arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

هنرمند مشهور کردی درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


عباس کمندی، هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر، نمایش‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مشهور کردستانی، پس از انتقال به بیمارستان توحید سنندج به دلیل ناراحتی کلیوی، متأسفانه صبح امروز در سن 62 سالگی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

منطقه کردستان، عباس کمندی هنرمند بزرگ کردستانی متولد سال 1331 در شهر سنندج است که شعر سرایی، قصه‌نویسی و قصه‌پردازی را از دوران نوجوانی آغاز کرد و سال‌ها بعد به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین هنرمندان این سرزمین مبدل گشت.

وی بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه‌های آهنگ گلاویژ، پرشنگ، اورامان، کیژی کورد در ۳شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فولکلوریک (فرهنگ مردم)، تحقیق در زندگی‌نامه شخصیت‌های کرد و تبدیل آن به فیلم‌نامه از جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه، میر نوروزی و... را در کارنامه هنری خود دارد.

عباس کمندی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی هم موفق به خلق آثاری همچون اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان، و همچنین پهلوان پنبه شده است.

آثاری چون دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی‌نامه سید علی اصغر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی، گردآوری اشعار هجایی ایرانی قبل از اسلام نیز از دیگر آثاری است که از ذهن سرشار او سرچشمه گرفته است.

عباس کمندی پس از 62 سال زندگی پربار، صبح روز پنجشنبه، اول خردادماه، بر اثر ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.

مراسم تشییع جنازه این هنرمند بزرگ کُرد روز پنجشنبه، اول خردادماه، بعد از نماز عصر در مسجد ملاویسی سنندج برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان