arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

وزیرنفت : از شرکت های ایرانی حمایت می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نفت با اشاره به اینکه از شرکت های ایرانی در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی حمایت می کنیم افزود: امتیازاتی را برای شرکت های ایرانی در نظر داریم .

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، بیژن نامدار زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه از این شرکت ها در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی حمایت می کنیم افزود: امتیازاتی را برای شرکت های ایرانی در نظر داریم .

وی گفت : اکثر سازندگان  و تولید کنندگان ما حرفه ای هستند و محصولات ما با محصولات شرکت های خارجی رقابت می کند  .

زنگنه تاکیدکرد: از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم و تلاش داریم برای آنها کار ایجاد کنیم .

وی گفت:کارهای دانش بنیان آثار تعیین کننده و ماندگار در اقتصاد دارد و باید از راههای گوناگون آنها راحمایت کنیم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سه تحول مهم دراقتصاد داشتیم که پرچمداری آن با مقام معظم رهبری بود ، افزود: چشم انداز بیست ساله، اجرای اصل 44 و سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله این تحولات هستند .

زنگنه با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی موهبت بزرگی برای وزارت نفت است گفت : طرح های مشخصی را در راستای این سیاست ها تعیین کردیم و درحال نهایی کردن آن هستیم .

وزیر نفت افزود:در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی بر افزایش تولید نفت و گاز با تاکید بر میدان های مشترک و توسعه پتروشیمی،جلوگیری از خام فروشی ، حمایت از شرکت های دانش بنیان و برون گرایی و درون زایی تاکید شده است .

وی گفت: نباید تصور کنیم که باید منتظر شویم تا تحریم ها برداشته شود سپس افزایش تولید  دهیم بلکه در همین شرایط تحریمی نیز بایدکار کنیم .

وزیر نفت افزود: در راستای پرهیز از خام فروشی، برنامه وزارت نفت درباره میعانات گازی این است که تا چهار سال آینده همه آن را  به مصرف پالایشگاههای داخلی برسانیم و صادر نکنیم .

زنگنه گفت: در آینده نزدیک ،ظرفیت پالایشی ما از یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز به 3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید  .

وی افزود : با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 34 میلیون لیتر در روز بنزین تولید خواهد شد و به این ترتیب از واردات بنزین بی نیاز خواهیم شد .

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بند "ق " تبصره 2 قانون بودجه گفت : تصویب این بند به پیشرفت برنامه های وزارت نفت در زمینه های مختلف از جمله بهینه سازی مصرف سوخت و گازرسانی کمک بزرگی خواهد کرد .

وی درباره فازهای پارس جنوبی نیز گفت : در پی اجرای 17 فاز باقیمانده پارس جنوبی هستیم و به برخی از این فازها اولویت داده ایم .

زنگنه افزود: با راه اندازی برخی از این فازها تا پیش از زمستان امسال، صد میلیون متر مکعب و تا زمستان سال آینده  بیش از 100 میلیون متر مکعب گاز دیگر به مدار خواهد آمد .

وزیر نفت گفت: امیدواریم همه 17 فاز باقیمانده تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد و با بهره برداری از همه 27 فاز پارس جنوبی بیش از 700 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید شود و به این ترتیب از قطر در بهره برداری از این میدان مشترک پیشی خواهیم گرفت .

زنگنه درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت : وضع بهره برداری ما از این لایه خوب نبود و پیگیر آن هستیم .

وی تاکیدکرد:با اتکا به توانمندی داخلی بهره برداری از میدان های مشترک  نفتی را افزایش خواهیم داد .

وزیر نفت گفت : در مدت سه سال آینده  از این میادین مشترک 700 هزار بشکه نفت در روز برداشت خواهیم کرد و  در آینده  این میزان را به یک میلیون  بشکه در روز خواهیم رساند .

وی با اشاره به اینکه  ایران به ترکیه ،گاز صادر می کند و صادرات گاز ایران به عراق نیز از سال آینده عملیاتی می شود گفت: اکنون صادرات گاز به پاکستان از طریق  خط لوله صلح نداریم  .

زنگنه افزود : ایران  بیش از هزار کیلومتر لوله 56 اینچ گاز تا مرز پاکستان کشیده است اما پاکستان به بهانه های مختلف حتی یک متر لوله نیز در خاک خود نکشیده است .

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره بنزین مصرفی تهران گفت: این بنزین بسیار خوب و پاک است و وضع هوای تهران نیز گویای این مسئله است.

وزیر نفت افزود : تا 6 ماه آینده در شهرهای بزرگ نیز بنزین  با کیفیتی که اکنون در تهران توزیع می شود، توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد گفت : با بهره برداری از این پالایشگاه از واردات بنزین  بی نیاز خواهیم شد و همه بنزین مصرفی کشور استاندارد خواهد شد .

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بنزین های تولیدی مجتمع های پتروشیمی در شرایط اضطراری که به ایران بنزین نمی دادند ، لازم بود گفت : اکنون که می توانیم  بنزین را وارد کنیم لازم نیست از بنزین تولیدی پتروشیمی ها که گرانتر از بنزین وارداتی نیز است ، استفاده کنیم .

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت هم برنامه داریم افزود : باید سوخت را نزدیک به قیمت واقعی در مرزها  به تقاضا کننده ها  ارائه کرد .

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دنیا نمی تواند  برای دراز مدت منابع  انرژی تولیدی ایران را نادیده بگیرد  گفت : باید از قدرت خود برای اثر گذاری استفاده کنیم و همانگونه که آنها امنیت عرضه را می خواهند ما نیز امنیت تقاضا را بخواهیم .

زنگنه تاکیدکرد : نفت می تواند نقش مهمی در دیپلماسی ایفا کند و باید از این قدرت برای آینده کشور استفاده کنیم .
نظرات بینندگان