arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

کاهش ۳۰ درصدی مصرف شیر در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی مصرف شیر گفت: یارانه 2500 میلیارد تومانی دولت برای تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده است.
 
محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد اعطای یارانه بخش صنعت گفت: هنوز هیچ ابلاغیه‌ای در این باره به دست ما نرسیده است.

وی افزود: مصرف لبنیات از اسفند سال گذشته تاکنون 30 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کننده فرآورده‌های لبنی در مورد کیفیت محصولات لبنی گفت: هر محصولی که در کارخانه‌های پاستوریزه تولید می‌شود، زیر نظر استاندارد و وزارت بهداشت به طور روزانه کنترل می‌شود و تنها ممکن است کارگاه‌های زیرزمینی اقدامات غیرقانونی انجام دهند.

وی در مورد اعطای 300 میلیارد تومان کمک به تولید شیر گفت: این یارانه را برخی از واحدهای تولیدی استانها دریافت کردند، اما یارانه 2500 میلیارد تومانی دولت برای کمک به تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده است و این در حالی است که برخی کارخانه‌های لبنیات در حال تعطیلی هستند.

اسماعیلی در مورد پیش‌بینی میزان تولید لبنیات در سال جاری گفت: اگر شرایط و قمیت‌ها به صورت فعلی باقی بماند، تولید کنندگان در حال تعطیلی هستند، در حالی که این افراد حداقل حدود 3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی در مورد میزان افزایش قیمت محصولات لبنی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر یارانه و مابه‌التفاوت به این بخش تعلق نگیرد، افزایش قیمت 20 درصدی در این محصولات خواهیم داشت، اما اگر دولت باید به این صنعت کمک کند و به تولید کنندگان یارانه داده شود، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

این فعال بخش تعاونی گفت: در همه کشورها از تولید شیر حمایت می‌شود، تا سرمایه‌گذاری انجام شود و این محصول مهم را که ارتباط مستقیم با سلامتی افراد جامعه دارد، تولید کند.

وی اضافه کرد: باید محاسبه کنیم که با توجه به افزایش هزینه مالیات ارزش افزوده، افزایش حقوق و سایر هزینه ها رخ داده، دولت چه میزان یارانه بدهد، تا قیمت شیر از میزان کنونی بالاتر نرود.

همچنین دولت برای حمایت از این صنعت باید ارزش افزوده و برخی هزینه‌ها را از تولید کننده کم کند، تا بتواند قیمت تمام شده را نگه داشته یا پایین بیاورد.
نظرات بینندگان