arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
قضا در 7 روز

از متهم جدید پرونده 3هزارمیلیاردی تا اخرین وضعیت روزنامه های توقیف شدۀ آسمان و بهار

جزئیات اقدامات متهم تازه دستگیر شده فساد سه هزار میلیاردی در خارج از کشور، تهیه گزارش بند 350 اوین در دولت، بازداشت سه نفر در پرونده فساد سوخت و رد شکایت دستمزد 92 کارگران در دیوان عدالت اداری از مهمترین اخبار قضائی این هفته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بازرسی، وزیر دادگستری ، سخنگوی قوه قضائیه رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان ، رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت و معاون قضائی سازمان قضائی نیروهای مسلح و وکیل روزنامه های بهار و آسمان خبر سازان قضایی در این هفته بودند.

متهم پرونده 3 هزار میلیاردی کیست؟

ناصر سراج ، رئیس سازمان بازرسی با اشاره به دستگیری یکی از متهمان فساد سه هزار میلیاردی در خارج از کشور گفت: این فرد همان روزهای نخست رسیدگی به خارج از کشور فرار کرد و جزو متهمان اصلی پرونده و اتهامش اخلال در نظام اقتصادی است. این فرد با جریان مه آفرید در ارتباط بود که در خارج از کشور دستگیر و به ایران منتقل شد.این فرد جزء متهمان اصلی پرونده و اتهامش اخلال در نظام اقتصادی است. این متهم یکی از اعضای فساد مالی و بانکی بوده است. وی تحویل دادسرا شده و در حال حاضر به پرونده وی رسیدگی می شود تا با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شود.این فرد همان روزهای نخست رسیدگی به خارج از کشور فرار کرده بود و خوشبختانه اینترپل همکاری کرد و دستگیر شد.

گزارش بند 350 اوین تهیه شد

حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اينكه شما مسئول كميته پيگيري بند 350 اوين هستيد و بررسي هاي اين كميته به كجا رسيد؟ اظهار داشت: اصلا چنين كميته اي به اين معنا كه مي گوييد نبوده است.بنا بود گزارشي در اين خصوص در دولت تهيه شود كه گزارش هم تهيه شده و تكميلي اش هم انجام مي شود.به هر حال مقامات قضايي زندان بايد پاسخ روشن را در اين خصوص بدهند.

بازداشت 3 نفر در پرونده ستاد سوخت

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده ستاد سوخت و دستگیری فرد جدیدی در این پرونده نیز اظهار داشت: این پرونده در حال رسیدگی است و در حال حاضر سه نفر در ارتباط با آن در بازداشت موقت به سر می برند. تعدادی نیز قبلا با قرار های مناسب آزاد شدند. البته پرونده افرادی که با قرار وثیقه آزاد شدند باز است و رسیدگی می شود.

ربودن قهرمان شمشیرباز کار جیش العدل نیست

حجت الاسلام حمیدی ، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: گروهک تروریستی جیش العدل هیچ ارتباطی با ربودن عضو تیم ملی شمشیر بازی و وکیل دادگستری ندارد. تحقیقات قضایی امنیتی در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی اعلام کنیم.

رد شکایت دستمزد 92 کارگران

علی اکبر بختیاری، رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری جزئیات رای هیات تخصصی را در خصوص رد شکایت کارگران در مورد دستمزد سال 92 تشریح کرد و گفت: هیئت تخصصی این مصوبه را خلاف قانون تشخیص نداد. بزودی رای در روزنامه رسمی چاپ و به اطلاع مردم خواهد رسید.بند یک ماده 41 قانون کار پیش بینی کرده تعیین دستمزد با توجه به نرخ تورم صورت گیرد و الزامی در این زمینه وجود ندارد. همچنین مشاورانی که پرونده را بررسی کردند، اعلام کرده اند که تعیین نرخ دستمزد کارگران منطبق با ماده 41 قانون کار است.بر اساس قانون دیوان عدالت این رای ظرف 20 روز از سوی 10 قاضی دیوان عدالت و یا رئیس دیوان عدالت اداری قابل تجدید نظرخواهی است و طرفین نمی توانند اعتراض کنند.

جزئیات آئین دادرسی کیفری

حجت الاسلام محمد مصدق، معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح همراه داشتن کارت ضابطیت از سوی ماموران در هنگام ماموریت، تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان، بازجویی از زنان و افراد نابالغ توسط ضابطان زن، تماس متهمان با خانواده شان پس از تحت نظر قرار گرفتن، توجه به سازمانهای غیر دولتی به عنوان اعلام کننده جرم، جبران خسارت ایام بازداشت پس از تبرئه و تشکیل پرونده شخصیتی از جمله مهمترین موضوعات قانون جدید آیین دادرسی کیفری دانست و گفت: فردی که از سوی پلیس دستگیر می شود در جهت رعایت حقوق متهم باید اجازه داشته باشند با خانواده اش تماس گرفته و موضوع را به آنها اطلاع دهد. توجه داشته باشید که متهم مجرم نیست و نباید حقوق او پایمال شود. در تحقیقات مقدماتی حق نداریم متهم را مجرم خطاب قرار دهیم. در قانون جدید دادرسی قرار مجرمیت دادسرا به قرار جلب دادرسی تغییر پیدا کرده است و بازپرس حق ندارد نام او را مجرم بگذارد.همچنین اگر بعضی از سوی ضابطین دستگیر شد ضابطان باید یک ساعت بعد موضوع را به قاضی کشیک یا دادستان اطلاع دهند. وکیل هم پس از تحت قرار گرفتن متهم به عنوان مشاوره می تواند در پرونده ورود پیدا کند.

آخرین وضعیت پرونده روزنامه های آسمان و بهار

جمال خندان ،وکیل مدافع مدیران مسئول روزنامه های توقیف شده «بهار» و «آسمان» با تشریح آخرین وضعیت این دو روزنامه گفت: پرونده روزنامه آسمان برای محاکمه به شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد.به رای دادگاه در خصوص روزنامه بهار اعتراض کرده ایم و پرونده برای رسیدگی به اعتراض ما به شعبه 32 دیوان عالی کشور ارجاع شده است. ما در لایحه اعتراضی خود به اصل محکومیت اعتراض داشتیم. پیش از این مدیر مسوول روزنامه بهار در مصاحبه ای اعلام کرد، دادگاه من را به 91 روز حبس تعزیزی نیز محکوم کرده که به مدت دو سال تعلیق شده است.همچنین روزنامه 6 ماه توقیف شده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان