arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

رفت و آمدهای دیپلماتیک در پاستور/ دیدارهای روحانی با مقامات سه قاره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خیابان پاستور تهران در ادامه روند رو به گسترش روابط ایران در عرصه بین الملل، در هفته ای که گذشت شاهد حضور و دیدار نمایندگان و مقاماتی از سه قاره بود.
 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان روابط بین الملل با تشکیل دولت یازدهم یخ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را آب کرد، همچون یک بازیکن تازه نفس همچنان روند گسترش روابط سیاسی در عرصه بین الملل را ادامه می دهد.

رییس جمهوری در طول هفته جاری در دیدارهایی جداگانه میزبان وزیر انرژی روسیه، وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه، فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان، وزیر امور خارجه اتریش و مدیر کل یونسکو بود و «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهوری نیز در نشست هایی جداگانه با هیات اقتصادی بلژیک و رییس کمیسیون امور مالی پارلمانی فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.



** پیام تبریک روحانی به رییس جمهوری الجزایر

رییس جمهوری هفته جاری دیپلماسی خود را از بزرگترین کشور قاره آفریقا یعنی کشور الجزایر آغاز کرد و در پیامی به «عبدالعزیز بوتفلیقه» انتخاب مجدد وی را به عنوان رییس جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر تبریک گفت.

روحانی در متن پیام خود اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید و در سایه توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه دو کشور و با تلاش و مساعی مشترک طرفین، بیش از پیش شاهد گسترش روابط و مناسبات دوستانه و برادرانه در همه زمینه ها باشیم.



** تاکید روحانی بر عملیاتی شدن توافقات بیشکک

روحانی روز یکشنبه در نخستین دیدار این هفته با دیپلمات های دیگر کشورها، میزبان «الکساندر نوآک» وزیر انرژی روسیه و همچنین رییس کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه و ایران - که برای مذاکرات تجاری اقتصادی به کشور مان سفر کرده بودند - بود.

رییس جمهوری در این دیدار با اشاره به ضرورت عملیاتی شدن توافقات بیشکک بین روسای جمهور دو کشور اظهار کرد: اراده سیاسی دو طرف می تواند موجب توسعه همه جانبه روابط و ارتقای سطح همکاری ها و گسترش مبادلات تجاری دو کشور شود.

«الکساندر نوآک» وزیر انرژی روسیه نیز در این دیدار با دوستانه توصیف کردن روابط کشورش با ایران و با بیان اینکه روابط دو طرف بر اساس منافع مشترک در حال گسترش و تعمیق است‏، گفت: رییس جمهوری روسیه توجه خاصی به گسترش روابط با ایران داشته و تحقق و اجرای مفاد توافقات با جنابعالی در اجلاس بیشکک را شخصاً پیگیری می کند.

وزیر انرژی روسیه همچنین اجرای توافقات روسای جمهوری ایران و روسیه در اجلاس بیشکک را فرصتی ذی قیمت برای افزایش مبادلات و همکاری های دو کشور دانست.



** استقبال روحانی از حضور سرمایه گذاران ایرانی در آمریکای مرکزی

در ادامه دیدارهای مقامات دیگر کشورها با رییس جمهوری، «ساموئل سانتوز لوپز» وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه نیز روز دوشنبه هفته جاری به دیدار روحانی رفت.

رییس جمهوری در این دیدار با اشاره به ریشه های عمیق فرهنگی میان دو کشور، بر گسترش روابط در زمینه های اقتصادی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی در نیکاراگوئه استقبال می کند که در این راستا باید اطلاعات کافی در خصوص زمینه های مناسبی که در این کشور برای حضور بخش خصوصی وجود دارد در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

«ساموئل سانتوز لوپز» وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه نیز در این دیدار با تشریح زمینه های مناسب فعالیت سرمایه گذاران خارجی در نیکاراگوئه خواستار حضور شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی در این کشور شد و ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان و مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود با مسوولان ایرانی، خواستار توسعه روابط همه جانبه ایران و نیکاراگوئه شد





** امنیت مرزهای ایران و پاکستان، نقطه مورد تاکید رییس جمهوری

رییس جمهوری روز دوشنبه بعد از دیدار وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه، با «سرتاج عزیز» فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان دیدار کرد.

