گذشته خود عمل کنند.

وی افزود : راننده ها همراه اعضای دیگر سندیکاها و اتحادیه ها در اعتصاب ها و تظاهرات روز چهارشنبه شرکت می کنند.

براساس این گزارش شورای اجرایی اتحادیه عمومی کارگران لبنان به ریاست « غسان غصن» عصر دوشنبه تشکیل جلسه داد و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که روز چهارشنبه علاوه بر دو تجمع و تحصن اعتراضی نزدیک پارلمان و مقابل کاخ نخست وزیری، کارکنان فرودگاه بین المللی بیروت برای دو ساعت دست از کار می کشند و بندر بیروت برای چند ساعتی تعطیل خواهد شد.

براساس این بیانیه، کارکنان شرکت برق و آب آشامیدنی ، بیمه ها و تلفن همراه « اوجیرو»، کارگران شهرداری ها ، کارکنان بخش های بهداشت وبیمارستانی ، کارخانه ها ، موسسات تجاری ، خدماتی و کشاورزی در تجمع های اعتراضی در بیروت و همزمان در شهرهای دیگر شرکت می کنند.

نظرات بینندگان