arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

چقدر ثروت براي شادبودن کفايت مي کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتايج يک تحقيق که توسط برنده ي نوبل اقتصاد انجام شده، نشان مي دهد که درآمد بيشتر تا سطح مشخصي مي تواند براي فرد خوشحالي بيشتري را به ارمغان بياورد.
 

 تحقيقي که توسط محققان دانشگاه پرينستون آمريکا انجام شده نشان مي دهد که ميزان درآمد و ميزان شادي افراد تا سقف مشخصي از درآمد رابطه اي مثبت دارند و پس از آن کسب درآمد بيشتر چندان باعث افزايش خوشحالي فرد نمي شود و عوامل ديگري نقش پررنگ تري در شادي افراد بازي مي کنند.

بنابر نتايج اين تحقيق که در آن 450 هزار نفر مورد بررسي قرار گرفته اند، افرادي که درآمدي کمتر از 75 هزار دلار در سال دارند اگر درآمد آن ها افزايش يابد به ميزان قابل توجهي در زندگي روزمره احساس بهتري خواهند يافت اما براي مثال اگر درآمد فردي از 75 هزار دلار در سال به 150 هزار دلار در سال افزايش پيدا کند، اگرچه اين فرد احساس بهتري نسبت به عملکرد خود پيدا خواهد کرد اما ميزان شادتر بودن او در زندگي روزمره تغيير محسوسي نخواهد کرد.

دو اقتصاددان به نام هاي دانيل کاهنمن، برنده نوبل اقتصاد سال 2002، و آنگوس ديتون اين تحقيق را انجام داده اند و نتيجه گرفته اند که پول زماني به ميزان قابل توجهي باعث افزايش سطح خوشحالي افراد مي شود که نيازهاي ضروري زندگي مانند مسکن را برطرف کند.

در واقع بنابر ادعاي اين اقتصاددانان دانشگاه پرينستون، افرادي که درآمد پاييني دارند در زندگي احساس «فلاکت» بيشتري مي کنند در حالي که با افزايش سطح درآمد اين احساس ناخوشايند برطرف شده و سطح شادي فرد افزايش مي يابد. گفتني است که اين تحقيق تنها در مورد اقتصاد آمريکا انجام شده است، اقتصادي که درآمد سرانه در آن معادل 53 هزار دلار در سال است.
نظرات بینندگان