arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

مالیات 460 میلیونی برای یک واحد صنفی معاف از مالیات/ کمر کتابفروش اهوازی شکست

مدیر بزرگترین کتابفروشی اهواز به دلیل عدم پرداخت مالیات 460 میلیون تومانی، به مصادره منزلش محکوم شده است این در حالی است که بر اساس قانون مصوب مجلس که به تائید شورای نگهبان هم رسیده و رئیس جمهور وقت هم آن را ابلاغ کرده، کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف‌اند. به هر حال محمود کلاهدوز مدیر کتابفروشی رشد اهواز، حدود یک هفته فرصت دارد تا این مشکل را حل کند و در غیر این صورت، منزل او در یک مناقصه حراج خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود کلاهدوز مدیر کتابفروشی رشد اهواز که به رغم قانون مربوط به معافیت کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات، مالیات سنگینی برایش تعیین شده و در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته است، در گفتگویی با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به سوابق مربوط به این معضل، گفت: من در سال 74 و علی‌رغم مخالفت‌هایی که با من می‌شد مبنی بر اینکه کار کتابفروشی سودمند نیست و سرمایه‌گذاری در آن جواب نمی‌دهد، کتابفروشی رشد را در مرکز شهر اهواز و در مکانی به مساحت 100 متر در همکف و 100 متر در بالکن، راه‌‌اندازی کردم.

وی افزود: در سال 80 که ما از سختی‌های اولیه کار در کتابفوشی گذشته بودیم، قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان و ناشران توسط مجلس به تصویب رسید و بعد از تائید شورای نگهبان، از سوی رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد. این قانون انگیزه جدیدی به ما می‌داد از این جهت که می‌دیدیم کاری که ما انجام می‌دهیم، با اهداف نظام جمهوری اسلامی هم می‌خواند. ما البته هر سال به اداره دارایی مراجعه می‌کردیم و خواستار این معافیت می‌شدیم و آنجا ما را به صنف خودمان ارجاع می‌دادند و صنف هم به ما نامه می‌داد و اداره ارشاد هم آن را تائید می‌کرد که شما معاف هستید اما در نهایت اداره دارایی زیر بار نمی‌رفت و با این حال همان سال (80) در تهران کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف شدند.

مدیر کتابفروشی رشد اهواز با بیان اینکه تا سال 86 که مالیات مربوطه 14 میلیون تومان بوده، آن را پرداخت کرده است، اضافه کرد: در سال 87 مالیات ما را به 148 میلیون تومان رساندند و ما از آن سال به بعد دیگر مالیات پرداخت نکردیم و بعد هم 300 میلیون تومان به مبلغ این مالیات جریمه وارد شد و الان برای کتابفروشی ما 460 میلیون تومان مالیات تعیین شده و ما در آستانه ورشکستگی کامل هستیم.

کلاهدوز سپس به پیگیری‌های خود برای اجرای قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان در مورد کتابفروشی متبوعش پرداخت و ادامه داد: با توجه به اینکه این موضوع در قالب قانون تصویب شده بود، ما همان زمان نزد نماینده مقام معظم رهبری در استان (آیت‌الله جزایری) رفتیم و به ایشان شکایت بردیم که ایشان هم گفتند این مالیات نیست، این دشمنی است. ایشان از آنها خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کنند اما اداره دارایی حاضر به انجام این کار نشد و تنها پذیرفتند که درصد خیلی کمی از این مالیات را کم کنند و از 150 میلیون تومان بیاورند به 130 میلیون تومان.

وی با بیان اینکه «این در حالی بود که ما 80 نفر پرسنل و 100 هزار قلم کالای در گردش داشتیم» ادامه داد: در استفساریه قانون مربوطه در مجلس، به روشنی بیان شده که مجلس از قانون مصوب خود، عدول نکرده و همچنان بر معاف بودن کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات تاکید دارد. ما نامه‌ای از وزیر سابق ارشاد (سیدمحمد حسینی) داریم که خطاب به آقای عسگری (رئیس سازمان امور مالیاتی) گفته که اخذ این مالیات از کتابفروشی رشد، غیرقانونی است و این کتابفروشی طبق قانون باید از پرداخت مالیات معاف شود اما آن هم اثری نداشت.

