پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اشکان کيهان
کمپاني فورد شکايت رسمي خود عليه کمپاني فراري را به دادگاه ديترويت
تسليم کرده است. فورد، کارخانه اتومبيل سازي ايتاليايي را متهم کرده که نام
يکي از «پيک آپ» هاي موفق اين برند به نام « F - 150 » را براي اتومبيل جديد خود در رقابتهاي فصل آتي فرمول يک برگزيده است. فراري نام اتومبيل جديدش را « F150 » انتخاب کرده و فورد به همين دليل از اين کمپاني به دادگاه ديترويت شکايت کرده است.
فراري در اصل به گروه فيات تعلق دارد که در ايالات متحده با برند
کريسلر رقيب مستقيم فورد در بازار اتومبيل سازي آمريکا محسوب مي شود.
کارخانه آمريکايي در واقع فراري را به سرپيچي از قانون استفاده از مارک ،
تحريف نام و راه اندازي سايتهاي اينترنتي به اين نام متهم کرده است. به
باور فورد، فراري با سؤ استفاده از نام معروف قديم F - 150 ، براي اتومبيل جديدش تبليغ کرده و راه اندازي يک سايت اينترنتي با همين نام را خلاف قانون دانسته است.
در حالي که طبق ادعاي فورد اين برند يک مارک ثابت و مهم براي فورد محسوب مي شود و نام پرفروش ترين مدل «پيک آپ» ساخت فورد از سري F است که 34 سال پيش پرفروش ترين کاميون درآمريکا شناخته شد. زماني که فراري چندي پيش اعلام کرد اتومبيل جديد اين تيم «
F150 » نام دارد، فورد بي درنگ خواهان تغيير اين نام شد. فراري به اين
خواسته فورد پاسخ مشخصي نداد و فورد را مجبورکرد از طريق قانوني براي حل
اين مشکل اقدام کند. فورد در شکايت خود به دادگاه مدعي شده بابت اين اقدام
فراري ضرري جبران ناپذير به برند « F - 150 » وارد شده و از قاضي پرونده خواسته تا استفاده از نام «پيک آپ» اين شرکت را ازسوي فراري ممنوع اعلام کند.
فورد همچنين طبق قانون وضع شده در اين رابطه در سال 1999 خواهان غرامتي
به مبلغ 100 هزار دلار از فراري شده است. يک سخنگوي کمپاني آمريکايي اظهار
داشته فراري پاسخ دقيقي به درخواست اوليه فورد نداده است. نشريه ديترويت
نيوز نوشته که برند F - 150 سال 1995 ثبت شده و از سال 1997 به
بعد چيزي درحدود 180 ميليارد دلار براي شرکت فورد سوددهي داشته است.
کمپاني ايتاليايي درپاسخ به اين اقدام فورد اعلام کرده اتومبيل فراري يک
ماشين تجاري نيست و هيچ ارتباطي به مارکهاي ديگرندارد و براي اينکه هيچ شک
وشبهه اي دراين قضيه ايجاد نشود، از اين پس اين اتومبيل با نام «
F150th Italia » خوانده مي شود. فراري با ارسال نامه اي به فورد توضيح
داده اين نام به هيچ عنوان نام يک محصول تجاري نيست، بلکه صرفا نامي براي
پروژه تازه يک ماشين مسابقه است. دليل اصلي انتخاب اين نام هم 150 سالگي
اتحاد ايتاليا بوده و هست. با اين حال فراري به منظور رفع هرگونه سؤ
برداشتي تصميم گرفته نام اختصاري اتومبيل جديد خود را با نام کامل آن
تغييردهد و بازهم تأکيد کرده که اين خودرو محصولي تجاري نخواهد بود.