arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

مشاوره قبل از بله!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور به تازگی از افزایش 4/3 (3 ممیز 4) درصدی آمار طلاق در سال گذشته (1392) خبر داده و گفته است که در مقابل هر یکصد ازدواج، 1/20 (20 ممیز 1) طلاق وجود دارد که این آمار نگران کننده است.

به گفته او طی سال گذشته در هر ساعت به طور متوسط 18 طلاق به ثبت رسیده در حالیکه در سال 91 این رقم، 16 واقعه طلاق در هر ساعت بود.

افزایش این آمارها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان مربوطه بسیاری از این طلاق ها با مشاوره و راهنمایی های سودمند منجر به جدایی زوج ها نمی شود.

برخی مشاوران ازدواج در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا ، سرکوب بیان مشکلات از سوی زوج ها به یکدیگر را یکی از عوامل اصلی جدایی و طلاق می داند.

«گوهر خواجوندثانی » با بیان اینکه مشکلات جنسی از عمده علل اختلافات زوج ها است، می گوید: از سوی دیگر اختلافات فرهنگی و نداشتن گذشت موجب افزایش اختلافات زوج ها شده است.

وی می افزاید: زوج ها پرتوقع شده اند و به یکدیگر احترام نمی گذارند به طوریکه مثل نقل و نبات به هم دروغ می گویند در حالی که دروغ، شالوده یک خانواده را از اساس سست می کند.

این مشاور مرکز بهداشتی به خبرنگار ایرنا می گوید: یکی دیگر از مشکلات اصلی زوج ها پس از مشکلات جنسی ، بی اعتمادی است.

خواجوندثانی ادامه می دهد: متاسفانه امروزه ملاک ازدواج ها اشتباه شده و جوانان بدون اینکه بدانند از ازدواج چه می خواهند و چه مسوولیت هایی در قبال آن دارند، اقدام به ازدواج می کنند.

وی می گوید: از سوی دیگر متاسفانه خانواده ها نیز جوانان خود را راهنمایی نمی کنند یا حداقل آنان را به سوی مراکز مشاوره سوق نمی دهند.

این مشاور ازدواج خاطر نشان می کند: برخی دیگر از خانواده ها نیز به جای راهنمایی جوانان خود اقدام به دخالت های بیجا در زندگی آنان کرده و بیشتر موجب اختلاف و متارکه زوج ها می شوند.

خواجوندثانی می افزاید: البته گاهی بهانه جویی های یکی از طرفین موجب اختلاف می شود. به طور مثال مرد جوانی در مراجعه به من از اینکه چرا همسرش لباسی را بدون اجازه او خریده است، شاکی بود.

وی اضافه می کند: یکی از دیگر نکات جالب توجه در مراجعه این روزهای جوانان به مراکز مشاوره، این است که اغلب آنان قصد دارند از ایران به کشورهای خارجی مهاجرت کنند یا اینکه اصرار دارند حتما فرزندشان را در خارج به دنیا بیاورند تا بتوانند اقامت کشور مورد نظر خود را به دست آورند.

این مشاور ازدواج می گوید: همچنین از دیگر نکات جالب در مراجعه این روزهای زوج ها به مراکز مشاوره این است که در گذشته بیشتر افراد کمتر از 30 سال برای مشاوره مراجعه می کردند اما اکنون بسیاری از افراد با سن های بالا برای ازدواج و مشاوره نزد ما مراجعه می کنند.

خواجوندثانی تصریح می کند: در بروز اختلافاتی که منجر به طلاق می شود یا اختلافات در مرحله نامزدی نیز نباید نقش مشکلات مالی را نادیده گرفت؛ برخی زوج ها برای ازدواج حتی خانه ندارند و به طور قطع این مساله خود به خود موجب بروز اختلاف می شود.

وی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر به عنوان یکی دیگر از مشکلات زوج ها نام می برد و می گوید: متاسفانه آمار اعتیاد در جوانان رو به افزایش است و آنان به ویژه به بهانه های مختلف از جمله تناسب اندام به مصرف مواد روانگردان نیز رو آورده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان