arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

تسویه حساب زنگنه در شانگهای

هرچند كه در هيچ يك از گزارشات رسمي صحبتي از تصميم گيري هاي جديد در حوزه نفت ايران با شركت هاي چيني در حين حضور زنگنه در چين به گوش نرسيده است اما حضور وزير نفت در كنار رييس جمهور در شانگهاي خود مي تواند حاوي خبرهاي درگوشي زيادي باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهريور ماه سال گذشته و پس از روي كار آمدن دولت يازدهم و حضور شيخ الوزراي نفتي جمهوري اسلامي ايران بر راس وزارت نفت در خيابان طالقاني نخستين پس لرزه هاي برخورد با چيني ها زده شد و بيژن نامدار زنگنه در پي تاخيرهاي پي درپي چيني ها در ميادين نفتي ايران رسما اعلام كرد كه اگر چيني ها تاخيرات خود را جبران نكنند از ميادين نفتي ايران اخراج خواهند شد. بر اين اساس ديري نپاييد كه در ارديبهشت ماه سال جاري با حكم رسمي وزير نفت چشم بادامي ها از توسعه ميدان آزادگان جنوبي ايران اخراج شدند.

به گزارش انتخاب، چشم بادامي ها در سال 89 و در پي تشديد تحريم هاي غربي پاي شان در ميادين نفتي ايران باز شد و توانستند در زمان وزارت مسعود ميركاظمي، وزير نفت دولت دهم حضور خود در ايران را گسترش دهند امري كه از همان ابتدا با اما و اگرهاي زيادي همراه بود اما تمايل دولت دهم به افزايش حضور چيني ها موجب شد تا چشم بادامي ها به حضور خود در جنوب ايران بيش از پيش ادامه دهند و به گونه يي براي خودشان پادشاهي در ميادين نفتي ايران راه بيندازند. هر چند كه حضور اژدهاهاي زرد در ميادين نفتي ايران تنها چهار سال به طول انجاميد اما در همين زمان توانستند اطلاعات بسيار زيادي از ميادين نفتي ايران به دست آورند: اطلاعاتي كه براي مهندسان و بازرسان ايراني خطوط قرمز و براي چيني ها از الزامات حضورشان بود.

امري كه از همان ابتداي عقد قرارداد با چيني ها توسط كارشناسان نفتي به دولت سابق نسبت به فروش اطلاعات ميدان آزادگان و استفاده از اين اطلاعات در بخش عراقي اين ميدان توسط چيني ها هشدار داده مي شد اما گوش شنوايي نبود. تا اينكه پس از برخورد قاطع زنگنه با شركت چيني كم كم مشخص شد چيني ها كه خود را در ميدان آزادگان بي رقيب مي ديدند و به دليل وجود تحريم هاي بين المللي عليه ايران، صرفا متمركز بر توسعه بخش عراقي ميدان شده اند.

 شركت ملي نفت چين در چهار سالي كه با ايران قرارداد داشت، در سكوت مسوولان دولت سابق براي توسعه ميدان مجنون در سمت عراق وارد مذاكره شد و قرارداد توسعه اين ميدان را با عراقي ها منعقد كرد. از همان ابتداي عقد اين قرارداد كارشناسان نفتي به دولت سابق نسبت به فروش اطلاعات ميدان آزادگان و استفاده از اين اطلاعات در بخش عراقي اين ميدان توسط چيني ها هشدار داده بودند اما گوش شنوايي نبود تا اينكه پس از برخورد قاطع زنگنه با شركت چيني كم كم مشخص مي شود كه چيني ها كه خود را در ميدان آزادگان بي رقيب مي دانسته اند و به دليل وجود تحريم هاي بين المللي عليه ايران، با استفاده از اطلاعات بخش ايراني ميدان، صرفا متمركز بر توسعه بخش عراقي ميدان شده اند. اين امر در كنار انباشته شدن پول نفت ايران در حساب بانك هاي چيني موجب شد تا قدرت چيني ها در دولت سابق بيش از پيش به رخ كشيده شود و بتوانند امتيازات خوبي براي فروش تجهيزات نفتي به ايران و حتي تهاتر كلابه جاي پول نفت به ايران بگيرند. اين اوضاع هرچند در طول دولت دهم ادامه يافت اما با شروع دولت يازدهم و جدي شدن اولتيماتوم هاي وزير نفت،چيني ها از ميدان آزادگان اخراج شده و همزمان استفاده از اطلاعات نفتي ايران براي در اختيار گيري توسعه ميادين عراقي بيشتر مشهود شد. با اين اوضاع هرچند كه موضوع فروش اطلاعات نفتي ايران توسط چيني ها تنها به زمزمه يي ميان مديران نفتي مبدل شده است و تصميمات دقيق تر براي برخورد با اين موضوع توسط مديران نفتي به آينده يي موكول مي شود كه مشخص نيست زمان دقيق آن كي است؟

به هر روي صبح روز گذشته 30 ارديبهشت ماه بيژن نامدار زنگنه به همراهي حسن روحاني، رييس جمهور تهران را به مقصد شانگهاي ترك كرد تا در چهارمين نشست سران تعامل و اقدام هاي اعتمادسازي در آسيا (سيكا) شركت كنند.

هرچند كه در هيچ يك از گزارشات رسمي صحبتي از تصميم گيري هاي جديد در حوزه نفت ايران با شركت هاي چيني در حين حضور زنگنه در چين به گوش نرسيده است اما حضور وزير نفت در كنار رييس جمهور در شانگهاي خود مي تواند حاوي خبرهاي درگوشي زيادي باشد.

با اين حال به نظر مي رسد كه پس از اولتيماتوم جديد نفتي ايران به پيمانكار چيني توسعه ميدان آزادگان شمالي، بيژن زنگنه، وزير نفت براي مذاكره با شركت هاي نفتي چين مسافر شانگهاي چين شده است كه البته به نظر نمي رسد با شرايط پيش آمده اين مذاكرات براي حضور بيشتر چيني ها در ايران باشد، چرا كه چندي پيش و پس از خلع يد پيمانكار چيني طرح توسعه ميدان مشترك آزادگان جنوبي، علي ماجدي، معاونت امور بين المللي وزارت نفت هم براي پيمانكار چيني طرح توسعه آزادگان شمالي خط و نشان كشيد و اين پيمانكار چيني را نيز تهديد به اخراج از ايران كرد.

 به اين ترتيب به نظر مي رسد موضوع پول هاي بلوكه شده ايران در چين، تهاتر كالاو نفت، حضور چيني ها در ميادين ايراني، ادامه همكاري يا خلع يد كامل از چيني ها و البته موضوع فروش اطلاعات نفتي ايران توسط چشم بادامي ها در راس موضوعات قابل مذاكره ميان بيژن زنگنه و طرف هاي چيني باشد تا شايد زنگنه به اين طريق حساب نفتي ايران با چين را تسويه كند.

منبع: اعتماد
   
نظرات بینندگان