روحانی در این دیدار موضوع امنیت مرزهای ایران و پاکستان را بسیار حائز اهمیت برشمرد و بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم در جهت رفع نگرانی ها دراین خصوص تاکید کرد.

رییس جمهوری همچنین در این دیدار با اشاره به اینکه سطح روابط اقتصادی دو کشور در حال حاضر از جایگاه قابل قبولی برخوردار نیست و باید در راستای توسعه همکاری ها تلاش و برنامه ریزی شود، گفت: زمینه های فراوانی برای گسترش همکاری ها و روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد که این بسترها باید ایجاد و فعال شوند.

فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام کتبی «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان به رییس جمهوری، با اشاره به وجود مشکلات و معضلات در منطقه گفت: پاکستان نگران تنش های فرقه ای در دنیا بوده و خواهان گفت و گو در راستای حل این تنش ها است.



** پاستور میزبان جوان ترین وزیر امور خارجه دنیا

پاستور روز دوشنبه علاوه بر وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه و فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان، میزبان جوان ترین وزیر امورخارجه دنیا، یعنی وزیر امور خارجه اتریش که تنها 27 سال دارد نیز بود که به دنبال افزایش سفر مقامات سیاسی کشورهای اروپایی به ایران، این بار وزیر امور خارجه اتریش راهی سفر به ایران و دیدار با مقامات ایرانی شده بود.

رییس جمهوری در این دیدار با اشاره به وجود استعدادهای فراوان برای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور گفت: نباید تحریم های یک جانبه اتحادیه اروپا، مانعی در روابط اقتصادی دو کشور باشد و این در حالی است که امروز شرایط ایران در موضوع هسته ای و گفت و گو با 1+5 نسبت به گذشته متفاوت است.

روحانی با بیان اینکه در شرایط کنونی که بسیاری از کشورها درحال رایزنی برای فعالیت و مشارکت اقتصادی در ایران هستند، موقعیت برای شرکت های اتریشی هم در این راستا فراهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با اتریش ندارد.

رییس جمهوری با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 گفت: امروز طرفین به این نتیجه رسیده اند که تهدید و تحریم راه حل مناسبی نیست و باید از طریق مذاکرات سیاسی اقدام شود و معتقدیم اگر در این زمینه اراده کافی میان کشورهای 1+5 وجود داشته باشد می توان در همین مدت توافق اولیه به نتیجه نهایی دست پیدا کرد.

رییس جمهوری با اشاره به روابط خوب فرهنگی میان دو کشور و حضور ایرانیانی با تحصیلات عالی در اتریش بر ضرورت ارتباط نزدیک دانشگاه های ایران و اتریش با یکدیگر تأکید کرد و آن را فرصتی برای توسعه مناسبات دو ملت و دو کشور برشمرد.

«سباستین کورتس» وزیر امور خارجه اتریش نیز در این دیدار روابط ایران و اتریش را مثبت توصیف کرد و با اشاره به لزوم گسترش همکاری ها از جمله ارتقای روابط دانشگاهی میان دو کشور گفت: علاقه فراوانی برای توسعه همکاری های دانشگاهی و اقتصادی میان دو کشور وجود داشته و دولت اتریش از گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند.



** قدردانی دبیرکل یونسکو برای پیشنهاد «ایجاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری»

دیدارهای رییس جمهوری در هفته ای که گذشت تنها به مقامات دولتی کشورها محدود نمی شد؛ به طوری که رییس جمهوی روز سه شنبه میزبان دبیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) بود.

روحانی در دیدار خانم «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو با اشاره به نیاز دنیای امروز به استقرار صلح و ثبات، رای قاطع و یکپارچه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ایجاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری» را ناشی از احساس نیاز سایر کشورها به این رویکرد ارزیابی کرد.

رییس جمهوری که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده دارد، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: قدرت های بزرگ از طریق تبلیغات توانستند در مرحله نخست قدم هایی در تخریب فرهنگ ملی و بومی کشورها بردارند، اما واقعیت این است که نمی توانند فرهنگ عمومی خود را جایگزین آن کنند و یونسکو نیز وظیفه دارد تا از فرهنگ ها و هویت های مستقل دفاع کند.

خانم «ایرینا بوکووا» مدیر کل سازمان آموزش ملی و فرهنگی سازمان ملل نیز در این دیدار، ضمن قدردانی مواضع و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در طرح موضوعاتی همچون «جهان عاری از خشونت» گفت: پیشنهاد رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بسیار ارزشمند و کاملاً منطبق با ماموریت، اساسنامه و اهداف یونسکو بود.



** پیام تبریک جهانگیری به مناسبت سالروز استقلال توگو

در ادامه روابط دیپلماتیک دولتمردان، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری روز یکشنبه در پیامی فرا رسیدن سالروز استقلال جمهوری توگو را به دولت و ملت آن کشور تبریک گفت.

جهانگیری در این پیام خطاب به « کواسی آهومی زونو » نخست وزیر جمهوری توگو، بر گسترش روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری توگو تاکید کرد.

توگو یکی از کشورهای غرب آفریقا است و در سال 1960 توانست از فرانسه استقلال یابد.



** ایران جزیره امنیت، صلح و ثبات منطقه

در ادامه دیپلماسی دولت یازدهم در هفته ای که گذشت، «محمد نهاوندیان»رییس دفتر رییس جمهوری در دیدارهایی جداگانه روز شنبه میزبان هیات اقتصادی بلژیک و روز دوشنبه میزبان رییس کمیسیون امور مالی پارلمانی فرانسه بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری عصر روز شنبه در دیدار هیات اقتصادی بلژیک ضمن اشاره به روابط رو به توسعه ایران با کشورهای اروپایی تاکید کرد که اروپا از فرصت استراتژیک کنونی برای توسعه روابط با ایران استفاده کند.

نهاوندیان جایگاه منحصر به فرد ایران در تأمین امنیت انرژی در عرصه بین المللی را یادآور شد و گفت: در حال حاضر فرصت بسیار استراتژیک برای کشورهای اروپایی و بویژه بلژیک فراهم شده است تا روابط خوبی در زمینه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری عصر روز دوشنبه نیز در دیدار رییس کمیسیون امور مالی پارلمانی فرانسه، با بیان اینکه مسأله تروریسم به معضلی برای منطقه و جهان تبدیل شده است، به پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مبنی بر جهانی عاری از خشونت و افراطی گری اشاره کرد و افزود: این رویکرد، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین المللی را افزایش داده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران جزیره امنیت، صلح و ثبات در منطقه است؛ این برای اروپا و به ویژه فرانسه حیاتی است که از جایگاه ایران و فرصت کنونی استفاده کند.

روحانی که قبل از پیروزی در انتخابات، مهمترین برنامه ها و شعارهای انتخاباتی خود را بر چهارچوب مسایل اقتصادی، سیاست داخلی، مسایل فرهنگی – اجتماعی و همچنین سیاست خارجی متمرکز کرده بود، بعد از روی کار آمدن و تشکیل دولت یازدهم، مواضع دولت دراین بخش ها را مشخص و گام هایی اثرگذار در این بخش برداشت که نتایج به دست آمده در حوزه های مختلف به ویژه در روابط بین الملل مبین این استنباط است.

در این راستا، در هفته ای که گذشت نیز شاهد ادامه مسیر دیپلماسی روحانی و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگانی از دولت ها، پارلمان ها، سازمان های بین المللی و همچنین فعالان بخش اقتصادی دیگر کشورها بودیم و هفته آینده نیز این دیپلماسی با حضور وزیر امور خارجه مالزی در تهران و دیدار با مقامات ایرانی به روند خود ادامه خواهد داد.
نظرات بینندگان