arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

فساد مالي فتح‌ا...زاده را در دادگاه افشا مي‌کنم/روشن: قلعه‌نويي به استقلال خيانت کرد

پس از تغيير و تحولاتي که در دو باشگاه پرسپوليس و استقلال توسط وزارت ورزش و جوانان به وجود آمد، اکنون نوبت به باشگاه استقلال و معرفي مديرعامل و هيات مديره رسيده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از تغيير و تحولاتي که در دو باشگاه پرسپوليس و استقلال توسط وزارت ورزش و جوانان به وجود آمد، اکنون نوبت به باشگاه استقلال و معرفي مديرعامل و هيات مديره رسيده است.
 

حسن روشن پيشکسوت استقلال در گفتگو با بانک ورزش، عليه فتح‌ا...زاده دست به افشاگري زد:

به نظر شما عملکرد وزارت ورزش در تغيير و تحولات اخير چطور بوده است؟

به هر حال به آينده اميدوار شدم. به نظر من اميررضا خادم کاري را که بايد مي‌کرد انجام داد و خيلي جدي در برنامه 90 عليه شواليه صحبت کرد. آقاي شواليه فکر نمي‌کرد کسي به اين جديت صحبت کند چون خودش را علامه دهر مي‌داند. به‌نظر من شايد در اجراي اين کار ضعف‌هايي وجود داشته باشد اما راه خوبي را وزارت ورزش در پيش گرفته است.

شما فکر مي‌کنيد عملکرد مالي باشگاه استقلال هم مانند پرسپوليس مبهم باشد؟

از منابع موثق شنيدم، وقتي حساب کتاب‌هاي استقلال را بررسي کرده اند فقط پول‌هايي که وزارت ورزش به استقلال داده حساب و کتابش مشخص است. بايد مشخص شود که اين کارخانه‌ها و خانه‌ها از کجا آمده است. به هر حال عملکرد آقايان بايد مشخص شود. بايد همه بدانند سندسازي‌هايي که کرده اند و با پول ديگران 60 نفر را به عربستان برده‌اند از کجا آمده. پول که از کيسه مهمان بُوَد، حاتم طايي شدن آسان بُِوَد. اگر قرار بود از جيب خودشان خرج کنند ديگر عليپور و آن دو نفري که هميشه با شواليه استخر مي‌رفتند، در سفرها همراهشان نبودند.

اين که شما منتقد فتح‌الله‌زاده هستيد، مشخص است. حالا که رفته فکر مي‌کنيد واقعاً عملکرد مالي او شفاف نبوده؟

شواليه جز تخريب هيچ کاري نکرده. بلايي که اين آقا بر سر فوتبال ايران آورده بعدها مشخص مي‌شود. او در اين چند سالي که در استقلال بود، بازيکن سالاري و معامله چک‌ها و چک‌هاي برگشتي را در فوتبال ايران رواج داد. درست مانند همان مربيان معروفي که گفتند منشوري هستند. اين مديرعامل هم مانند آن مربيان فوتبال ايران را به اين روز انداخت. البته مقصر او نيست. متأسفانه در استقلال يک هيات مديره بي‌عرضه داشتيم که سطح فکر آن‌ها از فتح‌ا...زاده هم پايين‌تر بود. همين‌ها گذاشتند که مديرعامل هر غلطي که دلش خواست، بکند.

دقيقاً اين‌گونه بنويسم؟

بله يک واوش را جا نياندازيد. فتح‌ا...زاده هم مانند آن مربيان منشوري بود. اگر جعبه سياه عملکرد فتح‌ا...زاده هم دربيايد، خيلي مسائل روشن مي‌شود.

گويا شما از جعبه سياه عملکرد فتح‌الله‌زاده آگاه هستيد.

