arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

تسلیت مراجع درپی درگذشت آیت الله سیدمحمدباقر شیرازی+عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آیت الله سید محمد باقر شیرازی، 23 اردیبهشت ماه در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله سیدمحمدباقر شیرازی، سه‌شنبه 23 اردیبشت ماه در سالروز ولادت امیر المومنین(ع) در بیمارستان امام رضا تهران دار فانی را وداع گفت. پیام های تسلیت سه تن از مراجه تقلید در پی درگذشت ایشان را در جدول زیر می خوانید.

آیت الله سید محمد باقر شیرازی در اول ماه رجب سال 1350 هجری قمری همزمان با میلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام در دامان مرجع بزرگ مرحوم آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی به دنیا آمده و از همان ابتدا با داشتن استعداد و بلوغی کم نظیر به فراگیری علوم دینی پرداخت و در سن بیست سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد.

یکی از امور مهمی که مرحوم شیرازی از همان ابتداء به آن اهتمام کامل می ورزید تدریس در سطوح مختلف بود و از حداقل فرصت ممکن به منظور پرورش نیروی فکری و علمی طلاب استفاده می کرد و در شرایط سخت و طاقت فرسای تابستان نجف هم، مباحثه را ادامه داده و تأکید داشت: "طلاب حوزه های علمیه باید همیشه فعالیت های علمی خود را در رأس امور خود قرار دهند". ثمره این اهتمام و جدیت، تربیت شاگردانی از ایران، لبنان، عراق، هند، پاکستان و سایر بلاد است. 

ایشان همچنین از قدرت فوق العاده و توان عظیمی در بررسی مسائل علمی و نظریات و آراء دیگران بر خوردار بوده و در سلسله مباحث علوم اسلامی به خصوص در فقه و اصول و کلام و علوم جدید، دارای نظریات ویژه و ابتکارات مخصوص به خود بود، در جهت گیری اهل فضل و طلاب و تلاش دانشمندان در مسائل علمی(از جمله مرحوم رزم آرا مخترع قبله نما)، اثری عمیق بر جای گذاشته، به همراه نوین اندیشانی همچون شهید آیت الله سید محمد باقر صدر و مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی و مرحوم کلانتر  تحولی عظیم در حرکت های علمی و پژوهشی حوزه های علمیه به وجود آوردند.


نام مرجع

متن پیام

آیت الله صافی گلپایگانی

اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شئ، رحلت عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمدباقر شیرازی رضوان الله تعالی علیه موجب تأثر و تأسف گردید.

آن عالم بزرگ، عمر با برکت خود را در راه اعلای کلمة الله و ترویج و نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و دفاع و حمایت از حدود و ثغور دینی سپری نمود. اخلاق کریمه و برخورد متواضعانه ایشان با طلاب محترم علوم دینی و مردم با ایمان برای حوزه های علمیه درس و الگو بود.

اینجانب آن فقید سعید را متعصب در امور دینی و اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از مقدّسات می شناختم؛ عاش سعیداً و مات سعیداً. ارتحال این عالم عالیقدر را به حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان و حضرات حجج اسلام آقازادگان  محترم  و اخوان مکرم تسلیت گفته ، علوّ درجات الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت دارم.

آیت الله علوی گرگانی

خبر رحلت عالم ربانی فقیه صمدانی و مرجع گرامی حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد باقر شیرازی که از خاندان پاک و با فضیلت شیرازی و فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی بودند موجب تاثر و ناراحتی اینجانب گردید.

ایشان در عمر پربرکت خود با تالیف کتب ارزشمند و متعدد، تربیت شاگردان خوب و مجاهدت‌های خود در راه دفاع از ولایت اهل‌بیت‌(ع) و همچنین تلاش‌های ذی قیمت خود برای احیای شجره انقلاب نامی ماندگار برای خود مهیا نمودند.

اینجانب درگذشت آن عالم گرامی را در درجه اول به محضرت قطب عالم امکان امام زمان‌(عج) و سپس به برادر بزرگوار ایشان آیت‌الله سید محمد علی شیرازی و همچنین فرزند ارشد ایشان و سایر فرزندان تسلیت گفته و علوم درجان آن مرحوم را از خداوند مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی

  

فقدان اسفناک عالم جلیل القدر حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمدباقر طاهری شیرازی باعث نهایت تأسف گردید. این فقیه بزرگوار و جامع الشرائط در طول عمر شریف خود از هرگونه تلاش و کوشش برای پیشبرد اهداف اسلام و عالم تشیع و تربیت شاگردان در حوزه علمیه نجف و مشهد فروگذار نکرد. در مبارزات سیاسی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از کسانی بود که به پیروی از والد معظم خود مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید عبدالله شیرازی(قدس سره) گام بر می داشت.

در حکومت بعثیان ظالم به خاطر مبارزاتش متحمل شکنجه‌ها شد و در ایران نیز مشکلات فراوانی از ناحیه عوامل و ایادی طاغوت برای ایشان فراهم شد و در برابر همه آنها صبر و استقامت ستودنی داشت. اضافه بر این هر زمان احساس می‌کرد منکری در حال شیوع است با بیانیه‌های خود به مبارزه با آن بر می‌خواست. خداوند درجات او را عالی گرداند و با اجداد طاهرینش (علیهم السلام) محشور کند.

اینجانب این ضایعه اسفناک را به حوزه­‌های علمیه مخصوصاً به حوزه علمیه مشهد و فرزندان فاضل و ارجمند و بیت محترمش تسلیت عرض می‌کنم و صبر و اجر جمیل برای همه آنها از خداوند خواهانم.



منبع: مهر
نظرات بینندگان