arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

روحانی فردا به چین می رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  رییس‌جمهور فردا صبح (سه شنبه) برای شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به شانگهای چین سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، انجام ملاقات‌های دوجانبه در حاشیه اجلاس و همچنین برگزاری نشست مطبوعاتی از جمله برنامه‌هایی است که به احتمال زیاد در این سفر دو روزه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ایده تشکیل سازمان سیکا یا کنفرانس تعامل و اقدامات، تدابیر و راه‌های دستیابی به اعتمادسازی در آسیا در سال 92 و به ابتکار سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان مطرح و در سال 1996 رسما تشکیل شد.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد و اجلاس سوم هم در استانبول ترکیه در سال 2002 برگزار شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر این اجلاس 22 عضو دارد و در برگیرنده دوازده عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی و تعدادی از کشورها از جمله سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و کشورهایی چون مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین، آمریکا و ... است.

از جمله کشورهایی که عضو این سازمان هستند می‌توان به ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان، تایلند، ترکیه و ... اشاره کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رئیس جمهور ، سفر چین
نظرات بینندگان