arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

حداد عادل حامل چه پیامی برای نمایندگان تندرو درباره سوال از ظریف بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  دو هفته پیش بود که نمایندگان تندروی مجلس با پادرمیانی غلامعلی حدادعادل از دادن کارت زرد به محمد جواد ظریف منصرف شدند. اکنون مشخص شده که غلامعلی حدادعادل حامل پیامی برای طیف‌های تندروی مجلس و به خصوص نمایندگان نزدیک به جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برای خاتمه دادن به فشارهای سیاسی بر وزارت امور خارجه بوده است.

به گزارش پیام نو، روزی که جواد کریمی قدوسی در صحن علنی گفت که از پاسخ‌های ظریف به سوالاتش قانع شده است، کمتر کسی منتظر چنین پاسخی از یکی از سر سخت‌ترین منتقدان توافق ژنو و وزارت امور خارجه بود. چه آنکه محمد جواد ظریف نیز در پاسخ به سوالات نمایندگان منتقدش نه تنها هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی بروز نداد بلکه حرف‌هایی زد که طبیعتا می‌توانست آتش تندروها را افروخته‌تر کند.

آن روز اما به جز قانع شدن کریمی قدوسی، چگونگی این قانع شدن و دلایل او هم جالب توجه می‌نمود. شاید این بخش از گزارش جلسه علنی روز ۱۶ اردیبهشت گویای این ادعا باشد: «پس از پایان سخنان کریمی قدوسی، لاریجانی از وی پرسید آیا از توضیحات آقای ظریف قانع شده اید یا خیر؟ که قدوسی در پاسخ گفت: آقای ظریف با صراحت درباره رژیم صهیونیستی صحبت نکردند و ما خواستیم یک بار دیگر از خانه ملت پیام مان به سردمداران رژیم سلطه برسد که دولت، وزیر خارجه، نمایندگان مجلس و رهبری همه با رژیم صهیونیستی مخالف هستند».

حالا بعد از دو هفته کم کم مشخص می‌شود که چرا کار ظریف در آن جلسه به رای گیری برای «کارت زرد» کشیده نشد. آن روز غلامعلی حداد عادل حامل پیام مهمی بود؛ پیامی برای مخالفان محمدجواد ظریف، پیامی کاملا گویا مبنی بر اینکه پیش از شروع مذاکرات وین تضعیف وزیر امور خارجه به عنوان ارشدترین عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای به نفع منافع کشور و نظام نیست.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با پیام نو ضمن تائید این موضوع گفت: «البته همان روز هم مخالفان آقای ظریف در مقابل این پیام مقاومت کردند و اول سعی کردند با زیر سوال بردن صحت آن، پروژه‌ خود را اجرا کنند. اما هم پیام بسیار شفاف بود و هم فرد منتقل کننده پیام کسی نبود که بخواهد به غلط چنین پیغامی را برساند».

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، طیف های تندرو البته خیلی زود با کشاندن وزیر اطلاعات به صحن علنی، تلافی کردند. همچنین این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد که این پیام طیف نزدیکان جمعیت رهپویان و همچنین جبهه پایداری را مورد خطاب قرار داده بود.
نظرات بینندگان