arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

مطهری: وزیر دادگستری در عملکرد جزو بیکارترین وزرای کشور است/تبدیل سوال از وزیر به سخنرانی یک بدعت است

وی افزود: کاری که امروز در مجلس انجام شد و سوال از وزیر تبدیل به یک سخنرانی شد یک بدعت است که با قانون اساسی و آئین‌نامه مجلس سازگار نیست و باعث محدود شدن اختیارات نظارتی مجلس شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پاسخگویی وزیر دادگستری به مجلس تاکید کرد و از اینکه سوال از وزیر دادگستری از دستور کار مجلس خارج شده و به جای آن محسنی‌اژه‌ای برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شده انتقاد کرد.

علی مطهری در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) در اخطاری مستند به اصل 160 قانون اساسی و تذکر در مورد ماده 24 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: ما از آمدن آقای محسنی‌اژه‌ای و توضیحات ایشان استقبال می‌کنیم گرچه انتظار این بود ایشان توضیحات جزئی تری بدهند.

وی افزود: کاری که امروز در مجلس انجام شد و سوال از وزیر تبدیل به یک سخنرانی شد یک بدعت است که با قانون اساسی و آئین‌نامه مجلس سازگار نیست و باعث محدود شدن اختیارات نظارتی مجلس شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اصل 160 قانون اساسی تاکید کرد: طبق اصل 160 وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه را برعهده دارد و این رابط بودن به این معنا نیست که صرفا طرحی را از قوه قضائیه بگیرند و به دولت بدهند و لایحه به مجلس بیاورند اگر این طور باشد یک پیک موتوری هم کافی است تا این کار را انجام دهد و ما نیازی به وزیر دادگستری نداریم.

مطهری خاطر نشان کرد: مسئولیت وزیر دادگستری این است که پاسخ را از قوه قضائیه بگیرد و در مجلس بیان کند به هر حال وزیر دادگستری باید پاسخگو باشد. ضمن اینکه ما با بدعتی که در مجلس انجام شد، امکان رای‌گیری در مورد سوال را هم از بین بردیم من امیدوارم این اقدام همین یکبار باشد و هیأت رئیسه دوباره این کار را تکرار نکند.

محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت، خاطر نشان کرد: ما این را قبول داریم که وزیر دادگستری پاسخگوی عملکرد قوه قضائیه نیست اصل 160 قانون اساسی هم ظرفیت‌هایی دارد که متاسفانه از آن استفاده نشده و ما این را قبول داریم علتش هم این است که قانونی پیرامون اصل 160 نداریم.

وی از اعضای کمیسیون قضائی و نمایندگان مجلس خواست تا یک قانون اجرایی برای اصل 160 قانون اساسی تدوین و آن را درمجلس مطرح کنند.

باهنر در پایان گفت: وزیر دادگستری تنها وزیری است که اسمش در قانون اساسی آمده اما در عملکرد جزو بیکارترین وزرای کشور است لذا باید از ظرفیت اصل 160 قانون اساسی استفاده کنیم.

سوال بهرام بیرانوند و جواد کریمی قدوسی از وزیر دادگستری در مورد نقش یقه سفید‌ها در مفاسد اقتصادی در دستور کاری جلسه روز گذشته مجلس بود که رئیس مجلس آن را از دستور کار خارج کرد و در مقابل محسنی‌اژه‌ای در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) حاضر شد و توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان