arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

"دلواپسان" مقابل مجلس تجمع مي‌كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
تعدادی از دانشجویان مقابل مجلس تجمع می کنند، این تجمع در ادامه واکنش‌هایی است که جریان اصول‌گرایی و به تبع آن بدنه دانشجویی این جریان نسبت به توافق ژنو نشان داده است.
 
به گزارش ایسنا، مهدی زینالو دبیر کمیته موسوم به «حفظ و توسعه دستاوردهای هسته‌ای» بعدازظهر امروز در نشست خبری چند تشکل دانشجویی که در دانشگاه شریف برگزار شد، با اعلام خبر برگزاری این تجمع گفت: این تجمع، روز یکشنبه(21 اردیبهشت) از سوی دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود.
 
وی افزود: ما برای این تجمع درخواست مجوز داده‌ایم که امیدواریم وزارت کشور این مجوز را صادر کند.
 
چندی پیش نیز همایشی تحت عنوان "دلواپسیم" از سوی گروه‌های اصولگرا در نقد توافق ژنو برگزار شد. این منتقدان دولت «حسن روحانی» و تیم مذاکره‌کننده را به زیر پا گذاشتن منافع ملی و حقوق هسته ای متهم می‌کنند. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه‌ که رکوردار بیشترین حضور در مجلس جهت پاسخ به نمایندگان در میان وزاری خارجه پس از انقلاب شده‌ است، روز گذشته (سه شنبه) در واکنش به این منتقدان گفت: «ما ملت دلاوریم نه دلواپس».
 
در ادامه نشست محمدحسین قائدشرف به نمایندگی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به توافق ژنو گفت: ما از تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کنیم و به آنها اعتماد می‌کنیم، اما مذاکره‌کردن گرگ سالم نیست و دعا می‌کنیم که مذاکره‌کنندگان ما موفق شوند.
 
قائدشرف در ادامه گفت: ما شاهد تهدیدها و توهین‌ها از سوی مقامات دست چندمی آمریکا هستیم که برای غرور ملی ما گران تمام می‌شود و از کسانی که می‌گویند، ملت ما دلاور است انتظار داریم که به این تهدیدها و توهین‌ها پاسخ قاطع بدهند.
 
قائد شرف درباره برخورد دولت با منتقدان نیز گفت: دانشجویان نسبت به مسائلی که در مورد توافق ژنو مطرح می‌شود نگرانند و ما از دولت انتظار داریم که سعه صدر خود را بالا ببرد؛ چرا که منظور از انتقادات این نیست که بگویم آنها خیانت کرده‌اند اما مواردی است که ما را نگران می‌کند ما امیدواریم دولت همانطور که در تبلیغات انتخاباتی ادعا می کرد با منتقدان برخورد کند.
 
در ادامه علی پهلوان به نمایندگی از جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان این‌که نقدها نسبت به توافق ژنو از سر دلسوزی است اظهار کرد: مواردی وجود دارد که ما را نگران می‌کند. ده سال پیش نیز کسانی که امروز در مذاکرات حضور دارند ،حضور داشتند که در نهایت منجر به تعطیلی دو سال تاسیسات هسته‌ای شد.
 
پهلوان با بیان این‌که برگ برنده ما توان داخلی دانشمندان هسته‌ای ما است افزود: این‌که پس از مدتها غربی‌ها حاضر شدند در مذاکرات استانبول حضور پیدا کنند به خاطر این بود ما توانسته بودیم. ما نگرانی‌ها آنها را برطرف کردیم در ازای آن که تحریم‌های بانکی و نفتی باید برداشته می‌شد اتفاقی نیافتد و طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و با همه اینها برای ما سوال است که چه طور مذاکره‌کنندگان ما به طرف مقابل خوشبین هستند.
 
کریمی به نمایندگی از بسیج دانشجویی نیز با بیان این‌که اظهار نگرانی‌ها به معنای مخالفت با مذاکره نیست گفت: ایرادات حقوقی در توافق ژنو وارد است؛ چرا که هیچ کدام از مسائل مطرح شده در آن در چارچوب معاهده ان پی تی نیست. همچنین توازن میان داده‌ها و ستانده‌ها وجود ندارد ما سوخت 20 درصد را به 5 درصد کاهش دادیم یا اکسید کردیم اما طرف مقابل عملا در مقابل تعهدات خود هیچ اقدامی نکرد و در مورد تحریم‌های بانکی و نفتی اتفاقی نیافته است و هنوز یک دلار به کشور بازنگشته است.
 
کریمی گفت: هرگاه ما منفعل عمل کرده‌ایم طرف مقابل گستاخ‌تر شده است و متاسفانه دستگاه دیپلماسی نیز به جای پاسخ درخور به انتقادات به توجیه‌گر گستاخی های آنها تبدیل شده است.
 
او همچنین به اهمیت نقش مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس می‌توانست نقش فعال‌تری از بعد نظارتی ایفا کند و انتظار ما از مجلس این است که آگاهانه‌تر و فعال‌تر نسبت به روند توافق عمل کند.

برچسب ها: دلواپسان ، مجلس ، تجمع
نظرات بینندگان