arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

وقتی شورای نگهبان معصوم نیست / از دو ردصلاحیت جنجالی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تا دور دهم انتخابات مجلس

هاشمی رفسنجانی اما داستان دیگری داشت .او از قدیمی ها انقلاب و نظام بود و رئیس مجمع تشخیص مصلحت که بنا بر اصرار بسیاری از اطرافیانش قدم به وزارت کشور گذاشت تا تنور انتخابات را داغ تر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هنوز روزهای پر التهاب انتخابات یازدهم و دو رد صلاحیت جنجالی شورای نگهبان از یادها نرفته است.رد صلاحیت هایی که در آن روزها بازار حرف و حدیث ها را داغ تر کرده بود.

به گزارش انتخاب، رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و هاشمی رفسنجانی اما هر کدام ابعاد مخصوص خود را داشت.

اسفندیار رحیم مشایی در حالی رد صلاحیت شد که هر چند با محمود احمدی نژاد به وزارت کشور آمد تا مهر تایید رئیس دولت دهم را داشته باشد اما انتقادات نسبت به حلقه انحرافی که سیاسیون  او را سردسته آن می داستند آنقر زیاد بود که شورای نگهبان برای رد صلاحیت مرد بهاری احمدی نژاد تردید نکند.


هاشمی رفسنجانی اما داستان دیگری داشت .او از قدیمی ها انقلاب و نظام بود و رئیس مجمع تشخیص مصلحت که بنا بر اصرار بسیاری از اطرافیانش قدم به وزارت کشور گذاشت تا تنور انتخابات را داغ تر کند.

در واقع شورای نگهبان دلیلی برای رد صلاحیت وی نداشت اما به گفته اعضای شورا کهولت سن هاشمی رفسنجانی ادله ای شد برای رد صلاحیت وی.

حالا اما انتخابات مجلس دهم در راه است.

انتخایاتی که می تواند مانور قدرت میان اصلاح طلبان، اصولگرایان و احمدی نژادی ها باشد که قصد دارند به انتخابات بازگردند  همین امر گمانه زنانی ها در خصوص رد صلاحیت های احتمالی شورای نگهبان را داغ کرده است.

همین چند وقت پیش بود که  علي مطهري با پيش بيني احتمال رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان از سوي شوراي نگهبان در اين انتخابات، تاکيد کرده بود که پيروزي اصولگرايان در مقابل اصلاح طلباني نيازمند عدم حضور اصلاح طلبان در کارزار انتخاباتي است.

مطهري در پيش بيني ترکيب مجلس دهم نيز گفته بود: ترکيب مجلس دهم به نوع رفتار شوراي نگهبان بستگي دارد. اگر افراد مؤثر جريان اصلاحات يا مستقل را حذف کنند مجلس خوبي نخواهيم داشت. به هر حال براي پيش‌بيني زود است ولي قاعدتا مجلس آينده افراد حر و آزاده بيشتري خواهد داشت.
با اين وجود معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان با تاکيد بر بي‌طرفي شوراي نگهبان در برگزاري انتخابات، گفت: شوراي نگهبان اصولا به وظايف قانوني خود عمل کرده و وارد بحث‌هاي جناحي نمي‌شود و همين امر باعث شده اعتماد به شوراي نگهبان حفظ شده و حتي افزايش يابد.

سيامک ره‌پيک افزود: اگر در مواردي نسبت به شخص و جريان سياسي خاصي برخوردي صورت مي‌گيرد و از سوي شوراي نگهبان برخي رد صلاحيت مي‌شوند، بايد تبيين شود که شوراي نگهبان تنها وظايف قانوني خود را انجام مي‌دهد و اشخاص يا جناح‌هاي سياسي براي شوراي نگهبان تفاوتي ندارند و با همه افراد و جناح‌ها با معيار قانون برخورد مي‌شود.عضو حقوقدان شوراي نگهبان تاکيد کرد: شوراي نگهبان تابع قانون و سياست‌هاي رهبري است و اصل انقلاب را مراقبت مي‌کند و اين اصول بايد در رفتار، گفتار و نوع منش همه عوامل شوراي نگهبان نمود داشته باشد.

وي خاطرنشان کرد: در دوره‌اي اشخاص منتسب به فتنه، کانديدا شدند که صلاحيت برخي از آنها رد شد يا افراد منتسب به جريان‌هاي انحرافي وارد صحنه شدند که صلاحيت آنها احراز نگرديد. 

اکنون نيز اگر جريان ديگري فعال شود و افراد فاقد صلاحيت را به صحنه انتخابات بفرستد، به همان شکل عمل خواهيم کرد و بر اساس قانون با آنها رفتار خواهد شد.

معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان اما  تاکيد کرده: البته شوراي نگهبان وظيفه خاص خود را دارد که مطابق با قانون عمل نمايد. آنچه براي تک تک عوامل شوراي نگهبان مهم است معيارهاست. ما با خط، جناح و اشخاص کاري نداريم و براي ما اشخاص تفاوتي ندارند. البته ما معصوم نيستيم و ممکن است خطا و اشتباهاتي صورت بگيرد اما بايد تلاش کنيم که تابع قانون باشيم.

به این ترتیب و با توجه به عدم معصومیت شورای نگهبان که معاون اجرایی شورا هم به آن اشاره کرده، باید منتظر ماند و دیدچه سرنوشتی برای انتخابات حساس مجلس دهم رقم خواهد خورد.

منبع: پارسینه
نظرات بینندگان