arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

تحریم روسیه اهرمی برای نزدیکی به اوپک / آنچه در نشست سالانه انجمن بین المللی انرژی گذشت

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در این نشست در زمینه موفقیت های انجمن بین المللی انرژی صحبت کرد در حالی که عبدالکریم لعیبی در مورد سیاست انرژی کشورش سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انجمن بین المللی انرژی چهاردهمین نشست وزرای خود را در تاریخ 15 مه (25اردیبهشت) در مسکو در شرایطی برگزار کرد که بحران ناشی از وضعیت اوکراین، روابط روسیه با غرب را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش انتخاب، گلف نیوز نوشت: نشست سالانه این انجمن در سطح وزیران، بزرگ ترین گردهمایی وزرای انرژی در جهان است، لیکن نشست مسکو به دلیل بایکوت اعلام نشده روسیه توسط کشورهای غربی به خاطر حوادث اخیر در اوکراین، با حضور 18 وزیر نفت برگزار شد.

دستور کار بسیار گسترده ای برای بحث وجود داشت؛ تاثیر عرضه نفت و گاز غیرمعمول، حرکت به سوی اقتصادی با سطح پایینی از کربن، کاهش کمبود انرژی و امنیت انرژی از جمله این مباحث بودند.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در این نشست در زمینه موفقیت های انجمن بین المللی انرژی صحبت کرد در حالی که عبدالکریم لعیبی در مورد سیاست انرژی کشورش سخن گفت.

ˈماریا ون در هاونˈمدیرعامل انجمن بین المللی انرژی در زمینه همکاری های متقابل به عنوان کلید امنیت و ثبات سخنرانی کرد. وی را باید نماینده مهم دولت های غربی در نظر گرفت.

این نشست دو روزه، پیش از حوادث اوکراین خوب برنامه ریزی شد و تصور می شد موجب بهبود امنیت انرژی در جهان شود، لیکن تهدیدهای روسیه برای متوقف کردن عرضه گاز طبیعی به اوکراین بر این نشست سایه انداخت.



** تلاش روسیه برای منصرف ساختن اروپا از متنوع ساختن منابع تامین انرژی

ظاهرا، حوادث اوکراین بر نشست تاثیر نداشته زیرا بحث خاصی در این زمینه مطرح نشده است.

روس ها سخت تلاش کردند هر تردیدی درباره عرضه گاز طبیعی خود را برطرف سازند و الکساندر نواک وزیر نفت روسیه گفت: روسیه همواره تعهدات خود در زمینه تحویل انرژی را به طور کامل انجام داده و ما آماده ایم به عنوان یک شریک قابل اعتماد، امنیت عرضه را تامین کنیم.

وزیر نفت عربستان سعودی وقتی تحت فشار قرار گرفت در مورد تاثیر موضوع اوکراین به خبرنگاران گفت: نمی دانم چرا شما همگی درگیر این موضوع شده اید.

یکی دیگر از نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: ما اینجا نیستیم تا در مورد یک بحران احتمالی گفت و گو کنیم بلکه اینجاییم تا در مورد همکاری سخن بگوییم.

پلاتس نیز سخنان وزیر نفت روسیه آنجا که گفت: ˈبرغم افزایش نگرانی در مورد تحریم های احتمالی جدیدی که آمریکا و اتحادیه اروپا می توانند علیه روسیه اعمال کنند، این کشور آماده تامین تمام شرایط برای شرکت های خارجی جهت کار در روسیه استˈ را منتشر کرد.

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه با اشاره به اوکراین گفت: تاکنون هیچ شرکتی قرارداد خود با روسیه یا رابطه همکاری خود با این کشور را لغو نکرده است.

وی افزود: می خواهم ایده بسیار ساده ای را مطرح کنم، منابع تولید شده انرژی صادر خواهند شد. به طور کلی صادرات نباید به هیچ وجه ربطی به سیاست داشته باشد.

مهمتر از همه اینکه، وی اظهار داشت: تنوع مصنوعی جریان انرژی ممکن است منجر به اختلال در روابط معمول اقتصادی، هزینه های عظیم و امکانات تولید بی ثمر شود.

وی به طور مشخص به جایگزین کردن گاز آمریکا به جای گاز روسیه در اروپا اشاره کرد و گفت: نیازی به نگرانی نیست، واقعیت این است که روسیه و اروپا به هم نیز دارند و باید راه حلی برای بحران جاری پیدا کنند. قیمت های نفت نیز برای روسیه خیلی مهم هستند و به نظر من، این نشست و هر تحریم بعدی علیه روسیه، احتمالا این کشور را به همکاری با اوپک در سطحی فراتر از آنچه در دهه 1990 وجود داشت، سوق می دهد.

انجمن بین المللی انرژی در سال 1991 در نتیجه نزدیکی میان کشورهای تولیدکننده نفت به واسطه اوپک، به وجود آمد.

آژانس بین المللی انرژی(گروهی متشکل از 29 کشور واردکننده نفت) اغلب از همه گروه ها به ویژه اوپک، برای شرکت در گفت و گو های دوجانبه تولیدکننده - مصرف کننده دعوت به عمل می آورد.

این سازمان براساس بحث های غیررسمی و تبادل نظر به امید درک نگرانی های تمام گروه ها و در نتیجه، کاهش بیشتر اختلافات معمول بر سر قیمت نفت در دهه 1990 تشکیل شد.

سال ها طول کشید تا این سازمان با تشکیل دبیرخانه اش در سال 2002 که بعدها در ریاض قرار گرفت، ساختار فعلی خود را پیدا کند.

سازمان های بین المللی مرتبط با انرژی به اوپک پیوستند و اعضای آن به عنوان امضاکنندگان منشور انجمن بین المللی انرژی که 90 درصد عرضه و تقاضای جهانی نفت را نمایندگی می کردند، به 75 کشور رسید.

یکی از اطلاعات ضروری برای بازارهای نفتی، مصرف و تولید واقعی نفت و مشتقات آن است و بنابراین انجمن مذکور، طرح اطلاعات مشترک نفتی را در سال 2001 راه اندازی کرد که امروز به واسطه گزارش های ماهانه خود برای بالا بردن آگاهی بازیگران بازار در راستای نیاز به شفافیت بیشتر در زمینه اطلاعات بازار نفت، به عنوان یک منبع قابل اطمینان شناخته می شود.

گرچه اطلاعات بعضی مواقع دیر اعلام می شود، این انجمن دسترسی آزادانه به تمام اطلاعات را برای سازمان ها، کشورها ، صنایع، تحلیلگران و دیگر علاقه مندان فراهم ساخته است.

با موفقیت طرح اطلاعات مشترک نفتی، دبیرخانه انجمن یادشده اخیرا طرح گاز را به موازات نفت راه اندازی کرده تا اطلاعات و آمار منابع دیگر انرژی نیز با هدف افزایش سرعت و کارایی بازار در دسترس قرار گیرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان