arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۳

محسن رضایی: دولت هم‌اکنون با کمبود منابع مالی برای واریز به حساب خانوارها مواجه است/ غرب فرصت طلایی مذاکرات را از دست ندهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شکست در مذاکرات هسته‌ای از سوی غربی‌ها، موجب تغییر رفتار ایران در میزان درصد غنی‌سازی می‌شود.

محسن رضایی در حاشیه گردهمایی رزمندگان دوران دفاع مقدس شهر زاویه از توابع شهرستان زرندیه در پاسخ به سؤالی در ارزیابی مذاکرات اخیر نمایندگان کشورمان با1+5 اظهار داشت: در حال حاضر تیم مذاکره‌کننده کشورمان از ابتدای مذاکرات تاکنون پخته‌تر و سنجیده‌تر عمل کرده است و با تجربه بیشتری مذاکرات را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان کشورمان در نشست 1+5 ثابت کردند که حرکات حریف را به خوبی درک کرده و نسبت به خطوط قرمز نیز توجیه شده‌اند و در چارچوب نظام و رهبری حرکت می‌کنند.

وی با بیان این‌که مذاکرات نسبت به گذشته سخت‌تر شده است، اضافه کرد: سختی کار این است که بحث‌ها از کلیات وارد جزئیات شده و جلسات آینده از سخت‌ترین جلسات تیم مذاکره‌کننده است که امیدواریم با توکل به خدا و بکارگرفتن تمامی ظرفیت‌ها و مهارت‌های دیپلماتیک هوشیارانه عمل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که تیم مذاکره‌کننده کشورمان با موفقیت این دوران را سپری کنند و از حقوق هسته‌ای ایران دفاع کرده و بهانه‌ها را از دشمنان ایران بگیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر توصیه به غربی‌ها در روند مذاکرات گفت: توصیه ما به کشورهای غربی این است که این فرصت طلایی را از دست ندهند.

وی تصریح کرد: غربی‌ها اگر بخواهند مذاکرات را با شکست مواجه کنند یقین بدانند جمهوری اسلامی ایران هم برخوردهای خود را تغییر خواهد داد و قطعا به سمت غنی‌سازی بیشتری خواهد رفت.

وی اضافه کرد: اگر طرف غربی باعث شکست مذاکرات شود، به نظر من ایران نباید خود را محدود به غنی‌سازی در درصد پائین‌تر کند و تا آنجا که منافع ملی ایجاب می‌کند، غنی‌سازی را در درجات بالاتر ادامه دهد.

رضایی بیان کرد: در این صورت کار غربی‌ها سخت‌تر خواهد شد پس بهتر است که آنها این فرصت طلایی را از دست ندهند و به دنبال کارشکنی نباشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات شکست هم بخورد، باز هم ما پیروز میدان هستیم چون دست دشمن را برای همگان رو کرده‌ایم و مردم دشمن واقعی را می‌شناسند و وحدت بیشتری پیدا خواهند کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ارزیابی وی از اجرای این طرح گفت: دولت هم‌اکنون با کمبود منابع مالی برای واریز به حساب خانوارها مواجه است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نیز انصراف دو میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی اما، دولت به منظور تأمین منابع مالی اجرای این طرح به ناچار مبلغی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را صرف تأمین منابع یارانه‌ها کرد.

وی با بیان این‌که ادامه این روند قطعا برای اقتصاد کشور مضر است، اظهار داشت: دولت هم در چارچوب قانون این کار را دنبال می‌کند اما، یارانه‌ها باید در چارچوب دیگری و به صورت یارانه‌های درآمدی نه مصرفی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: یارانه درآمدی نخست به حساب مردم واریز می‌شود تا اطمینان ایجاد شود و بعد با هدایت این سرمایه به سمت تولید و با رونق دادن به اشتغال و تولید، دوباره با سود بیشتر به مردم می‌رسد.

رضایی، یارانه‌های درآمدی را مناسب‌ترین جایگزین برای یارانه‌های مصرفی که تورم‌زاست دانست و افزود: در این طرح، یارانه‌ها با رونق دادن به تولید و اشتغال با سود بیشتر به مردم می‌رسد و به این ترتیب، میزان یارانه افراد و خانواده نیز افزایش می‌یابد، به عبارتی، یارانه جنبه تولیدی و درآمدی پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: تبدیل یارانه‌های تورمی به درآمدی بدین معنی است که یارانه‌هایی که در حساب مردم ریخته می‌شود و اشتغال و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با سودی دوباره به جیب مردم برگردد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان