arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

مظنون انتشار ویروس «مرس» در عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت کشاورزی عربستان روز یکشنبه در بیانیه ای که از طریق خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، به افرادی که با شتر سر و کار دارند توصیه کرد از ماسک و دستکش استفاده کنند.

در این بیانیه همچنین موکدا از مردم خواسته شده است، گوشت این حیوان را برای استفاده غذایی کاملا بپزند و از آشامیدن شیر نجوشیده آن جدا خودداری کنند.

وزارت کشاورزی عربستان همچنین از مردم خواسته است در صورت مشاهده علایم این بیماری در شترها فورا آن را گزارش دهند.

بیانیه مذکور همچنین به مردم توصیه کرد از تماس با شترها بپرهیزند و در صورت لزوم قبل و بعد از تماس دست هایشان را به خوبی بشویند.

کارشناسان بهداشت معتقدند شتر محتمل ترین منشاء سرایت این بیماری است.

سازمان بهداشت جهانی نیز به افراد ضعیف توصیه کرده است از تماس با شترها بپرهیزند.

عامل بیماری مرس (Middle East Respiratory Syndrom) ویروس ˈکروناˈ است که در سال 2002 ویروس این بیماری تحت عنوان ˈسارسˈ بیش از 800 نفر را در سراسر جهان از پا درآورد. تا کنون هیچ گونه واکسن و درمانی برای این ویروس تولید نشده است.

بیش از یک چهارم 480 فرد آلوده به این ویروس که تا کنون در عربستان سعودی شناسایی شده اند، فوت کرده اند. عربستان مرکز شیوع این بیماری محسوب می شود. گزارش ها مبنی بر نبود شفاف سازی مقامات مسوول درباره انتشار مرس باعث بروز وحشت و ناآرامی در میان افکار عمومی این کشور شده است.

افزایش اخیر موارد ابتلا به این بیماری هم در عربستان و هم در سطح جهان نگرانی ها را افزایش داده است. بخش زیادی از این نگرانی به نزدیک شدن زمان اوج سفرهای زیارتی مسلمانان از سراسر جهان به عربستان مربوط می شود.

هر چند تماس با شتر که در جامعه سعودی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به موضوع مطالعات گسترده دانشمندان درباره مرس در خارج از عربستان تبدیل شده است، اما این مساله تا حد زیادی از بحث های مقامات داخلی این کشور دور مانده است.

وزارت بهداشت عربستان در اواخر ماه میلادی گذشته برای اولین بار به ارتباط میان مرس و شترها اشاره کرد.

با این حال بیانیه وزارت کشاورزی این کشور نخستین هشدار رسمی دولت عربستان به افرادی است که با این حیوان سر و کار دارند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان