arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

چرایی استعفای اخضر ابراهیمی در یک نگاه

نکته بسیار مهم آنکه ابراهیمی در طول دوران حضور در این سمت بارها بر لزوم توجه به طرح های کشورهای تأثیرگذار در حل مسئله سوریه تاکید و در این راه نیز دیدارهای مکرری از ایران کرده است. وی مانند کوفی عنان، نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه، طرح های ایران را راهکار پایان بحران سوریه دانسته است، حال آنکه کشورهای غربی نه تنها به این امر توجه نکرده اند بلکه حتی از حضور ایران در نشست ژنو درباره سوریه نیز جلوگیری کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، استعفای رسمی خود را اعلام و به تایید بان کی مون، دبیر کل این سازمان ملل رساند. هر چند که رسانه های غربی بر آنند تا این استعفا را به دلیل عدم همکاری سوریه با این سازمان عنوان دارند، بررسی روند تحولات حقایق دیگری را آشکار می سازد. به اذعان سازمان ملل، سوریه در اجرای تعهدات خود مبنی بر انهدام تسلیحات شیمیایی تمام همکاری ها را داشته است. همچنین ناکامی مذاکرات ژنو نیز به دلیل عدم جدیت گروه های معارض بوده که نه تنها برنامه ای برای این مذاکرات نداشته اند بلکه اختلافات درونی به جنگ داخلی سیاسی آنها مبدل شده است.

به گزارش انتخاب، نکته بسیار مهم آنکه ابراهیمی در طول دوران حضور در این سمت بارها بر لزوم توجه به طرح های کشورهای تأثیرگذار در حل مسئله سوریه تاکید و در این راه نیز دیدارهای مکرری از ایران کرده است. وی مانند کوفی عنان، نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه، طرح های ایران را راهکار پایان بحران سوریه دانسته است، حال آنکه کشورهای غربی نه تنها به این امر توجه نکرده اند بلکه حتی از حضور ایران در نشست ژنو درباره سوریه نیز جلوگیری کردند.

از سوی دیگر یکی از طرح های ابراهیمی را عدم تسلیح گروه های تروریستی تشکیل می داد حال آنکه غرب، آشکارا به حمایت از این گروه ها پرداخت. چنانکه در نشست پنج شنبه به اصطلاح دوستان سوریه در لندن، میلیون ها دلار برای این گروه ها در نظر گرفته شد. با توجه به این شرایط می توان گفت که ریشه اصلی استعفای ابراهیمی را عملکردهای کشورهای غربی تشکیل می دهد که استقلال سازمان ملل و حتی طرح های آن را قربانی مطالبات خود ساختند.

جالب توجه آنکه این کشورها هنوز نیز به دنبال سوء استفاده از ابراهیمی می باشند چنانکه با برجسته سازی مسئله استعفای وی و نسبت دادن آن به عملکردها سوریه و حامیانش برآنند تا از یک سو بر شکست های سیاسی و نظامی خود در سوریه سرپوش گذارند و از سوی دیگر با ادعای حمایت از سازمان ملل و به بن بست رسیدن راهکار سیاسی، تشدید فشارها بر سوریه را با تقویت گروه های تروریستی را اجرایی سازند. به هر تقدیر استعفای اخضر ابراهیمی ناکامی دیگر برای سازمان ملل است که به جای استقلال در سیاست، در مسیر خواست غرب قرار گرفت که نتیجه آن نیز شکست در سوریه و رسوایی دیگر برای این سازمان نزد افکار عمومی جهان است.

با توجه به عملکرد غرب می توان گفت که هر فردی به جای اخضر ابراهیمی معرفی شود در نهایت توان انجام کاری را نخواهد داشت و محکوم به استعفاست چرا که غرب صرفاً یک اصل را در نظر دارد و آن تأمین منافعش است و در این راه حتی حاضر به قربانی ساختن سازمان ملل و کل نظام بین الملل است.

منبع: روزنامه حمایت
برچسب ها: استعفا ، ژنو ، تسلیح ، تروریست
نظرات بینندگان