arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
توسط جهانگیری صورت گرفت

تعیین زمان برای رفع موانع توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به برخی مشكلات و موانع موجود پیش روی توسعه استانهای غرب كشور خاطرنشان كرد: توسعه روابط تجاری با كشور عراق یكی از راههای توسعه استانهای غرب كشور است و لذا لازم است یك مدیریت واحد و فرا دستگاهی در مرزها ایجاد شود تا مشكلات ناشی از مقررات دست و پاگیر و برخی موانع گمركی كه تجار و بازرگانان دو كشور با آن روبرو هستند مرتفع شود.

معاون اول رییس جمهوری بر اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی كشور تاكید كرد و گفت: امروز فرصتی منحصربفرد و بی نظیر برای توسعه صادرات بخصوص به بازار عراق فراهم شده كه می توانیم با استفاده از این فرصت، اهداف پیش بینی شده در سیاستهای كلی اقتصادی مقاومتی را محقق سازیم.

 جهانگیری با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی استانداران غرب كشور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق، این پیشنهادات را خوب و سازنده دانست و از دستگاه‌های اجرایی مربوطه خواست ظرف دو هفته راهكارهای اجرایی و مشكلات و موانع پیش روی این پیشنهادات را بررسی كنند تا هرچه زودتر شاهد تسهیل امور گمركی و مرزی میان دو كشور و ارتقاء سطح مبادلات دو كشور باشیم.

معاون اول رییس جمهوری از استانداران استانهای مرزی نیز خواست نسبت به رفع مشكلات و موانع موجود در امور گمركی در مرزها تصمیمات لازم را اتخاذ كنند و گزارشات مربوط به كاستی ها و نواقص را ارسال کنند.

در این جلسه كه وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، ‌معدن و تجارت، ‌استانداران خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، كرمانشاه، کردستان و نمایندگان دستگاههای مربوطه نیز حضور داشتند، مهندس قاسمی مشاور معاون اول رییس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق، گزارشی از جلسات برگزار شده و بررسی‌های صورت گرفته برای شناسایی موانع پیش روی توسعه استانهای غرب كشور و افزایش روابط تجاری با عراق ارائه كرد.

استانداران حاضر در جلسه نیز هركدام در سخنانی به ارائه نظرات و دیدگاههای خود در خصوص مشكلات مرزی و گمركی پرداختند و عدم وجود مدیریت واحد در مرزها، فقدان زیرساختهای سخت افزاری و نرم‌افزاری لازم، نبود شعبات بانكی برای انجام خدمات ارزی در مرزها و عدم ۲۴ ساعته بودن ارائه خدمات مرزی را از مهمترین مشكلات موجود برشمردند.

در این نشست پس از ارائه نظرات و پیشنهادات مختلف، مقرر شد دستگاهها و بخش های مرتبط، پیشنهادات مطرح شده را بررسی و ظرف مدت ۱۵ روز برنامه اجرایی و جمع‌بندی نهایی خود را ارائه دهند.

منبع: مهر
برچسب ها: گمرک ، مبادلات ، زیرساخت ، مرز
نظرات بینندگان