arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

وزیر کشور: مقدمات گسترش روابط ایران و عربستان در جریان است/نواز شریف به ایران می‌آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزرای کشور ایران و پاکستان، در نشست خبری مشترک در اسلام‌آباد بر ضرورت اجرای توافقات بعمل آمده میان دو کشور در امور امنیتی و مرزی تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، وزیر کشور ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای پاکستانی خود گفت: من حامل پیام دوستی، محبت، همکاری و علاقه‌مندی ملت و دولت ایران برای توسعه همکاری‌ها برای مردم و دولت دوست و برادر پاکستان هستم.

وی افزود: در نشستی که امروز با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان برگزار شد، موضوعات مهمی برای ارتقای همکاری‌ها و بهبود تعاملات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمانی فضلی تاکید کرد: امیدوارم در سفر آتی نواز شریف به ایران قادر باشیم راه مطمئن و امید بخشی را برای دو ملت هموار کرده و در راستای منافع دو طرف به پیش بریم.

وی درباره نشست خود و هیأت همراه با وزیر کشور پاکستان نیز گفت: با مقام‌های دولتی و امنیتی این کشور نشستی طولانی و بسیار مهم و مؤثر در جهت منافع تهران و اسلام‌آباد برگزار شد و در آن بسیاری از موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر کشور افزود: ما در دو حوزه اقتصادی و امنیتی با وزیر کشور پاکستان به توافق رسیدیم. در حوزه امنیتی در تبادل اخبار و اطلاعات، تشکیل کمیته‌های مشترک، بازدید دوره‌ای از مناطق مرزی، عملیات مرزی همزمان و در صورت نیاز عملیات مشترک در مبارزه با تروریسم، پولشویی، قاچاق مواد مخدر و انسان و بویژه مبارزه و مقابله با اشرار انجام خواهد گرفت.

رحمانی فضلی ادامه داد: در حوزه اقتصادی به توافق رسیدیم که تعداد بازارچه‌های مرزی دو طرف را گسترش داده و تقویت شوند، مبادلات کالا در مناطق مرزی افزایش یابد و سرمایه‌گذاری دوجانبه تسهیل شود و با کمک همدیگر بتوانیم پایه‌های توسعه پایدار را در منطقه برای افزایش امنیت پایدار در منطقه مستحکم کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های دو کشور، گفت: امیدواریم با حضور وزرای کشور پاکستان و افغانستان در ایران نشست سه‌جانبه‌ای در آینده برگزار شود که در این نشست همکاری‌ها و همگرایی‌های منطقه بیش از گذشته بحث و مصوب شود و در مرزهای مشترک همکارهای نیروهای مرزی میان ایران، پاکستان و افغانستان بیش از پیش افزایش یابد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت‌های دو کشور خواستار آن هستند تا در مناطق مرزی امنیت کامل وجود داشته باشد تا مناسب برای زندگی مردم دو منطقه باشد. دو کشور قدرتمند ایران و پاکستان در منطقه یقیناً این امر را محقق خواهند ساخت.

وی با بیان اینکه "ایران بدنبال تحکیم روابط و گسترش روابط سیاسی با تمامی کشورها بویژه کشورهای منطقه و مسلمان است که در اصل سیاست دولت دکتر حسن روحانی بر این موضوع تاکید جدی دارد"، گفت: اولویت ایران در گسترش روابط با کشورهای منطقه بویژه کشورهای مسلمان است. عربستان سعودی هم برای ایران یک کشور مسلمان و مهم در منطقه محسوب می‌شود و ما همواره خواهان روابط بسیار صمیمی با ریاض بوده و هستیم و مقدماتی نیز برای گسترش روابط میان ایران و عربستان نیز در جریان است.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد: ما نباید به خواسته دشمنانمان که خواستار ایجاد نفاق و تفرقه در دنیای اسلام هستند، توجه کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، چودری نثار علی خان نیز در این کنفرانس خبری گفت: ما امروز ملاقات بسیار طولانی و مفصلی را با طرف ایرانی داشتیم که در آن تقریباً همه موضوعات مورد نظر دو دولت را به بحث گذاشته و بررسی کردیم، یقیناً روابط آینده ایران و پاکستان به سطح امیدوارکننده‌تری خواهد رسید و ما نسبت به این امر اطمینان کامل داریم.

وزیر کشور پاکستان خاطرنشان کرد: با همتای ایرانی خود درباره موضوعات امنیتی، مبارزه با تروریسم، بخش‌های مرزی، مقابله با قاچاق انسان، کالا، سوخت و مواد مخدر و همچنین موضوعات مود نظر تبادل اطلاعات کرده و به توافقات خوبی نیز رسیدند.

وی ادامه داد: امیدواریم در پی این سفر توجه خاصی از سوی مقام‌های ارشد دو کشور بر ارتقای روابط تجاری میان تهران و اسلام‌آباد صورت بگیرد که در راستای تأمین منافع ملی دو کشور باشد.

وزیر کشور پاکستان با اشاره به مذاکرات خود با رحمانی فضلی، گفت: توافق کردیم که به سرعت یک کمیته به منظور اجرای خواسته‌های دو دولت و در روزهای آینده تشکیل شود که امیدواریم پیش از سفر نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به ایران که در طی هفته آینده (احتمالا 21 اردیبهشت) انجام خواهد شد، این اقدام عملیاتی شود.

نثار علی‌خان با بیان اینکه "چارچوب کاری این کمیته را مشخص خواهیم کرد"، گفت: پاکستان نیز همانطور که نواز شریف در دیدار امروز با آقای فضلی به آن اشاره داشت، به هیچ عنوان مشکلی با جمهوری اسلامی ایران نداشته و نخواهد داشت.

وی افزود: ما توافق کردیم که خط ارتباطی مستقیم میان نیروهای سپاه مرزی پاکستان (FC) و مقام‌های مرزی ایران و همچنین ارتباط میان مدیرکل عملیات نظامی پاکستان و همتای ایرانی برای هماهنگی‌های بیشتر و همکاری امنیتی برقرار شود.

چودری نثار علی‌خان تاکید کرد: اگر در خاک پاکستان نیز اقداماتی برای همکاری مرزی با ایران نیاز باشد از سوی نیروهای پاکستانی انجام خواهد شد و قطعاً مسئولان مرزی طرف ایران نیز گام‌های مشابهی در این خصوص برمی‌دارند که این همکاری‌ها بصورت دوجانبه در آینده توسعه خواهد یافت.

وی همچنین گفت: دولت حزب مسلم لیگ شاخه نواز به ریاست نواز شریف (حزب فعلی حاکم پاکستان) روابط با ایران را بر اساس تقاضای مردم در سطح عالی جستجو می‌کند. احساس من به عنوان یک پاکستانی و بر اساس چیزی که در سفرهای مختلف خود به ایران از مردم این کشور مشاهده کرده‌ام این است که دو طرف خواهان مدلی از دوستی برای معرفی به دنیا و نه فقط برای منطقه هستند.

وزیر کشور پاکستان با اشاره به تأثیر روابط کشورش با ایران، تاکید کرد: روابط خوب میان ایران و پاکستان تضمینی برای صلح و ثبات منطقه خواهد بود و دولت فعلی نواز شریف در پاکستان کاملاً متعهد به ارتقای روابط شفاف میان دو کشور بوده که این روند گامی بلند در جهت ارتقای صلح و همچنین همکاری‌های اقتصادی میان تهران و اسلام‌آباد خواهد بود.

نثار علی خان درباره روابط اسلام‌آباد با تهران و ریاض نیز اظهار کرد: ما روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران و عربستان داریم و من هیچ مشکلی را در این زمینه نمی‌بینم.

در ادامه، چودری نثار علی خان در پاسخ به پرسش خبرنگار جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای توافق با جمهوری اسلامی در زمینه همکاری امنیتی، تاکید کرد: ما متعهد به همکاری با ایران هستیم.

وی درباره محل نگهداری مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان نیز گفت: پنج مرزبان ایرانی هرگز و هیچ زمان در خاک پاکستان نگهداری نشدند و در نتیجه حضور پنجمین مرزبان نیز در خاک پاکستان رسمیت ندارد، ولی اسلام‌آباد آماده است در صورت دریافت هرگونه اطلاعات از سوی برادران ایرانی تبادل اطلاعات داشته باشد و در نهایت تلاش خود را برای حل این موضوع انجام دهد.

در این رابطه، رحمانی فضلی نیز اعلام کرد: ما در خصوص همکاری‌ها بر اساس توافق امنیتی که از سوی مجلس کشورمان مصوب شده، امیدواریم و آن را با جدیت اجرایی خواهیم کرد و درباره حضور پنج گروگان ایرانی باید گفت که با قرائن و تصاویری که از فعالیت اشرار (شرارت‌ها) در مرزهای مشترک پیش‌تر بدست آوردیم آن را در اختیار نیروهای مرزبانی پاکستان قرار داده و بصورت مشترک صورت جلسه‌ای را نیز در زمینه همکاری برای کسب اطلاعات درباره وضعیت تنها مرزبان ربوده شده ایرانی امضا کردیم.

وزیر کشور افزود: حتماً سری جدید مدارک خود را به وزیر کشور پاکستان می‌دهیم و در جلسه با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان درباره این موضوع نیز بحث و تبادل نظر شد و وی نیز قول داد که در این خصوص همکاری خواهند کرد ولی در نهایت نگاه ما این است که تأمین امنیت در مناطق مرزی مشترک را تقویت کنیم.

در این کنفرانس خبری که پس از سه ساعت نشست مشترک دو هیأت بلندپایه سیاسی و امنیتی میان نمایندگان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در محل دفتر وزیر کشور پاکستان در کاخ پنجاب هاوس اسلام‌آباد برگزار شد، بیش از یکصد خبرنگار، فیلمبردار و عکاس اخبار و نقطه‌نظرات این دیدار مشترک مقام‌های کشورمان و میزبان را ثبت کردند.

پیش از این نشست مهم و طولانی که محمد ظهیرالاسلام رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان نیز در آن شرکت داشت، دو هیأت در ضیافت ناهار وزیر کشور پاکستان شرکت داشتند.
نظرات بینندگان