arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

نقشه راه «هاشمی» برای بهبود روابط ایران و عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  "علی هاشم” تحلیلگر سایت "المانیتور” در مقاله تازه خود به نقش آبت الله هاشمی در بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان سعودی اشاره می کند. این روزنامه نگار عرب معتقد است که پیام اخیر حسن نیت "سعود الفیصل” وزیر امور خارجه عربستان سعودی به "محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران ناشی از عملکرد مثبت "هاشمی” در قامت یک "میانجی” بوده است.

به گزارش ”تدبیر”، تحلیلگر سایت "المانیتور” با اشاره به تصمیم مشترک عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره سفر اتباع آن کشورها به لبنان به عنوان یکی از پایگاه های نفوذ ایران معتقد است که این موضوع ناشی از بهبود روابط تهران و ریاض بوده و در این باره می افزاید:”عربستان سعودی و امارات متحده عربی ممنوعیت وضع شده برای سفر اتباع کشورهای شان به لبنان را لغو کرده اند. در این میان شاهد بهبود سریع در روابط تهران و ریاض هستیم و دو کشور در حال مذاکره با یکدیگر هستند. این موضوع به آینده بیروت نیز تاثیرگذار خواهد بود. اکنون که در خاورمیانه جدید شاهد بهار عربی بوده ایم به نظر می رسد ایران و عربستان سعودی امروز بیش از هر زمان دیگری به عنوان بازیگران اصلی منطقه ای در کنار یکدیگر می توانند به حفظ و تقویت ثبات در منطقه کمک کرده و از شدت تنش ها بکاهند.”

سایت "المانیتور” در ادامه می افزاید:”اکنون اخبار رسیده از ریاض و تهران نشان می دهد که مرحله تازه ای در روابط ایران و عربستان سعودی آغاز شده است. درک تغییرات ایجاد شده مهم است. "حسین امیرعبداللهیان” معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با "المانیتور” اظهار داشته که هر دو کشور ایران و عربستان سعودی خواستار حفظ ثبات در منطقه هستند. یک منبع آگاه دیگر نیز معتقد است که منافع مشترک زیادی میان ایران و عربستان سعودی برای گسترش همکاری ها با یکدیگر وجود دارد. این منبع خاطر نشان ساخته که در این میان دولت عمان نقش حیاتی ایفا کرده است. این منبع در ادامه خاطر نشان می کند که تبادل پیام میان مقام های عمالنی با مقام های سعودی و ایرانی زمینه لازم برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی را فراهم کرده است.”

با این حال، "علی هاشم” معتقد است که در ارتباط با پیام اخیر عربستان سعودی به ایران آیت الله هاشمی رییس جمهوری پیشین ایران نقش کلیدی ایفا کرده است و در این باره می افزاید:”منبع دیگری در تهران که نزدیک به آیت الله هاشمی است اظهار داشته که او در پایان دادن به تنش های موجود میان ایران و عربستان سعودی نقش مهمی داشته است. این منبع آگاه به "المانیتور” گفته است:”پیش از برداشته شدن هرگونه گامی آیت الله هاشمی اقدامات مهمی را انجام دادند. ایشان از مقام های ریاض پیام هایی را دریافت کردند و آن را به مقام های ایرانی ابلاغ کردند.”

 

این روزنامه نگار عرب در ادامه اشاره می کند که نقشه راه آیت الله "هاشمی” بر این مبنا است که مذاکرات ایران و عربستان سعودی بر سر موضوع بحرین و لبنان آغاز شود، سپس موضوع یمن دنبال شده و در نهایت مسئله سوریه مورد بررسی قرار گیرد.

 

"المانیتور” در ادامه می افزاید:”این منبع آگاه اظهار داشته که آیت الله هاشمی معتقد است حل چالش های پیش روی ایران و عربستان سعودی در لبنان و بحرین آسان تر از دیگر کشورهاست چرا که اختلاف نظرها در این زمینه کمتر است. در این میان انتخاب رییس جمهوری آینده لبنان و توافق احتمالی ایران و عربستان سعودی می تواند آزمونی برای دو کشور باشد. در نهایت دشوارترین موضوع یعنی بحران سوریه مدنظر قرار خواهد گرفت.”

این منبع آگاه هم چنین خاطر نشان کرده که ایران و عربستان سعودی هر دو نیازمند برقراری ثبات در خاورمیانه هستند و به همین دلیل دو کشور باید در زمینه لبنان با یکدیگر به توافق برسند. به همین خاطر تهران و ریاض باید بر سر نامزد ریاست جمهوری لبنان با یکدیگر به اجماع دست یابند. این منبع هم چنین اظهار می دارد که در زمینه بحرین نیز هر دو کشور نیازمند توافق با یکدیگر و ایجاد مصالحه میان دولت و مخالفان سیاسی هستند. ایران و عربستان سعودی هر دو خواستار اجرای اصلاحات در بحرین و مصالحه دولت آن کشور با مخالفان هستند.”
برچسب ها: عربستان
نظرات بینندگان