مدیر کتابفروشی رشد اهواز سپس گفت: در دولت جدید هم ما به امید گشایش در فضای فرهنگی، نزد آقای جنتی (وزیر ارشاد) رفتیم که ایشان و نیز آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر) از ما استقبال کردند و باز هم نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی تنظیم و ارسال کردند که در آن گفته شده بود که کتابفروشی رشد اهواز از پرداخت مالیات معاف است. با این حال اداره دارایی باز هم زیر بار نرفت. در همین حال وزیر ارشاد از رئیس جمهور (روحانی) خواست که پرونده کتابفروشی‌هایی که در دارایی در جریان هستند، به مدت 6 ماه متوقف کند و آنها را به حالت تعلیق دربیاود که آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور به جای آقای روحانی این نامه را خطاب به آقای عسگری نوشت اما آقای عسگری در جواب گفت که این کار قبلاً انجام شده و دیگر ضرورتی ندارد.

کلاهدوز با اشاره به اینکه بعد از این ماجراها اداره دارایی اهواز حکم به مصادره منزل مسکونی وی به دلیل عدم پرداخت مالیات یادشده داده است، افزود: بعد از این اتفاق، ما از معاونت دفتر پیگیری‌هایی ریاست جمهوری (علی دوایی) هم موضوع را پیگیری کردیم که ایشان هم نامه‌ای مختص کتابفروشی رشد اهواز و خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی نوشت که از فروش منزل مسکونی این کتابفروشی جلوگیری شود و مزایده مربوطه 6 ماه به تعویق بیفتد. آقای عسگری در جواب، یک نامه نوشت که این مزایده انجام می‌شود مگر اینکه یکی از سه راهکار پیشنهادی ما (دارایی) اجرایی شود و یکی از راهکارها این بود که بنده (کلاهدوز) در اجرائیات دارایی، یک وثیقه ملکی گرو بگذارم و این در حالی بود که من پیشتر آپارتمان مسکونی خودم را در اجرائیات، گرو گذاشته بودم.

وی همچنین گفت: ما نامه‌ای هم به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس (ارسلان فتحی‌پور) نوشتیم و ایشان هم نامه‌ای به آقای عسگری نوشتند و اعتراض کردند که چرا معافیت مالیاتی کتابفروشان را در مورد این کتابفروشی رعایت نمی‌کنید؟ آقای عسگری در جواب نامه‌ای نوشتند که ما معافیت مالیاتی ایشان را رعایت کرده‌ایم و مالیاتی که از ایشان می‌خواهیم بگیریم، مربوط به لوازم‌التحریر و اسباب بازی است در صورتی که در نامه اداره دارایی خورستان صراحتاً تاکید شده که «رشد، کتابفروشی است و مالیات اخذشده هم مربوط به کتاب‌های این کتابفروشی است». و این یعنی تناقض؛ از یک طرف رئیس کل سازمان امور مالیاتی انگار پذیرفته که نباید از کتابفروشی‌ها مالیات بگیرد و از طرف دیگر رئیس اداره امور مالیاتی خوزستان اعلام می‌کند که از این کتابفروشی اتفاقاً به خاطر اینکه کتابفروشی است، مالیات اخذ شده است!

مدیر کتابفروشی رشد اهواز ادامه داد: اگر مالیات هر شغلی را طی 4 سال (83 تا 87) 40 برابر کنید، قطعاً با شکست مواجه می‌شود چه برسد به کتابفروشی که در این سال‌ها هم وضعیت حوزه نشر و کتابفروشی بحرانی بوده است، بگذریم که اخذ این مالیات از اساس غیرقانونی است. ما تا آخر اردیبهشت وقت گرفته‌ایم برای حل این مشکل و در صورتی که این مسئله حل نشود، منزل مسکونی بنده به خاطر پرداخت نکردن این مالیات غیرقانونی مصادره خواهد شد. حرف پایانی من تنها نقل قولی است از وزیر کار، رفاه و تامن اجتماعی؛ دو هفته پیش آقای ربیعی در یک سخنرانی گفت «امروز اگر کسی آجری روی آجری بگذارد، باید مجسمه او را ساخت». من یک کارآفرین در اهواز هستیم که 80 نفر را آن هم در یک کار فرهنگی مشغول کرده‌ام. این است پاسخ کارآفرینی من؟!

محمود کلاهدوز در همین حال تصاویر اسناد و نامه‌هایی را که در این مصاحبه شرح آنها داده شد، برای تنویر افکار عمومی در اختیار مهر گذاشته است که به همراه تصاویری از این کتابفروشی در ذیل از نظر می‌گذرند:
نظرات بینندگان