arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

منطق هسته ای روحانی

دیروز در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته ای کشور، روحانی به طرح سخنانی مبادرت کرد که می توان آن را «منطق هسته ای روحانی» دانست. ایشان رویکردهایی را مورد توجه قرار دادند که هم مرز روشن مواضع ایشان با طرف های غربی را ترسیم می کند، هم جهت گیری کلان دولت در رشد درون زا و تکیه بر منافع ملی را نشان می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هم چرایی مذاکره در این زمینه را بیان می کند و هم به بسیاری از اتهام های مخالفان افراطی دولت پاسخ می دهد.

اول- روحانی نشان داد که دشمن، دشمن است و در تمامی سال های قبل و بعد از انقلاب، رفتارهای خصمانه داشته است.

ایشان در سخنان خود، موارد متعددی از خصومت ورزی دشمنان کشور را ذکر و بر این نکته تأکید کرد که ملت ما با وجود خواست مخالفان، به راه خود رفته است.

متأسفانه تا صحبت از مذاکره به میان می آید، برخی از افراد گمان می کنند که اساساً وجود جبهه دشمن را باید انکار کرد. روحانی نشان داد که رفتارها و سیاست های جبهه خصم را به معنای واقعی رصد می کند.

دوم- رئیس جمهوری بر حقوق هسته ای جمهوری اسلامی تأکید مجدد کرد و عقب نشینی از مواضع بحق و منافع مسلم ایران را حتی برای یک قدم جایز ندانست.

وی تأکید کرد که ایران تسلیم آپارتاید علمی و هسته ای نخواهد شد و استفاده از فناوری هسته ای را حق مسلم جمهوری اسلامی می داند.

اعلام این مواضع نیز از دو سو حائز اهمیت است. هم موافقان مذاکرات را آگاه تر می کند که هدف اصلی چیست و هم به ادعای مخالفان پاسخ فیصله بخش می دهد که دولت از مواضع اصولی نظام عقب نخواهد نشست.

اما نکته مهم تر این اعلام مواضع، هشدار به طرف های مذاکره کننده است که گمان نکنند دولت کنونی ایران، به هر قیمتی حاضر به مذاکره است.

تأکید روحانی بر این نکته که حتی اگر لازم باشد به غنی سازی 20 درصد هم باز خواهیم گشت، هشداری به طرف غربی مذاکره است تا گمان نکنند که می توانند وقت کشی و کارشکنی کنند و در این 6 ماهه مورد توافق، از نهایی کردن مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی خودداری کنند.

سوم- پذیرش مذاکره با غرب بر سر مسأله هسته ای، نوعی پیشروی جمهوری اسلامی در حوزه دیپلماسی عمومی و گامی برای خلع سلاح جبهه مخالف نظام است.

این واقعیت را نباید انکار کرد که برخی طرف های غربی به خاطر اختلاف های بنیادینی که با نظام ما دارند، در تنور دشمنی با جمهوری اسلامی می دمند و با توسل به دروغ و اتهام های بی وجه می کوشند از نظر حقوقی و سیاسی، محدودیت هایی را متوجه ایران اسلامی کنند. برای ایران روشن است که این اتهام ها غلط است و مبنایی ندارد اما این کافی نیست که ما بر حقیم و دشمنان ما فاقد منطق و استدلالند.

باید برای قانع کردن افکار عمومی مردم جهان و نیز نهادهای حقوقی بین المللی، کارهایی مناسب انجام داد و با شفاف سازی و ارائه مدارک و پرهیز از طرح مواضع و سخنان نسنجیده، دست دشمنان را بست و هزینه ضدیت با ایران را در جهان بالا برد.

باید نشان دهیم که فعالیت های هسته ای ما بدون انحراف و صلح آمیز است و اتهام های مطرح شده، وجهی ندارد.

این کار به برداشتن گام های شجاعانه حقوقی و حضور در صحنه های خبری و دیپلماتیک جهانی نیاز دارد.

چهارم- روحانی هم تأکید دارد که ما در انقلاب و دفاع مقدس و رسیدن به فناوری های نوین، روی پای خود ایستادیم و خداوند هم ما را به برکت مقاومت و اخلاص و فداکاری مردم، پیروز ساخت.

وی نیز نگاه به درون دارد و برای رسیدن به قله های علم و دانش به عنوان قطب قدرت اقتصادی و فرهنگی و دفاعی، تکیه بر نیروهای درون را یک اصل اساسی می شمارد.

محورهای فوق در سخنان دکتر روحانی برجسته شد تا تأکید شود که جامعیت مواضع ایشان در موضوع هسته ای، شایان توجه است و همپوشانی کامل با مواضع رسمی نظام دارد.

در نتیجه اتهام های وارده به دولت ایشان از سوی افراطیون و چسباندن انگ هایی نظیر؛ سازشکاری و عدول از ارزش ها، ظلم به رئیس جمهوری و در واقع ظلم به حقیقت است.

در عین حال شخصاً از بخش دیگری از سخنان ایشان لذت بردم که در وصف حکومت امام علی(ع) بر زبانش جاری شد.

آنجا که رئیس جمهوری با بیان این که افتخار بزرگ ما این است که مولای مان علی(ع) است، گفت: مولایی که در حکومتش به همه مخالفانش تا روزی که به شمشیر دست نبردند آزادی کلام و عمل داد و حتی اجازه داد در مسجدش بیایند و در مقابلش حرف بزنند و توهین بکنند اما وقتی شمشیرها را از نیام بیرون آوردند، یک دقیقه هم غفلت نکرد.

* یادداشت اول دفتر روزنامه ایران
برچسب ها: مذاکره ، منافع ملی ، سلاح ، منطق
نظرات بینندگان