arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۲۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳

متکی: 16سال است اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری موفق نمی شوند،حالا4سال دیگر هم به آن اضافه شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نیوز نوشت:
منوچهر متکی عضو جبهه پیروان و وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در نشست کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند  با بیان اینکه  من در این یک سال سکوت نکرده بودم، بلکه از فعالیت‌های معمول 5 سال اخیر خود مرخصی گرفته بودم، یادآور شد: واگذاری انتخابات از یک جریان سیاسی به یک جریان دیگر در کشورمان تازگی نداشت از این‌رو جریانات سیاسی باید ارزیابی کنند که آیا ورودشان به یک کارزار سیاسی از ساماندهی لازم برخوردار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ما در انتخابات گذشته اشتباهات بسیار جدی داشته‌ایم، افزود: شاید این تعبیر قابل توجه باشد که یک انتخابات برده واگذار شد از این رو زمینه‌هایی وجود داشت که می‌توانستند زمینه را طور دیگری رقم بزند.

متکی و گفت: زمانی که به عنوان یک حرکت جمعی کار و فعالیت خود را ارزیابی می‌کنیم باید بسیار شفاف و صادقانه به ارزیابی بپردازیم که کجا اشتباه کرده‌ایم.

عضو جبهه پیروان با اشاره به نتیجه انتخابات سال 76 ادامه داد: وقتی نتیجه انتخابات در سال 76 آنگونه که برخی تصور می‌کردند رقم نخورد تصور شد که این امر ناشی از یک اشتباه بوده است که در 4 سال آینده مرتفع خواهد شد اما مجدد در 4 سال آینده نیز همان نتیجه سال 76 با یک آرای بیشتری رقم خورد.


متکی تأکید کرد: هرگز به صورت جدی پرسیده نشد که چرا نگاه زعمای سیاسی از سال 76 تا 92 و طی 16 سال محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در سال 76 جاده پیچید اما ما نپیچیدیم خاطرنشان کرد: کاندیدای مطرح شده در سال 76 رأی نیاورد و این وضعیت 16 سال ادامه داشت و چهار سال تکمیلی آن نیز در انتخابات سال گذشته رقم خورد و از این رو چرایی این اتفاق برای بار پنجم قابل توجه است که باید کنکاش و بررسی شود.

متکی شناخت مردم، تبیین راهکارهای سیاسی و انتخاب کردن‌ها و انتخاب نکردن‌ها را در این کنکاش و بررسی مؤثر دانست و گفت: سال 92 مصداق انتخاب نکردن بود که باید تجدیدنظر کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با اشاره به روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم تجربیات او را نسبت به رؤسای جمهور قبلی بیشتر ارزیابی کرد و گفت: آقای روحانی بیش از 30 سال در بخش‌های محوری و کلیدی حضور داشته است. از این رو  این سابقه و جایگاه انتظارات را بالا می‌برد.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین دولت خاطرنشان کرد: دولت شعار اعتدال‌گرایی را مطرح کرده است که این شعار در دو عرصه ساختار، سیاست و انتخابات نمود دارد که البته هنوز در حوزه سیاست برای قضاوت زود است.

متکی با بیان اینکه لازم نبود که این شعار را در بحث ساختارها به کار ببرند، افزود: بعد از ریاست‌جمهوری آقای هاشمی دولت‌ها با پیروزی در انتخابات سعی کردند همه نیروهای مؤثر را حذف کنند و وزرا موظف شدند معاونان خود را با رئیس‌جمهور هماهنگ کنند که قبلش اینگونه نبود و این روال به پائین‌ترین سطوح مدیریتی هم رسید.

عضو جبهه پیروان ادامه داد: اگر در مجلس پنجم نماینده‌ای انتقاد می‌کرد با مصاحبه‌های آنچنانی معاون وزیر کشور وقت مواجه می‌شد که می‌گفتند شما پیام دوم خرداد را درک نکرده‌اید و این اتفاقات بعد از دوران خاتمی نیز رخ داد.


این کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات 92 ادامه داد: به اعتقاد بنده آقای رئیس‌جمهور در بخش سیاست‌ها تصمیم هوشمندانه‌ای داشته است و در حوزه سیاست داخلی و از جمله وزارت کشور بر اساس نقل موجود، کسانی را که فکر می‌کرد از جریان سیاست او نیست، انتخاب کرد اما بلافاصله جریانات رادیکال سعی کردند با برخورد تبلیغاتی او را متوجه کنند که نمی‌تواند هرکسی را که خواست، انتخاب کند و در این زمینه می‌توانیم به انتخاب استانداران و فرمانداران اشاره کنیم.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر تلاش شد دانشگاه‌ها به مجموعه اصلاح‌طلبان که تبلور روشن‌فکری است، سپرده شود، تصریح کرد: البته حرکات ولایی در دانشگاه‌ها رشد قابل توجهی داشته است و مانند شرایط دانشگاه در دوران گذشته نیست، لذا نمی‌توانند اقداماتی همچون وقایع سال 78 را طراحی کنند.


متکی با بیان اینکه هم دولت گذشته و هم دولت فعلی به دنبال تحقق حقوق ملت ایران است، تأکید کرد: حمایت ما از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این چارچوب تعریف می‌شود و هرکس باید در این زمینه سهم خود را ایفاء کند.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان، بازگردانده شدن پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه را اقدامی درست ارزیابی کرد و گفت: رفتن پرونده هسته‌ای ایران در زمان مسئولیت روحانی و خرازی به شورای عالی امنیت ملی اشتباه بود و به شائبه امنیتی بودن آن دامن می‌زد و از طرف دیگر همتایان خارجی ما در سطح وزارت خارجه در مذاکرات شرکت می‌کردند اما طرف ایرانی در سطح شورای عالی امنیت ملی حضور داشت.

عضو جبهه پیروان در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما در انتخابات مجلس کاندیدا خواهید شد یا خیر،‌ گفت: انشالله کاندیدا نمی‌شوم.

وی درباره رویکرد احمدی‌نژاد نیز خاطرنشان کرد: به صورت عام از رؤسای جمهور انتظار نمی‌رود که نسبت به مسائل سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی اشراف داشته باشند اما این توقع وجود داشت که رئیس‌جمهور به دستگاه دیپلماسی خود اعتماد کند؛ ما در این زمینه مشکل داشتیم و به این جهت که در برخی افراد این باور وجود داشت که در سیاست خارجی همه چیز را می‌دانند و مشکل بزرگتر این بود که نمی‌دانستند که نمی‌دانند.

متکی ادامه داد: یکی از مسائلی که به صورت شرطی مطرح شد اما در ادامه به صورت رهنمود بیان می‌شد به هم ریختن ساختار وزارت خارجه بود که من در روزهای پایانی وزارتم به این مسئله اعتقاد نداشته و به آن عمل نکردم و وقتی برخی افراد از جمله قائم‌مقام فعلی وزارت خارجه خواستند استعفا‌ دهند من از آنها خواستم که بمانند‌ و بنده درباره دو سفیر و مواردی که برای برکناری مطرح شد تمکین نکردم و سعی کردم به شیوه خود افراد را متقاعد کنم.
برچسب ها: متکی ، اصولگرایان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
12
1
دیپلمات خدوم باهوش و نجیب ایران
نظرات بینندگان