arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

احمدی‌مقدم: معاینه فنی بی‌مسوول است/ برخی دستگاه‌ها حتی پلیس را زیر می‌گیرند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از وضعیت مراکز معاینه فنی در کشور گفت: این مراکز بلامسئول هستند.

  سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح امروز در همایش ملی مدیریت ترافیک با بیان اینکه رقم خسارت تصادفات در یک سال مساوی با شش درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، گفت: این رقم در حالیست که خسارت‌های معنوی همچون میزان معلولیت و از دست دادن خانواده‌ها قابل محاسبه نیست.

ساختار متمرکزی در زمینه مسائل ترافیک و تصادفات در کشور وجود ندارد

وی با بیان اینکه از سال 78 به مدت پنج سال شاهد افزایش 11.3 درصدی کشته‌های ناشی از تصادفات بودیم گفت: بعد از جنگ تحمیلی شاهد افزایش ناگهانی خودروها بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها بودیم که این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه از سال 84 که رقم کشته تصادفات به اوج خود رسید ، توانستیم سالانه درصد زیادی از کشته‌های سوانح را کاهش دهیم گفت: این در حالی است که روند سفر، خودرو و سوخت افزایش یافته و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه یک اهتمام کلی ایجاد شود تا رکورد کاهش تصادفات شکسته شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای کاهش تصادفات تنها برای حفظ جان افراد نیست، گفت: کاهش تصادفات نشان دهنده تراز فرهنگی مردم نیز است.

احمدی مقدم با بیان اینکه در گذشته حجم نابسامانی‌ها سبب شد که همیشه پلیس در بروز تصادفات مسئول باشد، گفت: مدیریت ایمنی ترافیک و مدیریت پس از صحنه تصادف همواره دو مشکل قدیمی در ایران بوده و هست و این در حالیست که رئیس‌جمهور دولت نهم به دلیل علاقه‌اش به مسائل ترافیکی تلاش‌های فردی زیادی در راستای کاهش تلفات انجام داد و در اواخر دولت دهم نیز مرکزی که در این راستا تشکیل شده بود با نظر نمایندگان مجلس لغو شد.

به گفته فرمانده ناجا در حال حاضر هیچ ساختار متمرکزی برای تبیین اهداف و راهبردهای کلان در زمینه مسائل ترافیک و تصادفات وجود ندارد و تنها افرادی تلاش‌های پراکنده‌ای انجام می‌دهند.

رییس پلیس کشور مدیریت را حلقه مفقوده مدیریت عالی ترافیک دانست و گفت: ما باید به دنبال یک ساختار قانونی باشیم که علاوه بر حضور همه نمایندگان دستگاه‌ها، عالیترین مقام کشور نیز در آن عضو باشد تا یک تصمیم یکپارچه در این زمینه اتخاذ شود و حتی نظارت و حساب‌کشی نیز انجام گیرد.

جای تاسف دارد که بگویم حتی گاهی پلیس را زیر می‌گیرند!

وی با بیان اینکه این در حالیست که نه تنها برخی دستگاه ها همکاری نمی‌کنند، بلکه دستاوردهای گذشته را به عقب می‌رانند گفت: مطمئن باشید اگر کوتاه بیاییم کیسه هوا و ترمز ضد قفل نیز به حالت قبل برمی‌گردد و شاید بتوانم بگویم که پلیس تنها دستگاهی است که تا آخر می‌ایستد و جای تاسف دارد که بگویم حتی گاهی پلیس را زیر می‌گیرند! به گونه‌ای که حتی دستگاهی با ما جلسه گذاشت و در مورد یک ماشین پرسانحه سعی داشت که ما را قانع کند که اینگونه نیست و این در حالیست که تمامی آمارهای ما نشان می‌دهد این نوع خودرو دارای بیشترین تصادفات است، اما در یک دستگاهی جلسه می‌گذارند که ما را قانع کنند!

وی با بیان اینکه دشمنان با تحریم‌های خود جنایتی را علیه شهروندان انجام داده‌اند، گفت: دشمنان با تحریم دست خودروسازان را برای دستیابی به برترین امکانات فنی کوتاه کرده‌اند و بخش دیگری هم خود خودروسازان از آن کوتاهی کرده‌اند و دشمنان در کشته شدن مردم مقصر هستند البته مردم هزینه‌ها را در راستای حفظ استقلال پذیرفته‌اند و باید در مجامع جهانی از این دشمنان شکایت کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان با برنامه ریزی و همت همه دستگاه‌ها در پایان برنامه ششم میزان کشته‌های تصادفات را به 10 هزار نفر برسانیم گفت: یکی از مهمترین عوامل در کاهش تصادفات، فرهنگ سازیست و این در حالی است که نسل قدیم رانندگان در مقابل تغییر مقاومت کرده و اما نسل جدید خود به خود همراه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بازدارندگی قانون در راستای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، گفت: قانون باید حداکثر شدت عمل را داشته باشد و افزایش قیمت جریمه‌ها در صورتی که در دولت مصوب شود گام مهمی در راستای بازدارندگی خواهد بود.

فرمانده ناجا همچنین تسریع در خروج ناوگان فرسوده را یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش تصادفات عنوان کرد و گفت:‌ سال گذشته به دلیل تغییر دولت افت شدیدی را در خروج ناوگان فرسوده شاهد بودیم، اما این در حالی است که خروج این خودروها درآمدزا است.

معاینه فنی بی‌سامان است

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید نسبت به بی‌سامانی و بلامسئول بودن بحث معاینه فنی در کشور، گفت: معاینه فنی در کشور بلامسئول است و حتی در اغلب نقاط کشور مرکز معاینه‌ای وجود ندارد و باید تمرکزی در راستای مدیریت این معاینه فنی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ارتقای استانداردها باید سختگیرانه باشد گفت: نباید پلیس را مذمت کرد که چرا سختگیری می‌کند بلکه باید دیگران را به دلیل کوتاهی در امر استانداردها مذمت کرد.

هیچ سازمانی متولی حوادث در جاده نیست

وی ساماندهی موتورسیکلت‌ها را یکی دیگر از دغدغه‌های پلیس عنوان کرد و گفت:‌ در کمتر کشوری به این میزان موتورسیکلت وجود دارد که اغلب آنان از قشر ضعیف هستند و نمی‌توان به آن‌ها سختگیری کرد و به آنها فشار آورد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از نبود مدیریت امدادی در صحنه حوادث و سوانح، گفت:‌ هیچ سازمانی متولی حوادث در جاده نیست و در حال حاضر نیز اورژانس و سازمان امداد با یک آمایش ناقص سعی در پوشش حوادث جاده‌ای دارند و مطمئنم اگر این مدیریت صحنه تصادف متمرکز شود گام مهمی در راستای کاهش تصادفات بر می‌داریم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان