arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

مصباحی‌مقدم: دولت در کنترل تورم موفق بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امروز ‌در جمع کارکنان سازمان صنایع الکترو‌نیک وزارت دفاع ‌با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد در نامگذاری سال‌های اخیر اظهار داشت: تاکید رهبری بر موضوع اقتصاد طی سال‌های گذشته و فرهنگ در سال جاری نشان دهنده ضعف مسئولان در این حوزه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه مباحث  اقتصادی در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه مردم ایران است، افزود: بر همین اساس مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند که به نوعی جامع سیاست‌های اعلام شده در سال‌های گذشته است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی توسط رهبری وارد ادبیات اقتصادی ایران شد و در جهان سابقه ندارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی ‌تفاوت بسیار دارد، چرا در اقتصاد ریاضتی  کشورها با کمبود منابع درآمد نسبت به افزونی درآمد مواجه می‌شوند در حالی در اقتصاد مقاومتی، ایران به دنبال افزایش رفاه عمومی و درآمدهاست.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی با کمبود درآمد مواجه نیست و هیچ بدهی عقب افتاده‌ای ندارد، کل بدهی خارجی ایران را 8 میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ذخیره ارزی خارجی کشورمان 110 میلیارد دلار است، همچنین ذخیره طلای مطمئنی داریم و هیچ کشور خارجی هم به ما کمک نمی‌کند، بلکه هزینه‌هایی هم برای کشور ایجاد می‌کنند و مانع پیشرفت ایران ‌می‌شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مانع‌تراشی دشمنان نسبت به فروش نفت کشورمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر اتکا بودجه کشور به درآمد نفت است و دشمنان درست از همین ناحیه ایران را تحت فشار قرار داده‌اند و ‌مانع از خرید نفت ایران توسط سایر کشورها می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایران تا 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز می‌فروخت، تاکید کرد: در حاضر فروش نفت ایران روزانه یک میلیون بشکه در روز است که همین امر با عث بروز مشکلاتی در کشور شده، بنابراین باید تا جایی که می‌توانیم اتکای بودجه کشور به نفت را کاهش دهیم.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه باید اقتصاد کشورمان را در مقابل فشار دشمنان ایمن کنیم، تصریح کرد: متاسفانه وابستگی به ارز باعث ضربه‌پذیر اقتصاد کشور شده و منابع مالی فروش از نفت با توجه به اینکه ارز در اختیار قدرت جهانی است نتوانیم پول کشورمان را جابه‌جا کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شواهد حکایت از افزایش و ادامه‌دار بودن تحریم‌ها دارد، اضافه کرد: آمریکا با تحریم ایران به دنبال فلج کردن اقتصاد کشورمان بود، اما با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون آنان به این هدف خود دست نیافته‌اند، اما باید برای جلوگیری از فشار بیشتر وابستگی کشور به نفت را کاهش و به صفر برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کر‌د:  چند بند مهم سیاست‌های ‌ اقتصاد مقاومتی مربوط به نفت است که باید بودجه کل کشور از وابستگی به نفت به صفر برسد.

وی صادرات گاز به کشورهای اروپایی را یکی دیگر از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و اظهار داشت: ایران در حال حاضر با کمترین فاصله نسبت به روسیه دومین کشور دارنده گاز است، بنابراین ایران با صادارت گاز ضمن اینکه می‌تواند منبع درآمد خوبی داشته باشد، وابستگی از نفت را کاهش ‌داده و به تبع آن امنیت ملی ایران افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که در حال حاضر کشورهای فراوانی خواهان گاز کشورمان هستند.

مصباحی‌مقدم گفت: کشورمان طی دو سال گذشته دچار رکود تورمی شد که  قابل پیش‌بینی بود، اما‌ در حال حاضر دولت به دنبال کنترل تورم است و تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین ماه 93 به 17.6 رسید.

به گزارش فارس به نقل از دفاع‌نیوز، وی با بیان اینکه برداشت صفر از پول ملی ضرری برای کشور ندارد، خاطرنشان کرد: این طرح در چند کشور اجرایی شد و بیشتر از ضرر به نفع آنان بود و در حال حاضر طرح حذف چند صفر از پول ملی کشورمان در بانک مرکزی آماده است و امیدواریم به زودی اجرایی شود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان