arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

کودتای تبلیغاتی عربستان برای ایران /باید هایی که سعودی ها را وادار به رابطه با ایران می‌کند

تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، به‌خصوص تلاش‌هایی که سعودالفیصل، وزیرخارجه عربستان پیگیری می‌کند، بیشتر برای ایجاد این استنباط در منطقه و جهان است که سعودی مبتکر بهبود روابط ایران و کشورهای عربی خلیج‌فارس است. درحالی که این‌طور نیست و این ابتکار ازآن دیپلماسی ایرانی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سعودی‌ها مجبور هستند که روابط و مناسبات خود با ایران را تعدیل کنند. در همین مقطع باید دقت کرد که وضع سعودی به چه صورت درآمده است. دولت سعودی وقتی دید که ادامه فعالیت‌های تروریستی این گروه‌ها به زیان خودشان و خاورمیانه خواهد بود، فهمید که نمی‌تواند اینها را نابود کند. چراکه اینها آتش‌هایی بودند که خودشان افروختند و امروز اگر بخواهند دست به اقداماتی بزنند که این آتش خاموش بشود و اگر خیلی فشار به اینها وارد بشود، سلاح را به سمت خود سعودی‌ها نشانه خواهند گرفت. لذا با احتیاط زیادی در این رابطه راه می‌روند. در همین رابطه‌ها سعودی‌ها یک وضعیت پرسش‌برانگیزی را در قبال روابط با ایران در پیش گرفتند که ظاهر خیلی غلط‌انداز به نظر می‌رسد.

به گزارش انتخاب، تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، به‌خصوص تلاش‌هایی که سعودالفیصل، وزیرخارجه عربستان پیگیری می‌کند، بیشتر برای ایجاد این استنباط در منطقه و جهان است که سعودی مبتکر بهبود روابط ایران و کشورهای عربی خلیج‌فارس است. درحالی که این‌طور نیست و این ابتکار ازآن دیپلماسی ایرانی است.

ما همه شاهد هستیم و همه جا ثبت شده که وزیرخارجه دولت جدید ایران به‌دنبال چالش دیپلماتیکی که برای بهبود روابط با غرب آغاز کرد (به‌خصوص درباره بحث‌های هسته‌ای)، همزمان همگان به چشم خویش دیدند که یک چالش دیپلماتیک برای بهبود روابط با کشورهای عربی هم آغاز شد و در عمل هم وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران مسافرت‌های زیادی به این مناطق انجام داد و این اقدام برای همه ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی خیلی چشمگیر بود. وقتی سعودالفیصل دید که جز بهبود روابط با ایران چاره دیگری برایشان نمانده و مجبور هستند که با ایران رابطه داشته باشند، دست به یک ابتکار دیپلماتیک زد.

هدف این ابتکار تنها یک چیز است و آن وانمودکردن به منطقه و جهان که آنها ابتکارعمل را در دست دارند. چند روز قبل سعودالفیصل رویترز را خواست و در پاسخ سوالی که رویترز درباره روابط با ایران مطرح کرده بود، گفت ما می‌خواهیم که این روابط را توسعه بدهیم و از وزیرخارجه ایران هم دعوت کردیم که به عربستان سعودی سفر بکند اما این واقعیت نداشت. متاسفانه رسانه‌های ایرانی هم تحقیق نکرده این را منعکس کردند. درحالی که همین رسانه‌ها می‌دانستند که یک هفته قبل صحبت از این بوده که ظریف می‌خواسته به عربستان برود. رسانه‌های ایران درخواست ظریف برای سفر به عربستان را به‌خوبی منعکس نکردند اما صحبت‌های سعودالفیصل را پوشش زیادی دادند.

همین رسانه‌ها باید به‌دنبال ادعای سعودالفیصل در دعوت رسمی از وزیرخارجه جمهوری اسلامی برای دیدار از ریاض، تکذیبیه وزارت خارجه ایران را نیز منعکس می‌کردند. این بود بازی رسانه‌ای سعودی‌ها در وانمودکردن خود به‌عنوان قرارداشتن در راس همه سیاست‌ها و ابتکارات خوب برای بهبود مناسبات منطقه‌ای. در این بازی‌هایی که سعودی‌ها دست زده‌اند، می‌خواهند بگویند، حال که شرایط به این صورت در آمده است و ما مجبور هستیم روابط با ایران را درست بکنیم، بهتر است که به دنیا، آمریکا و به کشورهای عربی منطقه بگوییم که این ابتکارعمل در دست ماست و نه دولت جدید ایران. یک کودتای تبلیغاتی اینچنینی است. چیزی که در این رابطه حقیقتا مایه‌تاسف است، برخورد رسانه‌های ایرانی است.

ما باید خیلی دقت و هوشیاری داشته باشیم که هیچ عملی در عالم سیاست به‌طورغیرمترقبه اتفاق نمی‌افتد. باید حافظه تاریخی خودمان را به کار ببریم تا متوجه حقایق بشویم. حافظه تاریخی در این رابطه به‌خصوص تنها دو الی سه هفته است. درحالی که سعودی‌ها مجبور به این کار بودند، ایران یک قدرت واقعی در منطقه است و همیشه ابتکارعمل را دردست دارد چنان‌که در گذشته هم، درموارد بسیاری مبتکر اصلاح کردن‌ها و تعدیل کردن‌ها وبهبود روابط و مناسبات با دیگران بوده است. این‌بار هم باید حافظه تاریخی دو هفته‌ای خود را به‌کار بگیریم که این آقای ظریف بود که در ادامه سفر خود به کویت وامارات و قطر و برای بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه خواست که به عربستان برود اما آنها نپذیرفتند.


منبع: روزنامه آرمان

نظرات بینندگان