arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۳

توليد نخستين رانا در عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در واپسين روزهاي ارديبهشت ماه نخستين خودروی رانا در خط توليد گروه صنعتی ایران خودرو در سایت عراق تولید شد تا گامي بلند در جهت حضور پررنگ ايران خودرو در اين كشور باشد.     

به گزارش ايكوپرس، معاون صادرات و امور بين الملل گروه صنعتي ايران خودرو با اعلام خبر، اظهار كرد: خط توليد ايران خودرو در عراق ظرفيت توليد 10 دستگاه از محصولات اين شركت در هر ساعت را دارد كه براساس آن مي توان در سال براي توليد 20 هزار خودرو در هر شيفت برنامه ريزي كرد.

علي علمي با بيان اين كه در عراق درخواست توليد بيش از 22هزار دستگاه محصول به ايران خودرو ارایه شده، افزود: اين سفارش وجود دارد و از نظر صنعتي نيز توان انجام مهياست اما مشكلات ناشي از تحريم هاي بين المللي كمي كار را سخت كرده است.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا تحريم هاي بين المللي همچنان مشكل آفرين هستند يا خير، اظهار كرد: اين مشكلات تا اندازه اي كم‌تر شده، اما در حوزه فعاليت هاي بين المللي همچنان محدوديت هايي را ايجاد مي كنند كه در تلاش هستيم تا از طريق شركاي خارجي و همچنين بانك هايي كه در فهرست تحريم قرار ندارند، آن‌ها را رفع كنيم.

علمي گفت: از اين هفته اقدامات توليدي را براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته در سايت عراق جاري خواهيم كرد تا به توليد 1500دستگاه خودرو در ماه برسيم.

وي با بيان اين‌كه براي تحقق اين مهم نياز داريم تا همه به شكلي نو فكر و حركت كنيم، افزود: رانا، سمند و سورن محصولاتي هستند كه در عراق توليد و به بازار عرضه خواهد شد، اما اين را بايد در نظر بگيريم كه نيازهاي مشتري در اين كشور متفاوت است و از نظر مقررات نيز ويژگي هاي خاص خود را دارد.

معاون صادرات گروه صنعتي ايران خودرو اظهار كرد: رانا از پايه براساس استاندارد يورو4، ترمز ضد قفل و داشتن دو كيسه هوا طراحي و توليد شده، اما مشتري ما در عراق هيچ‌كدام از اين سه ويژگي را نمي خواهد. اين امر از يك سو زمينه توليد محصول با قيمت تمام شده كم‌تر و قدرت رقابت بيش‌تر را فراهم مي كند اما از سوي ديگر ما را وادار مي كند در بخش طراحي و توليد تغييراتي ايجاد كنيم.

علمي خودروسازان چيني را مهم­ترين رقباي ايران در بازار عراق دانست و افزود: چيني ها با جديت در بازار عراق حضور پيدا كرده اند و اگر ما در رقابت با آن‌ها كوتاهي يا تاخير داشته باشيم به سادگي اين بازار را از دست مي دهيم كه پس گرفتن آن بسيار مشكل خواهد بود.

وي با بيان اين‌كه تا پايان سال جاري شمسي ارسال 18هزار  SKDبه عراق را در دستور كار داريم، ادامه داد: در خط توليد عراق تاكنون نزديك به 100 دستگاه پژو پارس توليد شده و در حال حاضر نيز قطعات مورد نياز براي توليد صد دستگاه رانا ارسال شده است.

معاون صادرات گروه صنعتي ايران خودرو در پايان گفت: همكاران من در معاونت صادرات از حالت درون گرا خارج شده و با رويكردي برون گرا، برنامه هاي صادراتي گروه را دنبال مي كنند. هر چه اين برون گرایي را جلوتر ببريم، شاهد ثمرات بيش‌تر آن خواهيم بود چرا كه درها يكي پس از ديگري در حال باز شدن هستند و با وجود مشكلات و موانع متعدد، در حال پيشرفت و حل مشكلات هستيم كه نتيجه آن بهبود اوضاع خواهد بود.
نظرات بینندگان