arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

انتقاد سیدمهدی طباطبایی از تندروها: امروز هتک حرمت بسیار زیاد شده و افراد عاقل منزوی شده اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق با تاکید با انتقاد از برخی تندروی‌ها در فضای دانشگاه و حوزه، خاطرنشان کرد: هرجا دست تندروها جلو آمده یا بالا رفته است، افراد عاقل، توانمند و متفکر ما منزوی شده اند.

به گزارش ایسنا،‌ حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی نماینده سابق مجلس در گفتگو با نامه نیوز، با اشاره به تاکیدات امام خمینی(ره) بر امر وحدت بین حوزه و دانشگاه و همراه شدن برخی روحانیون و بزرگان نظام چون آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی با این تفکر و اندیشه امام، گفت: اصل و هدف اصلی از طرح موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه این بود که مشترکات این دو نهاد برای پیشرفت و توسعه کشور با هم همرhه و همسو شوند. ایشان بر اخلاق اسلامی و رفتار و کردار دینی تاکید داشتند نه ورود در علوم یکدیگر.

وی تصریح کرد: بسیاری از علوم دانشگاهی تجربی است و این را نمی شود انکار کرد اما آنچه یک روحانی باید دارا باشد و می تواند نقطه اشتراکش با نیروهای دانشگاهی هم باشد ایمان به خدا و اطاعت از فرامین پروردگار و اخلاق دینی است. آن زمان هم نیروهای نمازخوان، روزه گیر و حج رفته را در دانشگاه داشتیم، امروز هم این افراد وجود دارند. از دیدگاه امام مهم اخلاق و تاثیرگذاری اسلام بر زندگی انسان ها است. ولی متاسفانه همیشه درگیر ظواهر شده ایم و از باطن غفلت کرده ایم در خصوص این تاکید امام هم این اتفاق افتاده است.

این چهره روحانی و استاد اخلاق با انتقاد از رواج مدرک گرایی در دانشگاه و حوزه، تاکید کرد: ما نمی گوییم مدرک بد است، اما بکارگیری علم باید در حهت پیشرفت بشر و خیر و صلاح او باشد. اگر همین علم و تخصص بدون تدین باشد کارایی که مدنظر امام بود را نخواهد داشت و فرد و جامعه را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

طباطبایی ادامه داد: روحانی باید روحانیت، معنویت، ساده زیستی و اخلاق گرم خود را بیشتر کند تا از این طریق خودبخود دانشگاهیان را جذب خود کند، دانشگاهیان هم باید در برخورد با یک چهره روحانی از معارف دینی و مبانی اخلاقی که آنها از آن بهره مند هستند استفاده کنند. متاسفانه ظاهرنمایی در دانشگاه و حوزه رشد کرده است و آن توجه به باطن که مدنظر امام و افرادی چون شهید مطهری بود محقق نشده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه به احترام نیروهای دانشگاهی به شهید مطهری اشاره کرد و گفت: زمانی که ساکن مشهد بودم، هر زمان به تهران می آمدم برای دیدن آیت الله مطهری به دانشگاه می رفتم. آنجا می دیدم که ایشان چگونه با اخلاق شان همه را جذب خود کرده بودند. حتی افرادی که در ظاهر خیلی چیزها را رعایت نمی کردند با احترام و تکریم و تعظیم با علامه مطهری برخورد می کردند. در واقع آیت الله شهید مطهری تلاش می کرد نماد دین در دانشگاه باشد.

این چهره روحانی تصریح کرد: شهید مطهری مردی آگاه به مبانی دینی و فردی متخصص در مبانی مذهبی بودند. که در پیشبرد اهداف اسلام در آن دوران بسیار موثر بود. ایشان مردی جامع بین و دیندار بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برخی بی اعتمادی ها بین نیروهای دانشگاهی و حوزوی به یکدیگر اظهار داشت: قبول ندارم که این بی اعتمادی زیاد باشد اما عنصر «اعتماد» نقش بزرگی در نزدیک کردن این دو نهاد به یکدیگر دارد. ضعف اعتماد و ضعف اطمینان بین این دو نهاد بسیار خطرناک است.

این استاد اخلاق در ادامه به برخی تندروها در فضای دانشگاه و حوزه نیز اشاره کرد و گفت: هرجا دست تندروها جلو آمده یا بالا رفته است، افراد عاقل، توانمند و متفکر ما منزوی شده اند. چرا که افراد توانمند خودشان را آلوده دهان های بی چاک و خدایی ناکرده بدگویی ها و هتک حرمت ها نمی کنند. ادب و احترام این است که خودشان کنار بکشند در نتیجه میدان دست افراد وقیح و تندرو می افتد.

طباطبایی با اشاره به اینکه امام همواره از تحجر و تحجرگرایی و افراد متحجر گلایه داشتند، افزود: تحجرگرایی هیچگاه از بین نمی رود همانطور که تهتک و پرده دری از بین نمی رود. اما آنچه امروز بیشتر رواج یافته است این تهتک و هتک حرمت ها است تا تحجر. امروز پرده دری و هتک حرمت بسیار زیاد شده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان