arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

تل آویو مشکوک است ...

اسرائیل در مذاکراتی که اخیرا با مقامات آمریکایی داشت، نگرانی خود در مورد آنچه نرمی بیش از حد مذاکره کنندگان گروه 1+5 می دانست را ابراز داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تل آویو مشکوک است، تهران ضعف طرف غربی را در مذاکرات حس کرده و می خواهد قدرت های جهان را فریب دهد.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از هاآرتص، اسرائیل می ترسد که شش قدرت در حال مذاکره با ایران در مورد برنامه هسته ای به سمت سازشی تمایل پیدا کرده باشند که احتمالا تا نیمه جولای منجر به یک توافق شود.

اسرائیل در مذاکراتی که اخیرا با مقامات آمریکایی داشت، نگرانی خود در مورد آنچه نرمی بیش از حد مذاکره کنندگان گروه 1+5 می دانست را ابراز داشت.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر هفته گذشته خود به اسرائیل گفت که دریچه فرصت برای دستیابی به توافق با ایران محدود بوده و به زودی بسته خواهد شد. وی در ادامه افزود که هیچ تضمینی وجود ندارد که حسن روحانی، رئیس جمهوری نسبتا اعتدالگرای ایرن و وزیر خارجه اش، محمدجواد ظریف بتوانند سیاست امر کردن را برای مدت طولانی ادامه هند.

اما سیاست مدارن ارشد اسرائیلی، این توضیحات آمریکایی را رد کرده و معتقدند تهران از تمایل کشورهای غربی به توافق آگاه شده و قصد دارند قدرت های جهانی را فریب دهند.

تاسیسات دفاعی اسرائیل بر این باور است که ایران مشتاق دستیابی به توافق نهایی تا ماه جولای است، چراکه از برداشته شدن فشار تحریم های بین المللی بر اقتصاد خود ناامید شده است.

در پی توافق موقتی که نوامبر گذشته در ژنو به امضا رسید تنها درصد اندکی از تحریم ها برداشته شده است. ایران برآورد کرده که اگر بخش عمده تحریم ها طی ماه های آینده برداشته شود، می تواند اقتصاد ملی خود را بار دیگر فعال کنند.

این در حالی است که گزارش های روزافزون در مورد تاجران غربی و شرکت های خارجی که از زمان همین کاهش اندک تحریم ها، مایل به تجدید روابط اقتصادی با ایران هستند، اسرائیل را نگران کرده است.

رایس در سفر خود به اسرائیل نقاط مهم و اصلی توافق موقت، از جمله توقف غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد و رقیق سازی ذخایر موجود به سطوح پائین تر و همچنین نظارت بیشتر بین المللی را برای مقامات اسرائیلی شرح داد اما این پیشرفت ها اسرائیل را تحت تاثیر قرار نداده است.

رایس در این دیدار، شاهد انتقادات مقامات ارشد اسرائیل بود مبنی بر اینکه در طول مذاکرات مباحثی که از دیدگاه آنها مهم بود، از جمله برنامه ایران برای ساخت موشک های بالستیک دوربرد، مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

جو حاکم بر اسرائیل این است که آمریکا قصد ندارد میزان فشارها را آنقدر زیاد کند که مانع از امضای این توافقنامه شود. از دیدگاه اسرائیلی ها به نظر می رسد دولت آمریکا می خواهد روی حرف خود بماند که ایران بر اساس زمان بندی خود یک بمب هسته ای تولید نخواهد کرد که البته چنین موضع گیری از نظر اسرائیلی ها بسیار ملایم است.

اگر این توافق نهایی به امضا برسد، شانس اسرائیل برای حمله مستقل به تاسیسات هسته ای ایران را در این مرحله به حداقل خواهد رساند.

با توجه به اینکه ایران تعیین کننده شرایط در جنگ داخلی سوریه است و در افغانستان، عراق و لبنان نقش اساسی دارد، قدرتش در منطقه تقویت شده است.
برچسب ها: هاآرتص ، نوامبر ، توافق ، تحریم
نظرات بینندگان