وقتي مديرعامل مي‌گويد خواهرش زمينش را فروخته تا بدهي بازيکنان را بدهد، مشخص است که يک جاي کارش مي‌لنگد. هيچ جاي دنيا اين گونه نيست که بيشتر از بودجه تصويب شده هزينه کنند. متأسفانه اين مديرعامل با تفکرات غلطش استقلال را به اينجا رساند. شواليه مدعي است آندو را 5 ميليارد مي‌خواستند اما با 2 ميليارد او را نگه داشته. اما نمي‌آيد بگويد يعقوب کريمي را با 50 ميليون رد کرد تا بتوانند الونگ را بياورند، که کسي هم از قراردادش خبر ندارد. متأسفانه در اين فوتبال فقط بخور بخور است. اميدوارم اداره ماليات ورود کند تا مشخص شود چه کساني اين وسط تخلف کرده‌اند. وقتي بازيکني مثلاً 900 ميليون قراردادش است و بايد 250 ميليون ماليات بدهد، آن وقت صداي بازيکن درمي‌آيد که 900 ميليون دريافتي‌اش نبوده.

شما براي صحبت‌هايتان سند و مدرکي هم داريد؟

سه سال پيش وقتي در رسانه‌ها عليه اين شواليه صحبت کردم و کارمان به دادگاه رسيد، سند و مدرک‌هايشان را درست کرده بودند. در حال حاضر هم مدارکي دارم که فقط در دادگاه رو مي‌کنم.

امکان دارد نمونه‌اي از اين سند و مدرک‌هاي‌تان را ارائه دهيد؟

فقط يک نمونه به شما بگويم که ورزشگاه مرغوبکار را 5 ساله با اجاره ماهي 2 ميليون به دوستشان دادند و او سالي 1 ميليارد از همين مرغوبکار درمي‌آورد. حالا شما بقيه موارد را هم بر همين منوال حساب کنيد که چگونه است. خوشحالم که خادم خيلي خوب با او برخورد کرد. چون که فکر مي‌کند هيچ کس نمي‌فهمد فقط او مي‌فهمد. مطمئن باشيد که فساد مالي جمعي از اعضاي اين باشگاه به زودي مشخص مي‌شود.

به نظر شما اين که مي‌گويند مديرعامل اصلي استقلال قلعه‌نويي بوده نه فتح‌الله‌زاده را قبول داريد؟

امير قلعه‌نويي در نوع خودش در مشکلات اين باشگاه نقش داشته است. در اصل اين امير بود که فتح‌ا...زاده را نگه داشت. يادمان نرود که نجف‌نژاد به خانه امير رفت و او را به استقلال آورد و شواليه مجبور شد با امير کار کند وگرنه دو تا چاقو به آن‌ها بدهيد، همديگر را تکه تکه مي‌کنند. خدا را شکر که استقلال قهرمان نشد تا حساب و کتاب‌هاي آقايان مشخص شود. اين‌ها مي‌خواستند استقلال را با اين شرايط بد قهرمان کنند تا کار براي نفر بعدي سخت تر شود.

به نظر شما مديرعامل آينده استقلال داراي چه شرايطي بايد باشد؟

اين موضوع به هيات مديره جديد و وزارت ورزش برمي‌گردد. فقط اين را مي‌دانم که اول بايد حساب کتاب فتح‌ا...زاده مشخص شود و بعد مديرعامل جديد بيايد. مطمئن باشيد مديرعامل زياد است. بد برود بدتر نمي‌آيد.

اگر فتح‌الله‌زاده و قلعه نويي آن طور که شما مي‌گوييد با يکديگر مشکل داشتند، چرا دو فصل را با هم کار کردند؟

فتح‌ا...زاده مجبور بود با امير کار کند براي اين که در استقلال بماند. من هميشه گفته ام در فوتبال فعلي ما امير بهترين مربي است. اما او ناخودآگاه به استقلال خيانت کرد. هر سال چند بازيکن را با خودش به سپاهان و تراکتور برد و بعد به استقلال آورد همين کار او باعث بالا رفتن ميانگين سني تيم شد. کساني که در استقلال نيت‌شان بد بود به هيچ جايي نرسيده اند چون خدا جاي حق نشسته است. بايد بدانند که هميشه آقا امام زمان کمک‌شان نمي‌کند.

نظرات بینندگان